ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پنج خودروی هیجان انگیز تاریخ تویوتا؛ از کرولا تا سوپرا

خودروهای ساخت تویوتا از دیرباز تاکنون همواره به کیفیت و دوام بالا معروف بوده اند، اما در این بین برخی نیز اعتقاد دارند که محصولات این کمپانی ژاپنی فاقد هیجان بوده و بی روح و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

خودروهای ساخت تویوتا از دیرباز تاکنون همواره به کیفیت و دوام بالا معروف بوده اند، اما در این بین برخی نیز اعتقاد دارند که محصولات این کمپانی ژاپنی فاقد هیجان بوده و بی روح و خسته کننده هستند. برای تغییر نگرش این دسته از افراد ظاهرا مدیر عامل تویوتا برنامه هایی در سر داشته و حتی در یک سخنرانی به کارمندانش گفته که باید خودروهایی را بسازیم که مردم دوستشان داشته باشند. اگر چه در چند سال اخیر تویوتا در ارایه اتومبیل های هیجان انگیز چندان خوب عمل نکرده اما نگاهی به گذشته پر افتخار آن نشان می دهد که این کمپانی کاملا توانایی تولید اتومبیل های جذاب و دوست داشتنی را دارد.

با این پیش زمینه قصد داریم نگاهی گذرا به پنج خودروی توانمند و هیجان انگیز که کمپانی تویوتا در طول تاریخ خود تولید کرده بپردازیم.

 لکسس LFA

پروژه ساخت لکسس LFA با هدف ساخت بهترین خودروی تاریخ تویوتا شکل گرفت. هر چند در جلو پنجره این اتومبیل زیبا به جای لوگوی تویوتا لوگوی لکسس نصب شد، اما به هر ترتیب ژاپنی ها نشان دادند که می توانند یکی از هیجان انگیزترین خودروهای تمام دوران را مهندسی کنند.

لکسس LFA در کنار پورشه کررا GT یکی از خوش صداترین اتومبیل های تاریخ محسوب می شود.

تویوتا 2000GT

درست است که لکسس LFA در سال های آغازین دهه کنونی به عنوان یکی از هیجان انگیرترین اتومبیل های اسپورت موجود شناخته می شد، اما تویوتا قبل از آن هم توانایی های خود را در ساخت یک خودروی جذاب اثبات کرده بود. حدود نیم قرن پیش و در دهه 1960 میلادی، تقریبا غیرممکن به نظر می رسید که یک شرکت ژاپنی بتواند اتومبیلی اسپورت و جذاب تولید کند. اما در سال 1967 تویوتا با رونمایی از 2000GT جهان را متحیر کرد.

در زیر کاپوت کشیده این خودرو یک موتور 6 سیلندر خطی به حجم 2.3 لیتر قرار داشت که می توانست 150 اسب بخار قدرت تولید کند. جالب اینکه این موتور توسط یاماها ساخته شده بود. اگر چه تویوتا 2000GT یک خودروی قدرتمند حساب نمی شد، اما در مقابل وزن آن هم تقریبا 1130 کیلوگرم بود.

این خودرو آنقدر جذابیت داشت که بعدها نسخه کانورتیبل آن در یکی از فیلم های جیمز باند ظاهر شد. چنانچه بتوانید نمونه سالم 2000GT را پیدا کنید، برای خرید آن باید بیش از یک میلیون دلار کنار بگذارید که این رقم نشان از ارزش فوق العاده بالای آن دارد.

تویوتا کرولا

علی رغم کسب لقب پرفروش ترین خودروی تاریخ، کرولا عنوان یکی از خسته کننده ترین اتومبیل های جهان را نیز با خود یدک می کشد. اما این وضعیت همیشه اینطور نبود، زیرا نسل پنجم کرولا در نسخه AE86 - که با نام های کرولا لِوین و اسپرینتر تروئنو به فروش رفت – به دلیل وزن کم و دیفرانسیل عقب بودن یکی از گزینه های بسیار محبوب علاقه مندان دریفت به شمار می رفت.

جالب اینکه تویوتا به احترام این مدل از کرولا، مدل اسپورت و دیفرانسیل عقب جدید خود را 86 (GT86) نامگذاری کرده تا اشاره ای به پیشینه تاریخی پربار خود داشته باشد.

لکسس GS F

لکسس برند لوکس تویوتا همانند کمپانی مادر خود از یک مشکل مشابه رنج می برد. اتومبیل های این برند بسیار لوکس و با کیفیت بودند اما از لحاظ دینامیک رانندگی و هیجان، حرفی برای گفتن در برابر رقبای آلمانی نداشتند. برای جبران این نقیصه، لکسس سعی کرد با IS-F به مصاف ب ام و M3 رود که تا حدی هم موفق بود؛ اما متاسفانه این خودرو گویی از یادها فراموش شده و ژاپنی ها در حال حاضر تمام تمرکز خود را به مدل بزرگ تر GS-F معطوف کرده اند.

سدان سایز متوسط GS در حالت استاندارد از تعادل و هندلینگ بسیار خوبی برخوردار است، به همین دلیل بخش پرفورمنس لکسس موسوم به F اسپورت به سراغ آن رفته تا از پتاسیل بالای آن بهره برداری کند. محصول ارتقا یافته که طبق روال با پسوند F ارایه شده، از یک موتور 5 لیتری V8 با 467 اسب بخار قدرت بهره می برد. هر چند این رقم در مقایسه با رقبای آلمانی کمتر است، اما صدای فوق العاده گیرایی نسبت به موتورهای توربو آنان دارد.

تویوتا سوپرا

هیچ لیستی از محصولات هیجان انگیز تویوتا بدون حضور نام سوپرا کامل نمی شود. نسل چهارم از این مدل افسانه ای که با کد A80 در دهه 90 میلادی تولید شد، به دلیل قابلیت تیونینگ بالا و همچنین حضور در سری فیلم های سریع و آتشین بسیار پرطرفدار بود. موتور 2JZ با توربوهای دوقلوی خود در حالت استاندارد 320 اسب بخار تولید می کرد، اما در صورت انجام تیونینگ های سنگین می توانست به راحتی مرز 1000 اسب بخار را رد کند.

در زمان فعلی نمونه های سالم سوپرا با قیمتی در حدود 100 هزار دلار معامله می شوند که این رقم در دهه 90 میلادی اصلا قابل پیش بینی نبود. بر اساس برخی شایعات و تصاویر جاسوسی، تویوتا ظاهرا در حال تست جایگزین این مدل محبوب است؛ جایگزینی که همه امیدوارند به اندازه مدل قبلی جذاب و هیجان انگیز باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

    کاش یه دونه LFA بدن به من
    تکنولوژی های داخل موتور این ماشین فوقالعادس

  • Saafa
    Saafa | ۲۷ خرداد ۱۳۹۶

    رویای نوجوونی من خرید یه سوپرا توی جوونی بود. حالا که جوون شدم، رویام خرید یه لنسره :/

مطالب پیشنهادی