ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی نسل جدید هیوندای سوناتای هیبرید؛ کم نقص و پرحاشیه

از ابتدایی ترین اصول اقتصاد این است که منابع محدود هستند و نیازهای آدمی نامحدود به همین دلیل باید از منابع محدود به گونه ای استفاده کرد که نهایت بهره وری بدست آید. جرقه این ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۰۰:۲۲

از ابتدایی ترین اصول اقتصاد این است که منابع محدود هستند و نیازهای آدمی نامحدود به همین دلیل باید از منابع محدود به گونه ای استفاده کرد که نهایت بهره وری بدست آید.

جرقه این نگرش در صنعت خودرو که می توان از آن به عنوان استفاده حداقلی از سوخت های فسیلی نام برد اوایل دهه 90 میلادی شکل گرفت که کم کم و با مرور زمان خودروهای بزرگ آمریکایی با موتورهایی پرحجم از رده خارج و خودروهایی با موتورهایی کم حجم تر و به مراتب کم مصرف تر جای آن ها را گرفتند.

رفته رفته تمام جهانیان فهمیدند اگر با این میزان مصرف سوخت به جلو بروند شاید تا چند دهه ی دیگر، خبری از سوخت برای خودروها نباشد و فرزندانشان باید پای پیاده به محل کار و یا مسافرت بروند. به عبارت ساده تر خودروسازان دنیا با دغدغه ای تحت عنوان کاهش مصرف سوخت مواجه شدند.

هرچند هنوز هم لامبورگینی ها و فراری هایی را می بینیم که با موتورهایی با حجم بالا تولید می شوند، اما در مقابل به دلیل بحران اقتصادی خودروهایی نظیر هامر از خط تولید خارج شدند و چندی پیش نیز شاهد توقط تولید دوج وایپر با موتور 10 سیلندر 8 لیتری بودیم.

در همین راستا بیش از یک دهه است که خودروسازان به تولید خودروهای برقی و هیبریدی روی آورده اند که باید اذعان کرد که موفق هم بوده اند.دولت ها نیز با در نظر گرفتن عوارض و مالیات کمتر برای اینگونه خودروها شرایط فروش مساعدی را برای آن ها رقم زدند.

این موضوع در کشور ما نیز اعمال شد و خودروهای هیبریدی با تعرفه واردات کمتری از گمرک ترخیص می شوند تا علاه بر کاهش آلودگی شهرهای بزرگ از مراجعه کمتر مالکان به پمپ بنزین بهره ببرند.

لکسوس CT200H، لکسوس NX300h، تویوتا پریوس و کمری، بی ام و i8 و هیوندای سوناتا شش خودروی هیبریدی موجود در کشور هستند.در این مقاله ما به سراغ هیوندای سوناتا هیبریدی رفته ایم که یکی از جدیدترین بازیگران هیبریدی در بازه قیمتی کمتر از 200 میلیون تومان به حساب می آید.

آخرین نسل هیوندای سوناتا که به کشور راه یافته است برخلاف نسل گذشته از طراحی ساده تری بهره می برد،انگار هیوندای تصمیم گرفته این بار با سوناتا قلب جنتلمن ها را نشانه بگیرد.

نمای جلو با استفاده از خطوط زیاد و کروم کاری های متعدد سعی در لوکس جلوه دادن سوناتا دارد،نمای جانبی با فرم ایرودینامیک سقف که تا صندوق امتداد یافته است می تواند نظر هر بیننده ای را به خود جلب کند.

نمای عقب نیز با قرار گرفتن بال روی در صندوق و چراغ هایی دو رنگ به زیبایی کلی نمای بیرونی کمک می کند. به عبارتی هیوندای ترجیح داده طرحی ماندگار را روانه خط تولید کند که سال ها بعد هم جذابیتش را از دست ندهد، موردی که در سوناتا   YF (نسل قبل) رعایت نشده بود.

اما تفاوت های ظاهری مدل معمولی و هیبریدی هیوندای سوناتا در چیست؟

جلوپنجره، سپر، چراغ های جلو و عقب در مدل هیبریدی باز طراحی شده اند و رینگ های متفاوتی نسبت به مدل بنزینی لاستیک ها را به آغوش کشیده اند!

در قسمت عقب نیز حذف لوله های اگزوز و وجود اسپویلری کوچک روی درب صندوق نوید از هیبرید بودن خودرو دارد.

البته اگر در مواجهه با این خودرو تمام این موارد را فراموش کردید بهتر است به گلگیرهای جلو مراجعه و در صورت مشاهده عبارت BLUE DRIVE مطمئن شوید که با گونه ی هیبریدی سر و کار دارید.

با باز کردن درب خودرو با محیطی ساده و بی آلایش و به دور از شلوغی مواجه شدیم.هیوندای برای طراحی این نسل تصمیم گرفته از شلوغ کاری های مرسوم فاصله گرفته و به طراحی پخته ای برسد که از حق نگذریم تا حدودی هم موفق بوده است. از نظر ارگونومی و فضاسازی نیز هیوندای سوناتا نمره بالایی می گیرد.

راحتی استفاده از امکانات و تجهیزات نسبت به نسل گذشته سوناتا بهبود یافته است و این موضوع کاملا محسوس است.

هیوندای طی چند سال گذشته توجه ویژه ای به رفاه و آسایش سرنشینان خودروهای خود کرده است، شاید به همین دلیل باشد که مردم آپشن دوست کشورمان از محصولات این خودروساز استقبال مناسبی کرده اند.

برخی از آپشن ها و تجهیزات رفاهی هیوندای سوناتا هیبرید عبارتند از:

رادار تشخیص نقطه کور، دوربین دید عقب با قابلیت دید در شب، کروز کنترل هوشمند، مکانیزم تنظیم هوشمند صندلی راننده برای ورود و خروج آسان به هنگام سوار و پیاده شدن به خودرو، صندوق عقب هوشمند، پرده عقب برقی، چراغ خوش آمد گویی، نورپردازی فضای داخل کابین به رنگ آبی یخی،فرمان برقی، مجموعه نمایشگر 8 اینچی پلت فرم نرم افزاری با کاربری مناسب، دی لایت، سیستم ورود بدون کلید، بلوتوث،سیستم صوتی 400 واتی با 6 اسپیکر، گرمکن و سردکن صندلی با تنظیم هشت گانه صندلی برقی راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، کنترل خودکار چراغ نور بالا، صندلی های جلو با قابلیت تنظیم در 6 جهت، استارت دکمه ای و...بخش از امکانات و آپشن های رفاهی هیوندای سوناتا هیبرید به شمار می روند.

البته به دلیل وارد شدن مدل های مختلف با آپشن های متفاوت هیوندای سوناتا،تمامی این موارد فقط در برخی از سوناتاها یافت می شود.

قبل از آن که پشت فرمان این کره ای برقی بنزینی قرار بگیریم بهتر است سری به زیر کاپوت آن بزنیم.

در زیر کاپوت هیوندای سوناتای هیبرید یک موتور 2.0 لیتری بسیار پیشرفته با نسبت تراکم 13.5 به یک و سیستم تزریق مستقیم سوخت در کنار باتری های لیتیوم پلیمر وجود دارد که نسبت به موتور 2.5 لیتری تویوتا کمری و باتری های لیتیوم یونی مورد استفاده توسط این کمپانی پیشرفته تر به نظر می رسد.

هیوندای، سوناتا هیبریدی جدید را در چند تیپ مختلف ارائه می دهد که شامل مدل های پلاگین هیبرد (دارای کابل شارژ باتری) نیز می شود، اما مدل های راه یافته به ایران تنها در مدل های غیر از پلاگین، انتخاب شده اند و شارژ باتری این مدل ها به واسطه فعالیت موتور بنزینی انجام می شود.

جالب آنکه برخلاف تصور موتور برقی تا سرعت 75 مایل بر ساعت (حدود 120 کیلومتر بر ساعت) نیز می تواند نیرو بخش خودرو باشد و به شرط شارژ کافی باتری ها، خودرو را به تنهایی پیش ببرد.

مجموع این دو موتور قادر به تولید 193 اسب قدرت هستند که رقمی نزدیک به قدرت تولیدی کمری هیبرید است، با این حال بر روی کاغذ شتاب گیری سوناتا هیبرید اندکی از کمری کُندتر بوده و برای شتاب گیری صفر تا صد در حدود 8 ثانیه زمان نیاز دارد.

پشت فرمان هیوندای سوناتا قرار می گیریم، دسترسی به ادوات و امکانات خودرو در بالاترین حد خود قرار دارد و از نظر فضاسازی نیز کمبود فضایی برای راننده احساس نمی شود.

گیربکس را درگیر کرده و شروع به حرکت می کنیم، بی صدا بودن کابین اولین نکته ای است که به چشم می آید.

در عبور از پستی بلندی ها و سرعت گیرهای سطح شهر سیستم تعلیق به خوبی از انتقال ضربات به کابین جلوگیری می کند. هیوندای سوناتا از عملکرد مناسبی در هنگام سرعت گیری برخوردار است و می تواند شتاب صفر تا صد را در حدود 9 تا 10 ثانیه طی کند که برای سدانی در این ابعاد عدد مناسبی است.

سیستم فرمان نیز اطلاعات سطح مسیر را به خوبی به راننده گزارش می دهد.هرچند سوناتای هیبرید از نظر هندلینگ در سطح فوق العاده ای قرار نمی گیرد اما برای شخصی که توجه ویژه ای به موضوعات زیست محیطی دارد، چنین عملکردی قطعا رضایت بخش خواهد بود.

در انتها اقدام به ترمزگیری کردیم که از آن جایی که خودروهای هیبرید از تکنولوژی بازیابی انرژی ترمزگیری بهره می برند معمولا واکنش چندان قدرتمندی از خود نشان نمی دهد، اما علیرغم این احساس براساس آزمایشات انجام شده توسط نشریات بین المللی خط ترمز سوناتا هیبرید در کلاس سدان های سایز متوسط یکی از بهترین هاست.

شاید تنها نکته ی منفی که در رابطه با خودروهای هیبرید می توان گفت ذهنیت توام با ترس عموم مصرف کنندگان در مورد شرایط نگهدای و تامین قطعات این خودروهاست.

در مقام مقایسه دو رقیب برای هیوندای سوناتا وجود دارد که یکی از آن ها تویوتا پریوس و دیگری کمری هیبرید است که به دلیل عامه پسندتر بودن سوناتا علی الخصوص در مقایسه با پریوس می توان شانس موفقیت بالایی را برای آن در نظر گرفت.

هم اکنون هیوندای سوناتای هیبرید نسل جدید در محدوده ی قیمت 170 تا 190 میلیون در بازار کشور خرید و فروش می شود، اما آنچه که باعث ابهام مشتریان شده، شرایط نه چندان شفاف نمایندگی های هیوندای در کشور است، در واقع از آنجا که طی ماه های اخیر فعالیت کرمان موتور به عنوان نمایندگی رسمی هیوندای افزایش یافته، سرنوشت آسان موتور مبهم به نظر می رسد.

از سوی دیگر شرکتی تحت عنوان پاکرو نمایندگی رسمی واردات سوناتا هیبریدی محسوب می شود، اما در بازار بسیاری از سوناتاهای هیبریدی توسط شرکت های متفرقه عرضه شده اند که شرایط پشتیبانی این خودروها از نظر گارانتی، خدمات پس از فروش و گارانتی تعویض باتری چندان روشن نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • mohammad_mohajer
    mohammad_mohajer | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    راجع به مصرف سوخت و سیکل ترکیبی که اصل موضوع هیبریدی هاست چیزی نگفتی
    هرچی مطلب و بالا پایین کردم یه سری اپشن تکراری رو اشاره کردی، دیگه ورود بدون کنید و صندلی شش جهت و سانروف و دنده اتومات که اپشن حساب نمیشن
    از اپشن های کاربردی بگو مثل ترمز خودکار پیش از برخورد یا خواب آلودگی راننده، ماساژور صندلی، پارک اتومات، دوربین 360 و هوشمندی و خودران بودن ...

  • ناصر
    ناصر | ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

    تویوتا یه چیز دیگه اس

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی