ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استفاده از پهپاد برای تصویر برداری از مناطق بکر و دست نخورده هاوایی [تماشا کنید]

پهپادها کاربردهای بسیار متفاوتی دارند؛ در بخشی از دنیا از این وسایل پرنده برای ارسال کالا به مشتریان استفاده می شود و در نقطه ای دیگر، کار مراقبت از حیوانات در حال انقراضی مانند کرگدن ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

پهپادها کاربردهای بسیار متفاوتی دارند؛ در بخشی از دنیا از این وسایل پرنده برای ارسال کالا به مشتریان استفاده می شود و در نقطه ای دیگر، کار مراقبت از حیوانات در حال انقراضی مانند کرگدن را به آنها می سپارند.

پرنده های مورد بحث به دلیل ساختار سبک و چابک خود، به راحتی توانایی دسترسی به نقاط صعب العبور را داشته و می توانند از مناطق بکر و دست نخورده، تصویر تهیه کنند. پژوهشگران انجمن ملی گیاهان استوایی آمریکا در جزایر هاوایی نیز از همین قابلیت پهپادها استفاده کرده و موفق شدند از گیاهان در حال انقراض منطقه تصویر برداری کنند.

ورود انسان و دام های غیر بومی به منطقه، بقای گونه های گیاهی بومی را به خطر انداخته است

یکی از گیاهان شدیداً در معرض خطر هاوایی «لائوکاهی» نام دارد که طبق آمار قبلی، تنها 25 نمونه از آن در حیات وحش منطقه باقیمانده بود. دشمن اصلی این گیاه، دام های غیر بومی هستند که انسان ها با خود به هاوایی آورده و موجب تخریب گونه های کمیاب جزیره شده اند. لازم به ذکر است که گیاه مورد بحث در طب سنتی هاوایی برای درمان زخم، ناراحتی های پوستی و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

جالب اینکه محققان انجمن ملی گیاه شناسی آمریکا به صورت اتفاقی و هنگام رصد منطقه به وسیله پهپاد، توانسته اند تصاویر تازه ای از لائوکاهی های وحشی را تهیه کرده و 10 نمونه دیگر را به لیست قبلی اضافه کنند.

البته گیاه شناسان در حال حاضر توانایی دسترسی به صخره های پر شیبی که لائوکاهی روی آنها می روید را ندارند؛ ولی به احتمال زیاد در آینده پهپادهایی با قابلیت نمونه برداری و جمع آوری دانه های با ارزش گیاهان در حال انقراض تولید خواهند شد، و حفظ گنجینه های زیستی در معرض خطر را برای دانشمندان راحت تر خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • وحید
    وحید | ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

    عالی ?

مطالب پیشنهادی