ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چت بات جدید فیسبوک برای رسیدن به اهدافش می تواند دروغ بگوید

چت بات ها تا به امروز پیشرفت زیادی را تجربه کرده اند، اما کاربرد آنها در زندگی روزمره بسیار محدود است و به مواردی همچون سفارش پیتزا یا پرداخت مبالغ جزئی ختم می شود. حال فیسبوک ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

چت بات ها تا به امروز پیشرفت زیادی را تجربه کرده اند، اما کاربرد آنها در زندگی روزمره بسیار محدود است و به مواردی همچون سفارش پیتزا یا پرداخت مبالغ جزئی ختم می شود. حال فیسبوک بات جدیدی را ساخته که توانایی مذاکره، اتخاذ تدابیر استراتژیک، و برنامه ریزی در روند مکالمه را دارد.

همان طور که می دانید درک مکالمه در سطح انسان برای کامپیوترها بسیار دشوار است و تلاش ها در این زمینه با موفقیت چندانی همراه نبوده. برای دستیابی به این هدف، دانش فوق العاده گسترده ای در کنار توانایی انطباق و سازگاری سریع و دقیق مورد نیاز است. محققین مرکز تحقیقات هوش مصنوعی فیسبوک (FAIR) تکنیک جدیدی را توسعه داده اند که بر اساس آن بات ها می توانند با موفقیت در انواع گفتگوهای انسانی شرکت کنند، و به عبارتی با انسان مذاکره نمایند.

محققین FAIR برای تحقق اهداف خود، از گفتگوها و مذاکرات واقعی بین انسان ها به عنوان منبع آموزش بات استفاده کرده اند. آنها مجموعه ای از آیتم ها، مثلاً چندین کتاب، توپ و کلاه را ارائه کردند، به گونه ای که هرکدام از این وسایل برای هر یک از افراد ارزش متفاوتی داشت. پس از آن افراد با یکدیگر مذاکره کردند تا بتوانند آیتم ها را بین خودشان تقسیم کنند.

در مرحله بعد، یک مدل شبکه عصبی راجعه (Recurrent Neural Network) با تقلید راهکارها و حرکات انسان در حین مذاکره، آموزش یافت و توانست این مهارت راهبردی را بیاموزد. البته پژوهشگران FAIR به این هم قناعت نکردند. آنها به سیستم اجازه دادند تا نحوه دستیابی به اهداف مذاکره را آزموده و در صورت رسیدن به نتیجه مطلوب، این روش ها را تقویت نماید.

در نهایت بات ها در تقابل با انسان قرار گرفته و به گفته فیسبوک، اکثر افراد متوجه نشدند در حال گفتگو با یک بات هستند. این موضوع نشان می دهد درک محتوا و توانایی مکالمه این بات ها به سطح بسیار بالایی رسیده است. محققین برای دستیابی به این سطح از مهارت کلامی و زبانی، از روشی موسوم به «Dialogue rollouts» استفاده کردند که توانایی طرح ریزی درازمدت گفتگو را به بات می دهد.

با استفاده از این رویکرد، بات می تواند یک گفتگوی فرضی را متصور شده و آن را تا انتها شبیه سازی کند تا ببیند آیا به نتیجه دلخواهش می رسد یا خیر. این کار باعث می شود جملات و عبارات بی هدف و بی نتیجه از فرایند مذاکره حذف شده و تنها مواردی به کار گرفته شوند که در دستیابی به هدف مطلوب نقش دارند.

بات ها با بهره گیری از روش فوق می توانند مذاکره را با قطعیت بیشتری پیش برده و پیشنهاد نهایی خود را بسیار دقیق تر و بهتر از موارد مشابه ارائه کنند. در صورت نیاز، بات می تواند از جملاتی که بر اساس آنها آموزش دیده، فاصله گرفته و عبارات جدیدی را تولید کند.

در روند آزمایشات موارد عجیب و بی سابقه ای از تدابیر استراتژیک مشاهده شد. مثلاً بات ها نسبت به آیتمی که هیچ ارزشی برایشان نداشت، به صورت دروغین ابراز علاقه کردند تا در مرحله بعدی بتوانند آنها را با آیتم های ارزشمندتر معاوضه نمایند. فیسبوک در بیانیه خود می گوید این نوع رفتار به هیچ وجه توسط محققین برنامه ریزی نشده، و بات ها خودشان برای دستیابی به اهداف، به کشف آنها نایل آمدند.

این دستاورد در حوزه هوش مصنوعی و توسعه بات ها بسیار ارزشمند است و فیسبوک می گوید که از این فرایند می توان برای هوشمند تر کردن دستیارهای دیجیتالی بهره گرفت. این کمپانی نتایج تحقیقات خود را به صورت مکتوب منتشر ساخته و کدهای مرجع آن را نیز به صورت رایگان عرضه می نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • | ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

    فاعک! هیمنمون کم بود فک کن یه ربات گوزویی بخواد سر ما شیره بماله ???

  • mupm1
    mupm1 | ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

    ترسناک و جذاب

  • Homayoun Poorrezaei
    Homayoun Poorrezaei | ۲۶ خرداد ۱۳۹۶

    جالب؛ اما هشداردهنده...

مطالب پیشنهادی