ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آلودگی صدها اپلیکیشن پلی استور با آگهی افزاری به نام «Xavier»

طبق تازه ترین گزارشها، بالغ بر 800 اپلیکیشن اندرویدی پلی استور گوگل به نوعی بدافزار به نام Xavier آلوده شده اند که هدفش جمع آوری اطلاعات از کاربران است. براساس اعلام کارشناسان موسسه امنیتی Trend Micro ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۰

طبق تازه ترین گزارشها، بالغ بر 800 اپلیکیشن اندرویدی پلی استور گوگل به نوعی بدافزار به نام Xavier آلوده شده اند که هدفش جمع آوری اطلاعات از کاربران است.

براساس اعلام کارشناسان موسسه امنیتی Trend Micro این بدافزار از پیش روی طیف وسیعی از اپلیکیشن های رایگان اندرویدی شامل ویرایشگرهای عکس و والپیپر نصب شده و تاکنون میلیون ها بار نیز دانلود شده است.

بدافزار Xavier در اصل نوعی کتابخانه یا مجموعه تبلیغاتی است؛ عاملی که با اپلیکیشن های رایگان یکپارچه سازی شده تا دست به کارهای تبلیغاتی بزند و از این طریق به منبع درآمدی برای توسعه دهندگانش بدل شود. لذا می توان نام آگهی افزار را هم روی آن نهاد.

جالب است بدانید Xavier دو سال پیش یک آگهی افزار کاملا بی خطر و ساده بود، اما حالا به یک نرم افزار مخرب و خطرناک بدل شده. آنطور که کارشناسان Trend Micro می گویند، حالا Xavier می تواند خود را پنهان کند، از راه دور کدهای مخربش را اجرا نماید و اطلاعات محرمانه کاربران اپلیکیشن را به سرقت ببرد.

بیشترین آلودگی در کشورهای جنوب شرقی آسیا رخ داده است

به بیان دیگر این بدافزار آنقدر هوشمندسازی شده که می تواند خود را از چشمان تیزبین برنامه های امنیتی دور نگه دارد. اما هدف از طراحی Xavier هم این بوده که کدهای قابل اجرا از راه دور را از یک سرور مشخص دانلود کرده و به نوعی پیکره بندی شود که بتواند اطلاعات حساس کاربری شامل آدرس ایمیل، آی دی دستگاه، مدل و نسخه دقیق سیستم عامل آن، کشور، نام تولید کننده، اپراتور سیم کارت، رزلوشن نمایشگر و اپ های نصب شده در آن را جمع آوری کند.

گفتنی است بیشترین تعداد دستگاه های آلوده شده با این بدافزار در کشورهای جنوب شرقی آسیا نظیر ویتنام، فیلیپین و اندونزی قرار داشته اند و کمترین آلودگی نیز به کشور آمریکا و قاره اروپا مربوط می گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Moslem Zare
    Moslem Zare | ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

    پس گوگل داره چیکار می‌کنه. کو نظارت

  • shahrooz kurdi
    shahrooz kurdi | ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

    دیجیاتو سونی امروز اپدیت اندروید هفت داده برای xa فک کنم خبر نداری هنوز?

  • D-A
    D-A | ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

    منم از اینجور تبلیغات بیزارم. کلی نرم افزار پاک کردم که تموم شه. آخرش رفتم تو بخش گوگل از سیتینگ گوشیم. تیک تبلیغات بر اساس موقعیت جغرافیایی رو برداشتم. الان تبلیغات تبسی نمیاد. معلوم شد از خود گوگل پلی این تبلیغات نشت میکنه. به نرم افزار نیست. (حتی بازار و اول مارکت رو هم پاک کرده بودم)

  • محمد امینی
    محمد امینی | ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

    گوشی منم اینجوری شده نمی دونم چی کار‌کنم همش اگهی می یاد روصفحه

مطالب پیشنهادی