ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی سخت افزار

بررسی دیجیاتو: کامپیوتر یکپارچه Lenovo ThinkCentre M700z

IBM سالها با تولید کامپیوترهای سری ThinkPad و ThinkCentre در بازار خوش درخشیده بود تا اینکه لنوو در سال ۲۰۰۵ بخش تولید کامپیوترهای شخصی را، از این شرکت خریداری کرد. لنوو همان زمان هم بزرگترین ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

IBM سالها با تولید کامپیوترهای سری ThinkPad و ThinkCentre در بازار خوش درخشیده بود تا اینکه لنوو در سال ۲۰۰۵ بخش تولید کامپیوترهای شخصی را، از این شرکت خریداری کرد.

لنوو همان زمان هم بزرگترین تولید کننده کامپیوترهای شخصی در جهان به حساب می آمد و به خوبی موفق شد زنجیره ی سابقه ی خوب این کامپیوترها را ادامه دهد.

لنوو روی فروش محصول در تیراژ بالا به مشتریان سازمانی تمرکز دارد و همین موضوع، موفقیت قابل توجهی برای این شرکت به ارمغان آورده است. کامپیوترهای این شرکت عموماً مقاوم، خوش قیمت و جمع و جور هستند تا جای انتقاد چندانی برای خریدار باقی نباشد.

همین ویژگی ها موفقیت را برای ThinkCentre E63z در بازار ایران فراهم آورده بود و این محصول به گفته ی وارد کننده به شکل گسترده در سازمان های دولتی، بانک ها و شرکت های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.

شرکت بهین تکنولوژی پس از توقف تولید این محصول، ThinkCentre M700z را به عنوان کامپیوتر All-in-One جدید جایگزین کرده است که انتظار می رود به لطف ویژگی های مناسب خود، موفقیت مدل پیشین را تکرار نماید.

در ادامه با بررسی M700z و نیم نگاهی به تفاوت های دستگاه نسبت به مدل قدیمی ThinkCentre E63z همراه باشید.

طراحی

سری ThinkCentre در فرم های مختلفی تولید می شود، از خانواده محصولات سری M که دو زیر شاخه ی کیس های تک و کامپیوترهای All-in-One موسوم به یکپارچه را شامل می شود.

«M700z» یک مدل یکپارچه از این سری محصولات است که با وجود ابعاد ۲۰ اینچی فضای چندانی از میز کار شما اشغال نمی کند. طراحی دستگاه کاملاً تخت و ساده انجام گرفته که برای طرفداران طراحی مینیمال دلپذیر خواهد بود.

پشت بدنه یک فرورفتگی وجود دارد که به عنوان دستگیره برای بلند کردن دستگاه عمل می کند. امکان قرار دادن دستگاه روی پایه های موسوم به VESA هم وجود دارد.

اما کامپیوتر یکپارچه لنوو از سه مدل پایه رومیزی مرسوم پشتیبانی می کند که سازنده باریک و ظریف ترین آنها را برای محصول در نظر گرفته است که قطر چندانی ندارد و جلوه زیبایی به میز کار شما خواهد بخشید.

این پایه ی فلزی با وجود باریکی و ظرافت، به خوبی کامپیوتر شما را روی میز پایدار می کند و جای نگرانی از بابت تعادل دستگاه وجود ندارد. پایه ضمناً قابل تنظیم است و می توانید زاویه مانیتور را بر اساس نیاز خود شخصی سازی نمایید. لولای پایه هم به شکل روان عمل می کند و آنقدری محکم هست به این زودی ها بازنشسته نشود.

درگاه های دستگاه به دو قسمت تقسیم شده و بخش عمده ی آنها پشت بدنه قرار دارند، از جمله ۴ درگاه USB 2.0، ورودی برق، خروجی DisplayPort، ورودی کابل RJ45 شبکه و یک درگاه سریال.

اما موارد جذاب تر برای دسترسی راحت در کناره ی سمت چپ بدنه هستند. یک درگاه USB 3.0، یک USB 3.0 با پشتیبانی از شارژ سریع به شکل همیشه روشن، درگاه مشترک هدفون و میکروفن و یک کارت خوان ۹ در ۱.

دکمه های دستگاه در لبه ی سمت راست هستند، دکمه ی خاموش و روشن، کم و زیاد کردن نور و یک دکمه اختصاصی برای غیر فعال کردن میکروفن. در این بخش همچنین یک درایو نوری DVD هم به چشم می خورد که در مدل E63z موجود نبود و با وجود باریکی بدنه به «M700z» اضافه شده است.

در مجموع به نظر می رسد شرکت سازنده به بهترین شکل درگاه های دستگاه را دسته بندی کرده است. کابل هایی که همیشه به بدنه متصل هستند پشت دستگاه و آنهایی که نیاز به جدا کردن و دسترسی دارند در لبه ی بدنه هستند.

بر خلاف مدل E63z که هرچند درگاه هایش پشت بدنه بود، اما روی آنها به سمت پایین قرار داشت و دسترسی چندان مناسبی برای کاربر فراهم نمی کرد.

image

با این محصول به شکل سخت افزاری وبکم و میکروفن را از مدار خارج کنید

علاوه بر این در مدل جدید وجود دکمه ی سخت افزاری برای خارج کردن میکروفن از مدار خیال کاربر را از بابت نفوذ هرگونه هکر یا مزاحم راحت می کند و همین راهکار برای وب کم هم مورد استفاده قرار گرفته است. در بالای بدنه یک دکمه ی کشویی وجود دارد که اگر آن را جابجا کنید، درپوش روی وبکم برای حداکثر امنیت بسته می شود.

image

در نمای روبرو علاوه بر این شاهد دو اسپیکر هستیم که به شکل نواری در پایین صفحه نمایش قرار دارند. حاشیه نسبتاً قابل توجهی اطراف صفحه نمایش را فرا گرفته و نماد سازنده و نشان سری ThinkCentre در پایین نمایشگر به چشم می خورد.

نمای روبروی دستگاه در مجموع طراحی ساده و تختی دارد و برای کاربری اداری/تجاری مناسب به نظر می رسد. اما شرکت سازنده علاوه بر سادگی روی مقاومت محصول نیز تمرکز داشته و موفق شده گواهی MIL-SPEC مربوط به ارتش ایالات متحده را برای استحکام کامپیوتر «M700z» به دست آورد.

اگر در کسب و کار خود از قفل ضد سرقت کنسینگتون استفاده می کنید، امکان اتصال آن به بدنه ی «M700z» هم وجود دارد.

طراحی متفاوت کامپیوتر جدید نسبت به E63z این مزیت را دارد که حالا به لطف پایه ی بلند دستگاه، مانیتور بالاتر قرار می گیرد و دست کاربر هم برای تنظیم زاویه صفحه نمایش باز تر است، چرا که در مدل قبلی پایه ی کوتاهی به پشت بدنه متصل بود. بدنه ی محصول جدید ضمناً ۴۰ درصد از مدل قبلی باریک تر است و در نتیجه حدود نصف آن فضا اشغال می کند.

ماوس و کیبورد

ماوس و کیبوردی که همراه با «M700z» عرضه می شوند از طراحی بسیار ساده برخوردار هستند. ماوس مثل هر مدل ساده ی دیگری، علاوه بر کلیک راست و چپ دکمه ای ندارد. ماوس در مجموع خوش دست و دقیق است و هرچند اسکرول قرمز رنگ چرخش روانی ندارد، اما به نظر نمی رسد مشکلی برای استفاده طولانی مدت از این ابزار وجود داشته باشد.

نکته ی عجیب در مورد کیبورد محصول اینکه شرکت سازنده با وجود فضای کافی، برخی از دکمه ها مثل Print Screen را حذف کرده و جای بعضی دکمه ها را هم تغییر داده است، مثلا دکمه ی Function بالای دکمه ی مربوط به پاک کردن قرار دارد.

فاصله ی دکمه ها از یکدیگر مناسب است و ارتفاع آنها هم بلند است، اما بازخورد دکمه ها می توانست کمی بهتر باشد. البته باز هم در مجموع تجربه تایپ دستگاه نسبت به هزینه ای که پرداخت می کنید قابل قبول است و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد، مگر اینکه عدم وجود دکمه هایی مثل Print Screen برای شما آزار دهنده باشد.

در این کیبورد ضمناً دکمه مشهور و قرمز رنگ trackpoint وجود ندارد، قطعه ای که در لپ تاپ های Thinkpad امکان جابجایی نشانگر ماوس بدون دور کردن دست از کیبورد را فراهم می کند.

نمایشگر

شرکت سازنده یک مانیتور غیر لمسی ۲۰ اینچی TFT با رزولوشن ۹۰۰ در ۱۶۰۰ یا همان +HD برای «M700z» در نظر گرفته که از مدل قبلی نیم اینچ بزرگتر است.

رزولوشن نمایشگر هرچند برای انجام کارهای روزمره به خوبی کفایت می کند، هرچند جا داشت اندکی بالاتر هم باشد. در عوض نحوه نمایش رنگها بسیار مناسب است و کنتراست ۱۰۰۰:۱ در کنار عمق رنگ مشکی و رنگهای پویا، کیفیت تصویر چشم نوازی برای دستگاه به ارمغان آورده است.

صفحه نمایش این کامپیوتر یکپارچه رنگهای پویا و چشم نوازی دارد

حداکثر روشنایی صفحه نمایش به ۲۵۰ نیت می رسد که برای کار کردن در پر نور ترین محیط های داخلی هم کفایت می کند. علاوه بر این یک لایه ضد بازتاب روی سطح نمایشگر قرار دارد که در محیط های پرنور جلوی کاهش خوانایی دستگاه و افزایش خستگی چشم کاربر را می گیرد.

زاویه دید ۱۷۸ درجه ای نمایشگر هم به خوبی کفایت می کند تا جابجا شدن شما در مقابل صفحه نمایش کیفیت تصویر را تحت تاثیر قرار ندهد. ضمناً در صورت تمایل می توانید یک مانیتور دیگر هم به درگاه DisplayPort پشت بدنه متصل کنید و صفحه نمایش دوگانه در اختیار داشته باشید، یا نمایشگر دستگاه را برای پخش تصویر یک کامپیوتر دیگر استفاده کنید.

در مجموع باید گفت میزان جزئیات و رزولوشن نمایشگر «M700z» به خوبی برای امور روزمره کفایت می کند و رنگهای صفحه نمایش برای پخش ویدیو و عکس عالی است، اما برای استفاده های حرفه ای تر مثل طراحی گرافیک یا ویرایش عکس باید با هزینه بالاتری به سراغ محصولات گران قیمت بروید.

سخت افزار

لنوو امکان شخصی سازی بالایی را «M700z» فراهم آورده است. پردازنده ی دستگاه می تواند انتخاب های متنوعی باشد، از سری Core i مدل i3 گرفته تا i7-6700T با ۸ مگابایت حافظه کش و توان ۳.۶ گیگاهرتز یا حتی مدل های مختلف از سری سلرون و پنتیوم.

این محصول مثل هر کامپیوتر یکپارچه ی دیگر کارت گرافیک اختصاصی ندارد و برای این منظور چیپ گرافیکی پردازنده اینتل از سری HD Graphics مورد استفاده قرار می گیرد.

حافظه رم می تواند تا حداکثر ۱۶ گیگابایت از نوع DDR4 با سرعت ۲۱۳۳ مگاهرتز باشد. حافظه داخلی هم حداکثر ۵۰۰ گیگابایت HDD با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه یا حداکثر ۵۱۲ گیگابایت حافظه اس دی خواهد بود.

حق انتخاب پردازنده در مدل جدید به مراتب بیشتر شده است

هرچند پردازنده ی دستگاه از سری اسکای لیک و یک نسل عقب تر از کیبی لیک های فعلی محسوب می شود، اما باید توجه داشت که حتی یک پردازنده Core i5 از نسل شش اینتل هم برای انجام بیشتر عملکردهای روزمره کفایت می کند. اگر به توان پردازش بالا نیازی نداشته باشید، حتی یک پردازنده سلرون یا پنتیوم برای اجرای نرم افزارهایی مثل ورد کفایت می کند.

میزان حق انتخابی که سازنده برای محصول جدید در نظر گرفته کاملاً با مدل قبلی یعنی ThinkCentre E63z تفاوت می کند، محصولی که فقط با پردازنده J2900 از سری پنتیوم و حداکثر ۸ گیگابایت حافظه رم قابل خرید بود.

سیستمی که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفت به پردازنده Core i5-6400، کارت گرافیک مجتمع HD 530 اینتل، ۴ گیگابایت حافظه رم و یک حافظه HDD با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت و سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه ساخت سیگیت مجهز بود.

برای بررسی بیشتر توان پردازش دستگاه را با بنچمارک های مختلف سنجش کردیم. «M700z» در بنچمارک PC Mark 8 Work Accelerated امتیاز ۴۳۰۰ را کسب کرد.

این در دنیای کامپیوترهای یکپارچه و مینی کامپیوترها کاملاً معقول به حساب می آید و نشان می دهد توان پردازش دستگاه برای عملکردهای روزمره، اداری و متوسط به خوبی کفایت می کند، ضمن اینکه برای عملکردهای سنگین تر امکان افزایش حافظه رم، انتخاب پردازنده قوی تر و حتی استفاده از حافظه SSD هم وجود دارد.

امتیاز ۵۸۲ بنچمارک 3DMark FireStrike اما نشان می دهد توان گرافیکی دستگاه از دیگر محصولات یکپارچه و مینی کامپیوترها بالاتر نیست، از جمله ECS Liva One (بررسی دیجیاتو).

با این توان گرافیکی یک بازی جدید و سنگین مثل Battlefield 1 حتی روی درجه گرافیکی پایین هم به شکل روان روی «M700z» اجرا نمی شود و اگر چنین قابلیتی می خواهید بهتر است به جای محصولات All-in-One به دنبال یک لپ تاپ گیمینگ یا کامپیوتر دسکتاپ باشید.

در هر حال باید توجه داشته باشید که کامیپوتر یکپارچه برای کاربری خاصی طراحی شده است و محصول لنوو هم به خوبی در این دسته جای می گیرد.

برای مقایسه امتیاز گرافیکی سرفس پرو ۴ مایکروسافت (بررسی دیجیاتو) به ۸۵۰ می رسد، اما برای داشتن چنین محصولی لازم است حداقل یک میلیون تومان بیشتر هزینه کنید.

سرعت حافظه HDD دستگاه هم برای خواندن اطلاعات به ۱۳۴ مگابایت در ثانیه می رسد که رقم معقولی است و حتی از میزان مورد نیاز برای امور روزمره بالاتر به حساب می آید، اما در هر حال سازنده این امکان را فراهم کرده که در صورت نیاز به سرعت بالاتر دستگاه را با حافظه SSD سفارش دهید.

برای اطمینان بیشتر مجموعه آفیس و فتوشاپ CS5 را هم روی دستگاه اجرا کردیم که به شکل روان انجام شد و مشکلی از این بابت به چشم نمی خورد.

در ادامه می توانید نتیجه دیگر بنچمارک های انجام گرفته روی «M700z» را مشاهده و با محصول مورد نظر خود مقایسه نمایید.

وب کم «M700z» تصویر را با رزولوشن 720p انتقال دهد و در عین حال یک میکروفن هم برای دریافت صدای کاربر دارد. بلوتوث ۴.۰ و وای-فای دوبانده AC 3165 هم وظیفه برقراری ارتباط دستگاه با دنیای پیرامون را بر عهده خواهند داشت.

از دیگر ویژگی های سخت افزاری دستگاه نیز می توان به دو اسپیکر ۲ واتی اشاره کرد که از فناوری Dolby Audio پشتیبانی و صدا را به شکل استریو پخش می کنند.

«M700z» به لطف این ترکیب صدای فراگیر و بلندی دارد و کیفیت پخش و وضوح صدا هم قابل قبول است، اما به شرطی که به اندازه ی یک ابزار اداری از دستگاه توقع داشته باشید.

کیفیت پخش صدای اسپیکر برای انجام امور روزمره و تا حد مناسبی برای پخش فیلم و ویدیو هم کفایت می کند، اما قدرت پخش بیس چندان بالا نیست و اگر صفحه نمایش ۲۰ اینچی دستگاه را برای پخش فیلم و موسیقی استفاده کنید، توصیه می کنیم برای دستیابی به بهترین تجربه کاربری خرید یک اسپیکر با کیفیت و قدرتمند را در نظر داشته باشید.

مصرف انرژی و خنک کنندگی

کامپیوتر یکپارچه جدید به سیستم خنک کننده Intelligent Cooling Engine یا همان ICE مجهز است که پیشتر شکل پیشرفته تر آن را در لپ تاپ های سری ThinkPad هم مشاهده کرده بودیم.

این سیستم به طور هوشمند حرارت دستگاه را زیر نظر می گیرد تا در صورت لزوم با کاهش توان پردازش و نمایش پیام هشدار به کاربر، از خرابی قطعات یا کاهش عمر سخت افزار دستگاه در اثر گرمای بیش از حد جلوگیری نماید.

به لطف وجود این قابلیت حتی در محیط های بسیار گرم هم می توانید بدون نگرانی از ایجاد مشکل به استفاده از «M700z» بپردازید و محافظت از سلامت دستگاه را به سیستم هوشمند نظارتی بسپارید.

مصرف انرژی این کامپیوتر ۲۰ اینچی از یک لپ تاپ کوچک فراتر نمی رود

اما به طور کلی کامپیوتر یکپارچه لنوو در اکثر اوقات خنک و بی صدا عمل می کند. داخل بدنه فضای کافی برای چرخش هوا موجود است و توان پردازش دستگاه هم آنقدری نیست که به خنک کنندگی بالایی نیاز داشته باشد، در نتیجه جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

دمای پردازنده و چیپ گرافیکی حتی حین انجام تست استرس هم از محدوده ۶۰ سانتی گراد بالاتر نمی رود و به نظر نمی رسد به صدا در آوردن فن دستگاه به این سادگی ها قابل انجام باشد.

به لطف چنین عملکردی مصرف انرژی «M700z» هم در بازه ۶۵ الی ۹۰ وات قرار دارد، رقمی که از یک لامپ رشته ای ۱۰۰ وات هم کمتر است و با وجود ابعاد ۲۰ اینچی دستگاه از یک لپ تاپ کوچک فراتر نمی رود.

چنین موضوعی از این جهت اهمیت دارد که می تواند مصرف انرژی ادارات و شرکت ها را کاهش داده و به صرفه جویی قابل توجه هزینه در طولانی مدت منجر شود.

جمع بندی

یک کامپیوتر مقاوم با کارایی بالا، اشغال فضای اندک و طراحی ساده، یعنی همان چیزی که لنوو سالها تخصص خود را در ساخت آن نشان داده است.

کارایی بالای «M700z» به لطف درگاه های متنوع و امکان شخصی سازی فراوان سخت افزار دستگاه فراهم شده است. طراحی ساده و ابعاد مناسب از همان نگاه اول نمایان است و گواهی استاندارد نظامی دستگاه هم از مقاومت و استحکام بالای بدنه حکایت دارد.

علاوه بر این صفحه نمایش این کامپیوتر ۲۰ اینچی از کیفیت مناسبی برخوردار است و مصرف انرژی دستگاه از یک لپ تاپ کوچک فراتر نمی رود، موضوعی که «M700z» را به یک گزینه عالی برای کاهش هزینه انرژی در کسب و کارها تبدیل می کند.

لنوو به لطف همین عملکرد مناسب موفق شده بازار قابل توجهی از کامپیوترهای یکپارچه به دست آورده و هر سال، در لیست بهترین محصولات این رده حضور داشته باشد.

البته اگر محدودیت بودجه نداشته باشید یا برای کاربری های سنگین و حرفه ای، بدون تردید محصولاتی مثل iMac های اپل، برخی محصولات ایسوس و حتی سرفس استودیوی مایکروسافت وجود دارند که تهیه آنها هزینه به مراتب بالاتری به همراه خواهد داشت، اما برای یک محیط اداری یا خانگی که برای انجام امور روزمره به کامپیوتری آماده، جمع و جور و کم هزینه و بدون دردسر احتیاج داشته باشد، کامپیوتر یکپارچه «M700z» یکی از بهترین انتخاب ها به حساب می آید.

در پایان گفتنی است مدلی که در این بررسی مشاهده می کنید با پردازنده Core i5-6400، کارت گرافیک مجتمع HD 530 اینتل، ۴ گیگابایت حافظه رم و قیمت ۲.۸۵۰.۰۰۰ تومان توسط شرکت بهین تکنولوژی به فروش می رسد.

مزایا
  • پایه باریک و مقاوم با قابلیت تنظیم زاویه نمایشگر
  • مقاومت بالای بدنه به لطف گواهی MIL-SPEC
  • کیفیت قابل قبول صفحه نمایش
  • درگاه USB 3.0 با قابلیت شارژ سریع حتی در حالت خاموش
  • دکمه سخت افزاری برای غیر فعال کردن وب کم و میکروفن
معایب
  • حذف و تغییر دکمه های کیبورد با وجود فضای کافی
  • بازخورد کلید های کیبورد
  • پردازنده از نسل ۶ اینتل
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • فرشاد
    فرشاد | ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

    جنس متریال بدنه خیلی چیپ و معمولی بنظر میاد. همچنین انتظار میره رزولوشن مونیتور خیلی بیشتر از این باشه که متاسفانه نیست! تنها نکته‌ای که برای من جالب بود مات بودن صفحه‌نمایش بود که به ندرت شاهد هستیم این قابلیت خوب در مونیتورهای لپ تاپ ها یا آل.این.وان ها ببینیم.

  • soheil
    soheil | ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

    طراحی زیاد جالبی نداره ، همچنین توی عکسا خیلی خشک بنظر میاد

    • arash omidi
      arash omidi | ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

      خوب به هر حال کارایی صنعتی و سازمانی بیشتری داره (یعنی دوام بالا)، سری های تینک لنوو کلا به خاطر مقاومت بالاشون (تستهای نظامی ) و ظاهر خشنشون معروفن مثل ماشین های آمریکایی !

مطالب پیشنهادی