ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان آداب معاشرت اجتماعی را به ربات ها یاد می دهند

انسان ها می دانند که در کتابخانه عمومی باید موبایلشان را روی حالت بیصدا قرار دهند و در صورت دریافت کمک از دیگران، تشکر کنند. حال محققین قصد دارند ربات ها را نیز با چنین آداب ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۰۹:۳۰

انسان ها می دانند که در کتابخانه عمومی باید موبایلشان را روی حالت بیصدا قرار دهند و در صورت دریافت کمک از دیگران، تشکر کنند. حال محققین قصد دارند ربات ها را نیز با چنین آداب معاشرت اجتماعی آشنا سازند.

پژوهشگران معتقدند ماشین ها با یادگیری هنجارهای اجتماعی، ارتباط بهتری را با انسان برقرار می سازند. مراحل اولیه این پروژه به تازگی توسط تیم تحقیقاتی دانشگاهی با حمایت مالی آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) به پایان رسیده است.

هدف نهایی دانشمندان، توسعه ربات هایی است که به صورت شهودی رفتار مناسب را انتخاب کنند

محققین برای اجرای این ایده، نحوه تشخیص هنجارهای اجتماعی توسط انسان و واکنش به آنها را مطالعه کرده و نوعی الگوریتم یادگیری ماشین را توسعه دادند که امکان آموختن این آداب را با استنتاج از داده های انسانی برای ربات فراهم می سازد. به گفته این تیم، سیستم مورد بحث در نهایت به توسعه سامانه ای مبتنی بر هوش مصنوعی می پردازد که بر اساس آن، ربات ها به صورت شهودی نحوه رفتار در شرایط مختلف را بر می گزینند، یعنی همان کاری که انسان ها انجام می دهند.

دکتر رضا قنادان، یکی از مدیران DARPA می گوید:

اگر بخواهیم همزیستی مسالمت آمیزی با ربات ها، ماشین های خودران و دستیارهای هوشمند دیجیتالی در آینده داشته باشیم، که هدفمان نیز همین است، باید آنها را به گونه ای طراحی کنیم که هنجارها و اصول اجتماعی ما را رعایت کنند.

انسان ها از کودکی با آداب اجتماعی آشنا می شوند و از آنجا که شبکه ای پیچیده از این هنجارها در جامعه وجود دارد، یادگیری موارد جدید نیز به راحتی برای بشر میسر است. قنادان می گوید:

ما کاملاً با این موارد آشنا هستیم، چون افراد نرمال به سرعت تخطی از نُرم ها را تشخیص می دهند. عدم قطعیت ذاتی در این نوع داده ها باعث می شود تا آموزش ماشین بر اساس آنها با دشواری بسیار زیادی همراه باشد.

گفتنیست تیم مورد بحث تا به امروز توانسته با موفقیت چارچوب سامانه یادگیری ماشین را توسعه دهد، اما هنوز راه درازی در پیش دارد و یکی از حیاتی ترین گام ها در این مسیر، توسعه رباتی است که ظرفیت یادگیری، بازنمایی، فعالسازی و به اجرا درآوردن مجموعه وسیعی از هنجارها را داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • moslemzare
    moslemzare | ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

    از آموزش به آدما ناامید شدن رفتن سراغ ربات?

مطالب پیشنهادی