ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

تحلیل عملکرد کنسول اکس باکس وان اکس در E3 2017؛ واقعیت یا توهم؟

آیا برای واقعی بودن زیادی خوب نیست؟ این سوالی بود که پس از معرفی ویدیویی مایکروسافت که لحظات خاص زیادی را به همراه داشت از خودمان می پرسیدیم. همانطور که معرفی پیش می رفت، تیتر ...

حسین توکلی
نوشته شده توسط حسین توکلی | ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۱۱

آیا برای واقعی بودن زیادی خوب نیست؟ این سوالی بود که پس از معرفی ویدیویی مایکروسافت که لحظات خاص زیادی را به همراه داشت از خودمان می پرسیدیم. همانطور که معرفی پیش می رفت، تیتر Xbox One X جدید، سریع و بزرگ پدیدار شد.

در همین حین تصویری با رزولوشن 4K و با دامنه داینامیک بالا که به صورت بی نقص درحال رندر شدن بود پخش می شد، موضوعی که طعنه زیرکانه ای به کنسول رقیب، PS4 Pro تلقی می شود.

اما این انتهای ماجرا نبود؛ آن ها سطح جدیدی از موفقیت را در کنار رزولوشن 4K  به نمایش درآوردند که قبلا مشابه اش را مشاهده نکرده بودیم. هر چه بیشتر می دیدیم بیشتر به این سوال فکر می کردیم: آیا Xbox One X  می تواند در واقعیت به چیزی که نشان داده شد دست یابد؟

و یا به عبارتی دیگر، چقدر از چیزی که نشان داده شد واقعا بر روی سخت افزار جدید مایکروسافت اجرا می شد؟

چه مقدار از آن موثق، و یا بهتر بگوییم، واقعی بود؟

پدیده نو ظهور صنعت سرگرمی

حداقل از جهات متعدد، اکس باکس وان اکس از استاندارد معمول سخت افزار های نسل حاضر فراتر می رود. حتی از لحاظ ظاهری، این ماشین گمان های ما را به چالش می کشد؛ در هفته های منتهی به E3 عکس هایی از این پروژه به بیرون درز کردند، که با ضریب بالایی می توانستیم بگوییم که آن ها فقط یک طرح فریبنده با جزییات بالا برای گمراه کردن ما بوده اند، اما اینطور نبود و تمام آن طرح ها واقعی بودند.

محصول کوچک و پرزرق و برقی که در روزهای آخر ماه مارس به عنوان پروژه اسکورپیو توسط لئو دل کستیه، مدیر تیم سخت افزاری اکس باکس، در کنار کنسول دیگر این شرکت یعنی اکس باکس وان اس معرفی شد تنها یک پوسته خالی برای نشان دادن ابعاد این دستگاه به عنوان پروژه اسکورپیو بوده است.

به طور واضح، این اتفاق یک صحنه سازی تمام عیار از سوی مسئولان مایکروسافت بود و ما نگران بودیم که این اتفاق باز در E3 تکرار شود. اما حالا وقتی کنسول جدید در کنار نسخه S قرار گرفت، ابعاد کوچکتر آن به طور واضح به چشم می آمد؛ این در حالی است که درون این دستگاه جدید، سخت افزاری به مراتب قدرتمند تر قرار دارد که با پوسته ای بسیار شکیل احاطه شده است.

و البته داستان موجهی هم برای ظاهر فریب دهنده قبلی ارائه شد: دلیل آن جلوگیری از درز کردن شکل و شمایل واقعی آن توسط تسترهایی که در فاز اولیه آن ها را به خانه برده بودند، بوده!

از نظر ما تنها نگرانی در رابطه با ظاهر این پدیده جدید، سیستم خنک کننده آن و میزان صدا به هنگام کارکرد آن نسبت به باقی مدل ها است. «متد هاویس» که برای همسان سازی تمام مادربوردهای این پروژه از نظر عملکرد و قدرت پردازش تعریف شده است، یک نوآوری بسیار قابل توجه است.

اما همه ی چیپ های سیلیکونی به صورت یکسان ساخته نشده اند و قدرت و خنک کنندگی هر کدام، بنابر خط تولیدشان، می تواند متفاوت باشد که این امر هم اکنون در خیلی از دستگاه های شرکت سونی، چه مدل های اولیه پلی استیشن 4 و چه مدل پرو مشهود است.

مدیریت گرمای دستگاه هایی که در اتاق های تست شرکت مایکروسافت دیدیم، مدل های اولیه با بهره بری از فن های متعدد بودند که مشخصا در محصول نهایی قابل اجرا نیستند. اما شکی نیست که موتور اسکورپیو که در قلب این دستگاه زیبا قرار گرفته، توانایی اجرایی فوق العاده ای دارد.

مایکروسافت برایمان چه آوردی؟

پس از معرفی کنسول، تریلر اولیه از بازی فورتزا موتور اسپورت 7 تنها با 30 فریم بر ثانیه پخش شد، اما نباید از این نکته غافل شد که این تجربه، به صورت 4K واقعی با نرخ رفرش 60 هرتز و آخرین تنظیمات گرافیکی صورت گرفته است. بسیار لذت بخش است که می بینیم اعضای شرکت Turn 10 از تمام قابلیت کنسول برای رندر کردن محصول خود استفاده کرده اند.

آن ها می خواستد جزییات جدیدی به ساخته خود اضافه کنند و پیاده سازی نورپردازی و آب و هوای پویا که در هر دو نسخه معمولی و وان اکس وجود دارد، دستاورد بزرگی برای آن ها به حساب می آید.

فورتزا موتور اسپورت 7 تا حدودی ثابت کرد که کنسول جدید مایکروسافت می تواند خواسته های بلندپروازانه آن ها را برآورده کند.

دلربایی کنسول جدید با نمایشی خیره کننده از بازی جدید 4A Games، عنوان جدید سری مترو به اسم Exodus ادامه پیدا کرد. اما قلب هایمان پس از اعلام فیل اسپنسر مبنی بر اینکه تریلر بر روی موتور بازی ضبط شده بود شکست.

در رندر آفلاین شما می توانید هر چقدر که بخواهید بازی خود را زیبا جلوه دهید؛ البته این کلکی نیست که بخواهید هنگام معرفی و کسب اعتبار برای کنسول 500 دلاری خود به مخاطب بزنید.بعد از نمایش، شرکت Deep Silver، ناشر بازی اعلام کرد که تریلر نمایش داده شده، با هدف نمایش کیفیت اکس باکس جدید آماده شده بود.

هر چند جزییاتی ظاهری به تریلر برای زیباتر شدن نمایش اضافه شده بوده، اما انیمیشن های بازیکن و محیط ها همه واقعی بوده اند و سکانس نمایش داده شده، در نسخه نهایی بازی قرار داده می شود تا خودمان بتوانیم میزان تفاوت را در واقعیت بسنجیم.

نباید فراموش کرد 4A  باید عنوانی را برای کنسول های نسل حاضر، از پایه تا انتها طراحی کند و بسازد. در دورانی که تمام ناشران، بازی هایشان پس از انتشار به طور مشهودی نسبت به نمایش های اولیه داون گرید می شود، می توان به استودیوی با استعدادی همانند 4A، این شانس را داد که به قول هایش عمل کند.

و اما می رسیم به نسخه جدید سری پر طرفدار Assassin’s Creed به نام Origins. در نمایشگاه شاهد پخش دمویی از گیم پلی بازی بر روی Xbox One X  بودیم. باز هم رزولوشن 4K و پشتیبانی از رندرینگ دامنه داینامیک بالا؛ هر چند یوبیسافت استفاده از رزولوشن پویا و تکنیک Checkerboarding به صورت همزمان را تایید کرد.

اما سنت دیرینه سری Assassin's Creed که رزولوشن 900p سقف اجرایی آن ها بوده است، این سوال را پیش آورد که آیا کنسول جدید، قابلیت پخش بازی در ابعاد فول اچ دی را دارد یا خیر؟ پس از تحلیل گیم پلی خام منتشر شده در E3، جواب مثبت بود. برای درک بهتر کیفیت این ابعاد روی کنسول، به بازی Watch Dogs 2  را با روی رزولوشن 2160p بر روی پیسی نگاهی بیندازید.

در رابطه با مقیاس گذاری پویا هم باید گفت با بررسی دموی پخش شده، در تمام طول بازی، 2160 پیکسل به طور کامل رندر شده اند.

با وجود اساسین و فورتزای، جدید می توان گفت که مایکروسافت به قول های خود به طور کامل جامه عمل پوشانده؛ رندر چه به صورت بومی یا غیر بومی باشد، هر دوی آن ها تجربه های فوق العاده ای بودند.

تمام آن چیزی در کنفرانس دیدیم به استثنای سه بازی Life is Strange، DBZ Fighters  و Code Vein با رزولوشن 4K  اجرا و نمایش داده شده اند. پیام مایکروسافت روشن است: اکس باکس وان اکس مقصدی برای بازی های 4K است.

البته ناگفته نماند مایکروسافت هنوز در رابطه با تعریف 4K ضد و نقیض عمل کرده است و صرفا به این توضیح که بازی ها با فریم بافر 2160p، چه در اجرا به صورت بومی و چه به صورت غیر بومی، با پشتیبانی از دامنه داینامیک بالا بسنده کرده است.

اگر استناد را بر این توضیح بگذاریم می توان گفت هر بازی ای که بالاتر از حد استاندارد HD  اجرا شود زیر مجموعه 4K قرار می گیرد. که با این جمله می توان عملکرد پلی استیشن 4 پرو را هم با اکس باکس وان اکس برابر تلقی کرد.

با توجه به پردازشگر گرافیکی در نظر گرفته شده برای اکس باکس وان اکس، انتظار ها از آن به مراتب بسیار بیشتر است و دلمان می خواهد معنای واقعی 4K Ultra HD را با عضو جدید خانواده اکس باکس لمس کنیم.

در انتهای کنفرانس نیز با دیدن تریلر معرفی بازی جدید استودید Bioware به نام Anthem که صحنه هایی از گیم پلی را نمایش می داد، می توان گفت که به آینده اکس باکس وان اکس بسیار خوشبین هستیم؛ خصوصا اگر این نمایش با کیفیت 4K Ultra HD  به همین روانی بر روی محصول جدید مایکروسافت قابل اجرا باشد.

و اما...

با بررسی های به عمل آمده، مشخص شد که تعدادی از بازی های نمایش داده شده در کنفرانس مایکروسافت که نوید پخش همه بازی ها را بر روی اکس باکس وان می داد، در حقیقت روی پلتفرم پی سی اجرا شده اند. عناوینی همچون Crackdown 3 ،Darwin Project و تریلر طولانی گیم پلی عنوان Sea of Thieves همگی در حال اجرا روی یک پی سی بوده اند.

هر چند گفته شده که تنظیمات همان تنظیمات نهایی، بر روی اکس باکس وان اکس هستند، باز هم نمایش بازی هایی که قرار بوده روی خود کنسول اجرا شوند، از طریق پی سی قابل توجیه نیست.

روی هم رفته شنیده ها از پشت پرده اکس باکس وان اکس مثبت هستند، اما در پی پرده برداری از تفاوت سخت افزار اجرایی در طول کنفرانس، می توان گفت که حضور مایکروسافت در E3 امسال، درباره نمایش بازی ها و معرفی پر زرق و برق کنسول جدید و تاکید بر قدرتمند بودن آن بوده است؛ ما انتظار داشتیم مفهوم قدرت، با نمایش بازی های بیشتری روی این کنسول منتقل شود.

به جز فورتزا و اساسینز کرید جدید که قدرت کنسول را به رخ کشیدند و Super Lucky's Tale که نشان داد بازی های مستقل هم می توانند از بستر 4K به زیبایی بهره ببرند، نکته دیگری درباره اکس باکس وان اکس و در مجموع، کنفرانس مایکروسافت نمی توان گفت؛ چرا که باید از روی اجرای نرم افزار، سخت افزار را محک زد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • thelastofus
    thelastofus | ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

    وقتی انحصاری و بازی خوب نداشته باشی به چه دردی میخوره؟ بجز این که بزاریش گوشه خونه و بگی قوی ترین کنسول دنیا رو دارم

  • xiaomi
    xiaomi | ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

    خخخخ فرض کن اینا داشتن با ی پی سی با دوتا گرافیگ 1080 تریلر شخصی سازی شده پخش میکردن.... اونوقت میگن همین رو اکس باکس ایکس اجرا میشه... خو چرا از خودش استفاده نکردی.... جدای از این ها اصل انحصاری هست ک مایکرو چون نمیتونه هزینه کنه میگه من انحصار طلب نیستم

    • saman s
      saman s | ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

      مایکرو نمیتونه هزینه کنه؟؟؟؟؟؟!!!!!!
      یکی از اون جک های سال بود واقعا

  • یوسف
    یوسف | ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

    هیچی مثل کنسول سگا نمیشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی