ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بزرگترین سوالات بی پاسخ E3 2017 چه بود؟

نمایشگاه Electronics Entertainment Expo امسال (یا به اختصار E3 2017) پر بود از سورپرایزهای خبری گوناگون. استودیوی بایوور با نمایش بازی Anthem حیرت زده مان کرد، نینتندو متروید و پوکمون جدید را در دست توسعه ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

نمایشگاه Electronics Entertainment Expo امسال (یا به اختصار E3 2017) پر بود از سورپرایزهای خبری گوناگون. استودیوی بایوور با نمایش بازی Anthem حیرت زده مان کرد، نینتندو متروید و پوکمون جدید را در دست توسعه دارد و سونی هم از نسخه ریمیک بازی دوست داشتنی Shadow of the Colossus پرده برداشت.

اما در کنار این سورپرایزهای خبری، بسیاری از مسائل و سوالات هم بودند که ناگفته و بی پاسخ باقی ماندند. بیایید بزرگ ترین سوالاتی که پس از E3 2017 برایمان مطرح شد را بررسی کنیم.

آیا نینتندو بازی های کلاسیک خود را به سوییچ می آورد؟

این یک راز است؛ اینکه چرا کمپانی نینتندو با وجود آگاهی از لاین آپ نسبتاً خالی بازی های سوییچ طی سال نخست، حاضر نیست از برنامه هایش برای آوردن بازی های کلاسیک کنسول های قدیمی تر  سخن بگوید؟

تا به این لحظه، نینتندو هیچ صحبتی از عرضه Virtual Console -نرم افزار نینتندو برای اجرای بازی های قدیمی در کنسول های جدید- روی سوییچ به میان نیاورده و اصلاً نمی دانیم چه زمانی باید منتظر آن باشیم. هنگام عرضه سوییچ به بازار، نینتندو صرفا به این بیانیه بسنده کرد: «بازی های ویرچوال کنسول به هنگام عرضه روی سوییچ در دسترس نیستند. در آینده اطلاعات بیشتری به اشتراک خواهیم گذاشت.»

در مصاحبه ای با وب سایت IGN هم مدیر شعبه آمریکای نینتندو، رجی فیلز-امی اشاره کرد که حتی امکان دارد برنامه ویرچوال کنسول هیچوقت راهش را به کنسول هیبریدی نینتندو باز نکند. در هر صورت، چنین تصمیمی از اساس اشتباه خواهد بود و باعث نارضایتی کاربران می شود؛ زیرا کنسول هایی مانند 3DS و Wii U پیش تر از این قابلیت پشتیبانی کرده اند. تئوری ما این است که موفقیت شگرف مینی کنسول NES Classic، ذهنیت ژاپنی ها را نسبت به بازی کلاسیک به کلی تغییر داده.

سونی به کراس پلی میان اکس باکس، سوییچ و پلی استیشن رضایت می دهد؟

این یکی از سوالاتی بود که پارسال هم ذهنمان را به خود مشغول کرد و واقعاً امیدوار بودیم امسال بالاخره پاسخ اش را دریافت کنیم. در حال حاضر، مایکروسافت و نینتندو اعلام کرده اند که گیمرها می توانند دو بازی ماینکرفت و راکت لیگ را روی سه پلتفرم اکس باکس وان، سوییچ و پی سی صورت کراس پلی با یکدیگر تجربه کنند؛ اما سونی در تصمیمی عجیب می خواهد مانع تحقق رویایی دیرینه شود.

سونی از بهانه «محافظت از کودکان» برای توجیه عدم مشارکت خود در برنامه کراس پلی میان کنسول ها و پی سی استفاده می کند. اما هنگامی که نینتندو، یعنی احتمالاً خبره ترین و هوشمندترین کمپانی صنعت بازی در زمینه بازی های کودکان چنین تصمیمی می گیرد، دلیلی که سونی ارائه کرده برایمان منطقی نیست. در حال حاضر، سونی ظاهراً تمایلی به همکاری ندارد و تنها راه گیمرها این است که صدای خود را به گوش سونی برسانند و از مدیرانش بخواهند که دست از لجبازی بردارند.

Kingdom Hearts III بالاخره چه زمانی ما را از بدبختی مان رها می کند؟

گیمرها برای تجربه آخرین چپتر سری Kingdom Hearts -بازی محبوبی که کاراکترهای دیزنی و فاینال فانتزی را به دنیایی واحد می آورد- برای مدت های طولانی منتظر بوده اند و حالا دو سال می شود که Kingdom Hearts III در E3 حضور نداشته؛ البته اگه تیزر تریلرهای کوتاه را قلم بگیریم.

آیا این رفتار مناسبی با گیمرهایی است که بیشتر از یک دهه منتظر مانده اند تا ببینند بالاخره چه سرنوشتی برای سورا، گوفی، دانلد داک و بقیه شخصیت های دوست داشتنی دو جهان دیزنی و فاینال فانتزی رقم می خورد؟ اسکوئر انیکس دارد کار را به جایی می رساند که دیگر برایمان اهمیتی نداشته باشد تکلیف Kingdom Hearts III چه می شود؛ دیگر وقتش رسیده زبان بگشاید و درباره بازی مورد انتظارش صحبت کند.

آیا گیمرها اکس باکس وان اکس و پلی استیشن 4 پرو را می خرند؟

E3 2017 برای مایکروسافت فرصتی بود تا هرچه در چنته دارد را رو کند و پیش از هر چیز، تمرکزش را روی اکس باکس وان اکس گذاشت؛ کنسولی که می تواند وضوح تصویر بازی های ویدیویی را به 4K واقعی افزایش دهد. اما درست مثل پلی استیشن 4 پرو، مسئله این است که اکس باکس وان اکس هیچ بازی جدید یا انحصاری خاصی ندارد که در صورت تهیه مدل های استاندارد پلی استیشن 4 یا اکس باکس وان از آنها بی بهره باشد.

علاوه بر این، قیمت 500 دلاری اکس باکس وان اکس دو برابر مدل استاندارد است و پلی استیشن 4 پرو هم 150 دلار بیشتر نسبت به مدل ابتدایی خرج روی دستتان می گذارد. سوال این است که پس از E3 2017، آیا گیمرها حاضر می شوند به خاطر گرافیک بهبودیافته و سرعت بارگذاری سریع تر به سراغ کنسول های میان نسلی سونی و مایکروسافت بروند؟ خصوصاً اگر یک پلی استیشن 4 یا اکس باکس وان معمولی در خانه داشته باشند.

شاون لیدن، یکی از مدیران واحد پلی استیشن سونی چندی پیش گفت که از زمان عرضه در ماه نوامبر گذشته، به ازای هر 5 کنسول پلی استیشن 4 فروخته شده، یکی از آنها مدل پرو بوده است. این خبر شاید برای سونی نویدبخش باشد، اما باورش سخت است که خریداران ابتدایی پلی استیشن 4 تمایلی به کنسول جدید داشته باشند.

از طرف دیگر، لیست بازی های اکس باکس وان اکس چیزی نیست که شما را به خرید این کنسول ترغیب کند. مایکروسافت نه تنها انحصاری های کمتری نسبت به سونی دارد، بلکه تمام آنها عملاً انحصاری نیستند؛ زیرا روی پی سی های مبتنی بر ویندوز 10 هم عرضه می شود. ضمناً اگر به پی سی قدرتمندتری نسبت به اکس باکس وان اکس دسترسی داشته باشید، می توانید فرض را بر این بگذارید که بازی ها هم با گرافیک بهتری اجرا می شوند.

آتاری باکس چیست؟

اگر شنیدن نام آتاری، دوران خوش کودکی را برایتان تداعی می کند، خبرهای خوبی برایتان داریم. چند روز قبل از برگزاری نمایشگاه E3، تیزری در فضای مجازی منتشر شد که کنسولی با بدنه چوبی و پلاستیکی را نمایش می داد و ظاهراً با نام آتاری باکس شناخته می شود. اما E3 2017 آمد و رفت و هیچ چیز درباره این کنسول نشنیدیم. ضمناً آتاری حتی یک غرفه هم در نمایشگاه امسال نداشت.

تا به این لحظه، تنها می دانیم که آتاری رسماً بازگشت خود به بازار سخت افزار را تایید کرده و آتاری باکس قرار است کنسولی «مبتنی بر پی سی» باشد. اما سوال بزرگ این است که باید منتظر کنسولی با قابلیت اجرای عناوین کلاسیک آتاری (چیزی شبیه به NES Classic نینتندو) باشیم یا کمپانی مورد اشاره برنامه های بزرگتری در سر دارد و می خواهد به رقابت با سه قطب فعلی سازنده کنسول های گیمینگ بپردازد؟

پوکمون جدید و متروید پرایم 4 تا چه حد سخت افزار سوییچ را به چالش می کشند؟

دو تا از بزرگترین فرنچایزهای نینتندو قرار است به سوییچ بیایند و یکی از این بازی ها، پوکمون است که خود به تنهایی دلیلی قانع کننده برای خرید کنسول جدید از سوی کودکان و بزرگسالان به حساب می آید. اما رونمایی هیجان انگیز پوکمون و متروید پرایم جدید، بدون نمایش تریلر یا حتی چند اسکرین شات صورت گرفت و دقیقاً نمی دانیم این بازی ها چه شکل و شمایلی روی سوییچ خواهند داشت.

بنابراین بیایید گمانه زنی کنیم. متروید پرایم همواره به گیمر اجازه داده تا مستقیماً، وارد حالت اول شخص شده و اتفاقات را از چشم Samus دنبال کند. شاید سوییچ از کنترلرهای حرکتی و استیشن داک خود برای تغییر این حالت دیداری استفاده کند.

از طرف دیگر، احتمالاً پوکمون از کنترلرهای سوییچ که تجربه کوآپ بازی ها را تضمین کرده اند برای قابلیت های چندنفره استفاده کند. یا با استفاده از NFC، شاید بتوانیم موج جدیدی از پوکمون ها را از طریق مجسمه های Amiibo به دنیای بازی بیاوریم.

نینتندو می تواند طلسم شخص ثالث را بشکند؟

این طور نیست که نینتندو سوییچ از حمایت کمپانی ها و توسعه دهندگان شخص ثالث برخوردار نباشد؛ اما این ها همان اشخاص ثالثی هستند که قبلاً هم نینتندو را در شرایط دشوار همراهی کرده بودند. بازی Mario + Rabbids یوبیسافت، در حال حاضر مثالی واضح برای بازی های شخص ثالثی است که راه خود را به سوییچ باز خواهند کرد، اما هنوز تضمینی وجود ندارد که یوبیسافت بعد از مدتی، این حمایت را رها نکند؛ درست مانند عرضه دو بازی Red Steel برای Wii و ZombiU برای Wii U که در نهایت، قطع پشتیبانی فرانسوی ها را رقم زدند.

E3 2017 بدون نمایش بازی های شخص ثالث بزرگی برای سوییچ به پایان رسید و تقریباً نشنیدیم که هیچ یک از بازی های بزرگ و مورد انتظار، علاوه بر پی سی، پلی استیشن و اکس باکس وان، روی سوییچ هم عرضه شوند.

آیا عمر ما به عرضه Beyond Good & Evil 2 کفاف می دهد؟

بعد از نزدیک به 15 سال صبر و 9 سال از زمانی که نسخه دنباله Beyond Good & Evil برای اولین بار معرفی شد، یوبیسافت بالاخره به لوس آنجلس آمد و تریلری سینماتیک از Beyond Good & Evil 2 به نمایش گذاشت. طرفدارانی که از مدت ها پیش مایوس شده بودند، دوباره امیدی برای زندگی یافتند.

اما بعد از این، چند خبر غافلگیرکننده شنیدیم. پیش از هرچیز، Beyond Good & Evil 2 در واقع پیش درآمدی برای نسخه ابتدایی است و نه نسخه دنباله آن. علاوه بر این، مشخص شد که توسعه بازی اخیراً آغاز شده است. همین حالا 14 سال گذشته، دیگر چقدر باید منتظر بمانیم؟

چه خبر از Death Stranding؟

باورش سخت است که یک سال از رونمایی ابتدایی گذشته و ما هنوز هیچ ایده ای درباره Death Stranding نداریم. برای یادآوری، هیدئو کوجیما در E3 2016 به کنفرانس سونی آمد و تریلری بسیار عجیب با حضور نورمن ریداس، بازیگر شناخته شده سریال The Walking Dead به نمایش در آورد. تنها چیزی که می دانیم، توسعه Death Stranding به کمک موتور Decima استودیوی Guerilla Games است که مدتی پیش، بازی زیبا و خوش منظر Horizon Zero Dawn را روانه بازار کرد.

راستی، حتی خود تیم توسعه کوجیما هم تا به امروز از ارائه توضیحات قابل فهم درباره Death Stranding عاجز بوده است. قطعاً نشانه خوبی است!

مگر قرار نبود اکس باکس وان اکس از واقعیت مجازی پشتیبانی کند؟

این مورد واقعاً عجیب است. مایکروسافت در E3 2016 اعلام کرد که اکس باکس بعدی از واقعیت مجازی پشتیبانی می کند، اما در E3 2017 و طی کنفرانس 100 دقیقه ای خود، حتی یک بار هم در مورد واقعیت مجازی صحبت نکرد. از این عجیب تر، فیل اسپنسر بعد از کنفرانس در مصاحبه ای گفت که واقعیت مجازی اتاق پذیرایی هنوز به پیشرفت های لازم نرسیده و مایکروسافت ترجیح می دهد روی پی سی و ویندوز 10 متمرکز باشد.

مایک ایبارا، یکی از مدیران مایکروسافت چند وقت پیش در پاسخ به این سوال که آیا اکس باکس وان اکس از واقعیت مجازی پشتیبانی می کند یا خیر، نتوانست پاسخ واضح «بله» یا «خیر» بدهد و وال استریت ژورنال هم نوشت که قرار نیست شاهد پشتیبانی از این تکنولوژی نوپا روی کنسول میان نسلی ردموندی ها باشیم.

اما بعد از این ها، خبرنگار وب سایت CNET یک بار دیگر به سراغ فیل اسپنسر رفت و مدیر واحد اکس باکس گفت مایکروسافت هنوز به تعهد خود پایبند است و می توانیم منتظر پشتیبانی از واقعیت مجازی روی اکس باکس وان اکس باشیم. لازم نیست شرلوک هلمز باشیم تا تشخیص دهیم که حتی خود مایکروسافت هم داند باید با واقعیت مجازی چه کند؛ به نظر می رسد که تجربه کینکت به قدری ناخوشایند بوده که دیگر مایکروسافت نمی خواهد دست به ریسکی تازه بزند.

در هر حال، فارغ از بیانیه های ضد و نقیض و نه چندان واضح مایکروسافت، حقیقت آن است که کمپانی مورد اشاره فعلاً برای ارائه اطلاعات درباره پشتیبانی از واقعیت مجازی یا اینکه باید منتظر چه نوع هدستی باشیم آمادگی ندارد؛ بازی ها را که فراموش کنید.

این بازی ها کجا بودند؟

به دلایل نامشخص، لیست نسبتاً بلند بالایی از بازی های ویدیویی مورد انتظار گیمرها در نمایشگاه E3 امسال حضور نداشتند و این سوال را برایمان پیش آوردند که وضعیت توسعه شان در چه حال است؟ علاوه بر Death Stranding و Kingdom Hearts III، این بازی ها را هم به لیست غایبان بزرگ E3 2017 بیفزایید:

  • Cyberpunk 2077 (که سال هاست هیچ چیزی درباره اش نشنیده ایم)
  • Red Dead Redemption 2 (تا بهار 2018 به تعویق افتاد)
  • Shenmue 3 (تا نیمه دوم 2018 به تعویق افتاد)
  • Final Fantasy VII Remake (وضعیت نامشخصی دارد)
  • The Last of Us Part 2
  • Halo 6 (معرفی نشده)
  • Shadow of the Tomb Raider (معرفی نشده)
  • Super Smash Bros. Switch (معرفی نشده)
  • Borderlands 3 (معرفی نشده)
  • بازی Star Wars استودیوی Respawn (رسماً معرفی نشده)
  • بازی Star Wars استودیوی Visceral (رسماً معرفی نشده)
  • Pikmin 4
  • Deep Down
  • Dreams

اینطور نیست که ما صبور نباشیم، اما بدمان نمی آید اگر هر از چندگاهی خبری درباره بازی های محبوب مان بشنویم و انگیزه بیشتری برای زندگی داشته باشیم. در نهایت، لیست سوالات بزرگ ما بعد از نمایشگاه E3 2017 به پایان رسید. نظر شما درباره این لیست چیست؟ آیا سوالاتی هم برای شما پیش آمده که فکر می کنید پاسخی به آنها داده نشد؟ نظرات تان را با دیجیاتو به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Shahriar
    Shahriar | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    آقا انقدر نگید ایكس باكس انحصاری نداره، فقط انحصاری جدید معرفی نكرده، مایكروسافت پیش از موعد چیزی معرفی نمیكنه

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    والا من نگرفتم از یه طرف می گه این بازی کی بلاخره می یاد بیرون ، از اون طرف نوشته فلان بازی چرا هنوز معرفی نشده

    دادا وضعیت خودتو مشخص کن ، می خوای بازی ها رو زودتر از موعود معرفی کنن یا نمی خوای

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    "به نظر می رسد که تجربه کینکت به قدری ناخوشایند بوده که دیگر مایکروسافت نمی خواهد دست به ریسکی تازه بزند"


    لووول اره خیلی تجربه ناخوشایندی بود، فقط نمی دونم چرا پرفروش ترین وسلیه جانبی شد و رکوردش توی گینس ثبت شد ، و پرفروش ترین بازی ایکس باکس 360 هم یه بازی کینکت شد

    • جگوار
      جگوار | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

      از اونجایی که کینکت رو ستایش میکنم و یکی از طرفدارای سرسختشم، خییییلی حااال کردم با این نظرت.
      دمت گرم.

  • جگوار
    جگوار | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    دوستان عزیز،
    اگر خواستین درباره دلایل عرضه PS4Pro
    و یا XBOX ONE X و یا سوییچ نظر بدید، لطططفا بازار خارج از ایران رو بررسی کنید.
    نظراتی که داده میشه خیلی وقتا با عنایت به شرایط درونی کشور خودمون عنوان میشه نه دنیای خییییلی بزرگتری که اونا روش حساب میکنن.
    دنیایی مث بازار چشم بادومیهای دییییوانه بازی یا اروپا یا آمریکای شمالی و....

مطالب پیشنهادی