ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آمار فروش اولویت ندارد؛ استراتژی آینده ب ام و بر مبنای توسعه خودروهای سبز

مدتی می شود که ب ام و دیگر در هیچ زمینه ای سرآمد نیست. همین چند ماه پیش بود که رقیب اصلی این شرکت یعنی مرسدس بنز از لحاظ آمار فروش سالانه گوی سبقت را ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۴۵

مدتی می شود که ب ام و دیگر در هیچ زمینه ای سرآمد نیست. همین چند ماه پیش بود که رقیب اصلی این شرکت یعنی مرسدس بنز از لحاظ آمار فروش سالانه گوی سبقت را ربوده و باواریایی ها عرصه را به اشتوتگارتی ها واگذار کردند.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه خودروهای الکتریکی ب ام و چندان پرفروش نبوده و از محبوبیت بالایی در بین مشتریان برخوردار نیستند. در عرصه تکنولوژی خودران نیز هر چند به دلیل همکاری با اینتل و چند کمپانی مطرح دیگر به نظر می رسد آینده خوبی در انتظار باواریایی ها است، اما باز هم آنها جزو پیشتازان نیستند.

با در نظر گرفتن موارد یاد شده، می توان نتیجه گرفت که اوضاع برای ب ام و آنچنان مساعد نیست. این خودروساز معروف آلمانی موفق شد در سال قبل 2.37 میلیون خودرو به فروش برساند که البته این میزان شامل اتومبیل های فروخته شده با سایر برندهای زیرمجموعه مثل مینی و رولز رویس نیز می شود.

از این میزان حدود 62000 خودرو با پیشرانه های هیبریدی و برقی به فروش رسیده و تقریبا تعداد 25000 دستگاه از رقم یاد شده به تنها مدل تمام الکتریکی یعنی i3 اختصاص دارد. برای امسال ب ام و برنامه ریزی کرده تا میزان فروش خودروهای سبز خود را به صد هزار دستگاه افزایش دهد.

باید در نظر داشت از آنجایی که ب ام و امسال هیچ خودروی برقی جدیدی ارایه نمی کند، احتمالا این رشد به لطف افزایش فروش خودروهای هیبریدی حاصل خواهد شد.

آقای هرالد کروگر مدیرعامل ب ام و اعتقاد دارد موفقیت این شرکت در گرو پیشتازی در عرصه هایی مثل پیشرانه های الکتریکی، رانندگی خودکار و ارتباطات پیشرفته است و آمار فروش فاکتور مهمی نیست. البته ظاهرا این عقیده بعد از واگذاری عرصه به مرسدس بنز شکل گرفته که یادآور یک ضرب المثل معروف است!

در سال گذشته همواره شایعاتی مبنی بر ساخت نسخه الکتریکی سری 3 و X3 به گوش رسید، اما هیچ یک از آنها توسط مقامات کمپانی ب ام و تایید نشدند. آن چیزی که مشخص شده اینست که یکی از مدل های مینی با پیشرانه الکتریکی در حال توسعه بوده و به عنوان پیش قراول دسته ای جدید در ماه های آتی معرفی خواهد شد.

به هر ترتیب ب ام و برای ارایه نسخه تولیدی کانسپت iNext در سال 2021 برنامه ریزی کرده است. این خودرو به پیشرانه الکتریکی مجهز شده و از قابلیت خودران سطح 4 بهره خواهد برد.

بنا به گفته های آقای کروگر به همین دلیل است که در آینده نیز خودروهای ساخت ب ام و دارای فرمان خواهند بود.

در حالی که ب ام و خود را برای معرفی یک خودروی الکتریکی خودران سطح 4 در سال 2021 آماده می کند، برخی از رقبا در آن زمان با اتومبیل های خودران سطح 5 در خیابان ها حاضر خواهند شد که این مساله نیز می تواند گواه دیگری بر عقب افتادن باواریایی ها از قافله باشد؛ البته یقینا بسیاری از شیفتگان این برند دوست دارند خودشان عامل اصلی در هدایت خودروی خود بوده و "لذت ناب رانندگی" با یک ب ام و را هر چه بیشتر تجربه کنند.

حال این تناقض چه آینده ای را برای خودروهای ب ام و رقم خواهد زد سوالی است که زمان پاسخ آن را خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • PythonRules
    PythonRules | ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

    ای کاش یک تحلیل خوب هم بود در باره آینده صنعت خودرو تو ایران و اهمیت جون و کیفیت زندگی ما...

مطالب پیشنهادی