ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تایرهای ارگانیک با چاپ سه بعدی؛ ایده جذاب میشلن برای خودروهای آینده [تماشا کنید]

از دید بسیاری تایرهای یک خودرو از لحاظ ایجاد زیبایی ظاهری نقشی چندان تعیین کننده ندارند. شاید به خاطر تغییر همین نگرش است که کمپانی میشلن تایرهای مفهومی اخیر خود را در کنفرانس Movin’On با ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۱۴

از دید بسیاری تایرهای یک خودرو از لحاظ ایجاد زیبایی ظاهری نقشی چندان تعیین کننده ندارند. شاید به خاطر تغییر همین نگرش است که کمپانی میشلن تایرهای مفهومی اخیر خود را در کنفرانس Movin’On با رنگ آبی و نورپردازی جذاب به نمایش گذاشت. این تایرها در واقع از ترکیب رینگ و لاستیک ساخته شده و ساختاری یکپارچه دارند.

تایرهای جدید میشلن که Visionary Concept نام دارند، برداشت کمپانی فرانسوی را از تایرهای آینده نشان می دهند. به دلیل ساختار منحصر بفرد، این تایرها بسیار متفاوت از نمونه های رایج بوده و نیازی به باد ندارند. به گفته میشلن ساختار این تایرها از طبیعت الهام گرفته شده و از مواردی مثل فرایند رشد طبیعی گیاهان و مواد معدنی الگوبرداری شده اند.

این تایرها به شکلی طراحی شده اند که با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی می توان رویه آنها را برای مسیرهای مختلف آماده کرد. برای مثال چنانچه راننده ای قصد سفر به مناطق کوهستانی و برفی را داشته باشد، می تواند با استفاده از چاپگرهای سه بعدی سطح تایرهای خود را همانند تایرهای زمستانی آجدار کند.

آقای تِری گِتیس (Terry K. Gettys) معاون ارشد بخش تحقیق و توسعه میشلن در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد که هنوز این کمپانی در مراحل بسیار ابتدایی ساخت این دسته از لاستیک ها قرار دارد و میزان مقاومت آنها باید با آزمایش های مختلف بررسی شود. هوش مصنوعی یکی دیگر از قابلیت های تایرهای مفهومی میشلن است. این تایرها می توانند اطلاعات مربوط به سطح خود را با اتومبیل تبادل نموده و در صورت نیاز چاپ مجدد را به راننده یادآوری کنند.

به اعتقاد آقای گتیس چنین لاستیک هایی در عرض دو یا سه سال آینده به واقعیت تبدیل خواهند شد اما همانند سایر تکنولوژی ها فراگیر شدن آنها حدود یک یا دو دهه زمان خواهد برد. به گفته وی تایرهای آینده از لحاظ راحتی و صداهای اضافی به طور قابل ملاحظه ای پیشرفت خواهند کرد، زیرا با ظهور اتومبیل های خودران نیاز به تایرهایی که هندلینگ بهتری برای خودرو به ارمغان بیاورند، کاهش خواهد یافت.

آنطور که میشلن اضافه کرده این لاستیک ها با استفاده از مواد بازیافتی تجزیه شدنی ساخته شده و در پایان عمر خود کاملا قابل بازیابی خواهند بود. همچنین به دلیل رویه قابل پرینت، عمر لاستیک ها به عمر خودرو گره خورده و هر موقع خودرو از رده خارج شود، تایرها نیز به پایان عمر خود خواهند رسید.

همانطور که مشاهده می کنید تایرهای مفهومی Visionary Concept میشلن بیشتر یک پروژه تحقیقاتی است و شباهتی به لاستیک های امروزی ندارد؛ اما همین پروژه ها و ایده های جذاب هستند که آینده را شکل داده و رویاها را به واقعیت تبدیل می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی