ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا گوگل برای تلفن های همراه خود چیپ اختصاصی تولید خواهد کرد؟

اینطور به نظر می رسد که گوگل قصد دارد دستی به تولید پردازنده ها ببرد. شرکت مورد اشاره، چندی پیش Manu Gulati، یکی از مغزهای متفکر اپل که پردازنده های سری A اپل را تولید ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

اینطور به نظر می رسد که گوگل قصد دارد دستی به تولید پردازنده ها ببرد. شرکت مورد اشاره، چندی پیش Manu Gulati، یکی از مغزهای متفکر اپل که پردازنده های سری A اپل را تولید می کرد، تحت عنوان «آرشیتکت ارشد چیپ های مجتمع» به استخدام خود در آورد.

همه شواهد حاکی از آن است که گوگل در آینده قصد دارد برای سری تلفن های همراه پیکسل خودش، پردازنده ای اختصاصی طراحی کند، اما هنوز مشخص نشده یا ما نمی دانیم که طرح و برنامه دقیق شرکت چیست.

البته که تغییر از «نکسوس» به «پیکسل» به خوبی نشان می دهد گوگل قصد دارد به طور مستقیم با بازیگران بزرگ حوزه موبایل وارد رقابت شود؛ آن هایی که خودشان چیپ های مخصوص برای تلفن همراهشان تولید می کنند مثل سامسونگ و اپل.

اگر گوگل می خواهد که در این جریان حرفی برای گفتن داشته باشد، طراحی یک چیپ قدرتمند می تواند نام برند موبایلشان را بیش از پیش محبوب سازد و گوگل را در این زمینه نیز پیشرو جلوه دهد.

این گزارش، اولین بار نیست که مبحث تولید چیپ را بیرون می کشد. مدت ها است که این شرکت قصد دارد جایگاه محکم تری در فضای سخت افزارهای اندرویدی به دست آورد.

گوگل همین حالا در تلاش است تا با چیپ های OP1 برای کروم بوک که توسط Rockchip تولید می شود، این مشکل را برای کروم بوک ها برطرف کند. شاید ایده مشابهی برای موبایل های اندرویدی اش هم داشته باشد.

چه نوع چیپی؟

برای تولید موبایل های پیکسل، گوگل در حال حاضر به کوالکام وابسته است و از چیپست های اسنپدراگون استفاده می کند. کوالکام شرکتی است که برای طیف وسیعی از شرکت های تولید کننده موبایل، چیپ می سازد، خصوص برای آن هایی که پرچمدار دارند.

طراحی یک تکه سیلیکون کارآمد، پروسه بسیار پر هزینه و زمان بری است. بنابر همین دلیل اکثر شرکت ها این بخش از کار خود را به یک شرکت ثانی می سپارند. با این حال، شرکت ARM با سیستم جدید خود شرایط را فراهم کرده تا حتی شرکت های کوچک هم قادر باشند چیپ مخصوص خود را بسازند و متکی به شرکت خاصی نباشند.

یک نمونه ملموس اخیر شیائومی است که امسال چیپ Surge S1 را معرفی و در موبایل Mi 5C از آن استفاده کرد. این مدل سیاست های خاص می تواند حتی ال جی را هم به بازی تولید چیپ بازگرداند.

جدا از این، آرم به شرکای خود می گوید که چیپ خود را بر اساس تکنولوژی ARM Cortex بسازند. یعنی به آن ها اجازه می دهد که CPU از پیش طراحی شده را به کار گرفته، تغییرات اندکی در آن ایجاد کنند و محصول را با برند و اسم خودشان بفروشند. برای مثال، Kryo 280 سی پی یو جدید کوالکام را ببینید.

گوگل می تواند حتی کمی فراتر برود و معماری را برای خودش لایسنس کند و به جای یک سری تغییر ریز و کوچک، هر آنچه که لازم دارد تا پیکسل هایش روان و عالی باشند را اجرایی کند.

این همان کاری است که کوالکام با Kryo و Krait انجام داده و همان کاری است که سامسونگ و اپل با Mongoose و پردازنده های سری A انجام می دهند.

احتمالا، گوگل برای نسل ابتدایی پردازنده هایش مسیری را انتخاب کند که کمترین هزینه را روی دستش بگذارد. ساخت یک یس پی یو پیشرفته برای یک موبایل با ملزومات خاص البته منطقی تر است ولی اگر گوگل به دنبال کاهش هزینه ها باشد، برنامه Built on Cortex آرم برای شروع بهترین گزینه است.

یک گزینه دیگر هم این است که گوگل شاید بخواهد به نحوی توسعه TPU را با بخش موبایل مرتبط سازد. TPUهای گوگل مخصوص یادگیری ماشینی ساخته شده اند و همه سرویس ها و محصولات با محوریت سرورهای ابری شرکت روی آن ها سوار شده؛ از ترجمه زبان گرفته تا تشخیص تصاویر.

تغییر دادن آن به اندازه یک پردازنده موبایل می تواند کمی دشوار باشد اما یک ورژن فرعی از آن که همراه با سی پی یوهای سنتی شود، می تواند پردازنده خوبی برای یک موبایل با قابلیت های یادگیری ماشینی باشد.

چرا گوگل چنین چیزی می سازد؟

اگرچه موضوع ساخت چیپ با میزان فراوانی از کاستوم کردن ها حالا بیشتر از هر زمان دیگری عملی است، اما سوال اصلی اینجاست: چرا؟

وقتی شرکت هایی مثل کوالکام بهترین محصولات را یک جا و بسته بندی شده همراه با به روزترین فناوری مخابراتی و بلوتوثی ارائه می دهند، وقتی قابلیت های شارژ سریع وجود دارد و قیمت هم مناسب است، چر باید گوگل از ابتدا شروع کرده و هزینه گزافی را خرج کند تا چیپ مخصوص خودش را داشته باشد؟

یک دلیل منطقی این است که گوگل می خواهد کاری کند که پیش از این انجام نشده یا می خواهد میزان خاصی از قدرت دستگاه را به یک بخش یا وظیفه ای اختصاص دهد.

گوگل در زمینه یادگیری ماشینی دستاوردهای بسیاری داشته و آن ها را به اشتراک گذاشته است، از جمله قابلیت های تشخیص صدا و متن در آن واحد. با این حال، اپل ادعا کرده که چیپ موجود در آیفون ها در تشخیص چهره، 6 برابر سریع تر از پیکسل بوده، بنابراین چرا گوگل نخواهد این ضعف خود را با چیپی که خودش ساخته پوشش دهد و بهتر از رقبای خود عمل کند؟

در مورد Google Assistant هم حرف بسیار است. دستیارهای دیجیتالی روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کنند و گوگل هم در این زمینه عقب نیست و قرار دادن یک دستیار صوتی پیشرفته درون تلفن همراه می تواند برای کاربران اهمیت بالایی داشته باشد. با به عهده گرفتن طراحی چیپ، گوگل می تواند عملکرد دستیار دیجیتالی خود را بالا ببرد.

البته، فقط همه چیز محدود به دستیار دیجیتالی نمی شود. تنکیک های تصویربرداری اچ دی آر پلاس که دوران گوگل گلس در حال توسعه بود و سبب شد که پیکسل در زمینه عکسبرداری فوق العاده باشد، بخشی از این ماجرا به حساب می آید. داشتن یک چیپ اختصاصی می تواند پیکسل های جدید را در رقابت با آیفون و گلکسی جدی تر و قدرتمندتر نشان دهد.

جمع بندی

طراحی یک چیپ جامع و قدرتمند می تواند بخش سخت افزار گوگل را یک قدم بالا بکشد و نزدیک به رقبای اصلی اش یعنی اپل و سامسونگ بیاورد. تعامل میان سخت افزار و نرم افزار نیز می تواند موبایل های پیکسل را قدرت بیشتری بخشد.

از همین جهت، احتمال آن وجود دارد که گوگل بخواهد برای به حداکثر رساندن توانایی هایش در زمینه یادگیری ماشینی، الگورتیم های هوش مصنوعی و حتی سرمایه گذاری در حوزه واقعیت افزوده یک چیپ جدید طراحی کند.

تخصص Manu Gulati می تواند در راستای این هدف به کار گرفته شود و همانند کاری که با همکارانش در اپل با پردازنده های سری A کردند، این بار در گوگل تجربه شان را به کار گرفته و محصولی مخصوص برای پیکسل ها بسازند.

هنوز اما مشخص نیست که گوگل چه زمانی موبایلی با پردازنده اختصاصی خودش طراحی می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • sadegh.t
    sadegh.t | ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

    خیلی خوب میشه چون باعث افزایش رقابت میشه، کوالکام که به نظرم این دو سال اخیر عالی نبوده قدرتی شما نگاه کنید! A10x اپل چه نمایش داشت ولی کوالکام هنوز نمیتونه به سه تا شرکت چیپست بده و مشکل تولید داره مشکلاته دیگش به کنار ، که یکی از دلایل اصلی برای عدم ابدیت های طولانی برای پیکسل ها به گفته گوگل است که ابدیت برای چیپست ها نمیده

  • Mr. Saxobeat
    Mr. Saxobeat | ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

    برای پیروز شدن راه خیلی سختی در پیش داره
    اگر بخواد بدون فکر اینکار رو انجام بده ضربه سختی توی فروش گوشی هاش میخوره
    الان واقعا کوالکوم شده یک غول. من کاری به خوب و بدش ندارم تنها نقل برند میخوام صحبت کنم خیلی از اطرافیانم که یه چیزهایی از موبایل میدونن حاظر نیستند گوشی ای بخرند که اگزینوس کایرن یا حتی مدیا تک مغز گوشیشون هست. دلیل قانع کننده ای هم ندارن فقط میگن اسنپ دراگون باشه نمونش گوشی های پرچمدار سامسونگ سری های قبلیش اکثر ملت دنبال اسنپ دراگون هاش بودن
    حالا گوگل چجوری میخواد سی پی یوی خودشو داشته باشه تو این بازاری که اسمهای خیلی بزرگی هست؟.
    یادتون باشه چند مدت پیش هم شایعه شد سونی هم داره روی سی پی یو کار میکنه هیچ بعید نیست ال جی هم بیاد.
    یه چیز دیگه هم هست واقعا گوگل توی سخت افزار بصورت خیلی بدی شکست خورده نمونش عینگ گوگل و گوشی ماژولارش که در حد یک طرح موند و هزار تا چیز دیگه که با وجود نبوغ شکست خوردن متاسفانه.
    من از شرکت گوگل بدم نمیاد اتفاقا شرکت محبوب من هست اما یه چیزی مشخص هست هرچی توی نرم افزار غول باشی برای خودت توی سخت افزار حرفی برای گفتن نداری حتی اکر بخوای مثل اپل عمل کنی راه درازی در پیش داری

  • محمد امینی
    محمد امینی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

    تو زبان عربی گوگل میشه قوقل

  • 2000
    2000 | ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

    بله

  • @pic
    @pic | ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

    به راحتی میتونه چون هم منابع مالی و انسانی و داره هم تکلونوژی لازم.

مطالب پیشنهادی