ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به موشک ذوالفقار و فناوری موشک های بالستیک زمین به زمین ایران

در پاسخ به عملیات تروریستی هفدهم خرداد در مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر امام خمینی (ره) که به شهادت 18 تن از هموطنان و مجروح شدن تعدادی دیگر انجامید، شب گذشته نیروهای سپاه پاسداران انقلاب ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

در پاسخ به عملیات تروریستی هفدهم خرداد در مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر امام خمینی (ره) که به شهادت 18 تن از هموطنان و مجروح شدن تعدادی دیگر انجامید، شب گذشته نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی به دیرالزور در سوریه، یکی از مراکز اصلی فرماندهی تروریست ها در شرق این کشور را هدف قرار دادند.

«سردار رمضان شریف» سخنگوی سپاه پاسداران، این عملیات را کاملاً موفقیت آمیز توصیف کرد و اظهار داشت ضربات قابل توجهی به نفرات گروه های تروریستی و تجهیزات و امکانات آنها وارد آمده است.

طبق اظهارات سردار شریف، در این عملیات از شش فروند موشک میان برد قدرتمند به نام «ذوالفقار» با برد 650 تا 700 کیلومتر استفاده شده است. موشک ها با پرتاب از پایگاه های موشکی در دو استان کرمانشاه و کردستان، به طور دقیق به اهداف مورد نظر در سوریه اصابت کرده اند.

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این حمله را کاملاً محدود و نمونه کوچکی از قدرت دفاعی و تهاجمی ایران دانست که در حال حاضر یکی از برترین کشورهای جهان در زمینه فناوری موشکی به شمار می رود.

در ادامه مروری کوتاه خواهیم داشت به برخی از پیشرفته ترین موشک های بالستیک زمین به زمین که توسط متخصصین داخلی طراحی و ساخته شده اند.

ذوالفقار

موشک ذوالفقار یکی از موشک های بالستیک زمین به زمین با سوخت جامد، تاکتیکی و نقطه زن با برد متوسط و دارای قابلیت ضد جمینگ است، یعنی با استفاده از سیگنال های الکترونیکی از مسیر خود منحرف نمی شود. این موشک برای نخستین بار در مراسم رژه نیروهای مسلح در بندرعباس رونمایی شده بود.

از جمله ویژگی های برجسته این موشک می توان به سکوی پرتاب متحرک، رادار گریزی، قابلیت نقطه زنی و سبک بودن آن اشاره کرد که با حالت پرتاب مایل، اهداف خود را تا فاصله 700 کیلومتری منهدم می سازد.

سجیل

سجیل نخستین موشک زمین به زمین دوربرد دومرحله ای با سوخت جامد در کشور است. این موشک با برد عملیاتی 2000 الی 2500 کیلومتر، در سال 1387 رونمایی شد. از ویژگی های برجسته این موشک بالستیک می توان به دقت بالا در اصابت به هدف، زمان بسیار کوتاه آماده سازی و عملیاتی شدن سامانه پرتاب، زمان بسیار کوتاه انتقال سایت پس از شلیک، لانچر متحرک و شتاب بسیار بالا اشاره کرد.

شهاب 3

شهاب 3 یکی از بهترین موشک های بالستیک ایران محسوب می شود که برد آن در مدل های نهایی به 2500 کیلومتر می رسد. مدل های جدید این موشک از موتور تک مرحله ای با سوخت جامد برخوردارند که می توانند بین 700 تا 1200 کیلوگرم کلاهک را با خود حمل نمایند. شهاب 3 به سامانه GPS مجهز است و می تواند در صورت نیاز، مسیر خود را پس از پرتاب تغییر دهد.

قدر 110

این موشک با برد 2500 الی 3000 کیلومتر، در واقع مدل بهسازی شده شهاب 3 به شمار می رود که در زمانی کمتر از 30 ثانیه نصب و آماده پرتاب می شود. قدر یکی از سریع ترین موشک های دنیاست و به راحتی از سد تمامی سیستم های راداری و ضد موشکی عبور می کند.

عماد

عماد نخستین موشک بالستیک دوربرد ایران است که قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف را دارد. برد این موشک در حدود 2500 کیلومتر عنوان شده و درصد خطای بسیار کمتری نسبت به شهاب 3 دارد. در این موشک از سامانه هدایت شونده جدیدی استفاده شده که قادر به کنترل 4 سطح آیرودینامیکی و پروازهای فراتر از جو زمین است، و پس از تنظیم مسیر دوباره وارد جو زمین شده و به هدف اصابت می کند.

فجر 3

فجر 3 یکی از موشک های بالستیک میان برد با برد نهایی نامشخص (بیشتر از 2000 کیلومتر) است که توانایی رادارگریزی را داشته و می تواند به طور مستقل چندین هدف را مورد اصابت قرار دهد. این موشک می تواند سه کلاهک را حمل کند که هرکدام از آنها قابلیت هدایت به سمت یک هدف مشخص را دارند.

عاشورا

موشک عاشورا با برد بیش از 2000 کیلومتر، یکی از دستاوردهای وزارت دفاع ایران ایران به شمار می رود که از سوخت جامد بهره می گیرد و به همین دلیل، زمان آماده سازی کمتر و دقت بسیار بیشتری نسبت به شهاب 3 دارد.

گفتنیست صحبت هایی در مورد موشک های دوربرد شهاب 4، شهاب 5 و موشک قاره پیمای شهاب 6 با برد حدود 5500 الی 6200 کیلومتری نیز وجود دارد که اگرچه توسط منابع رسمی تأیید نشده، اما با توجه به توان طراحی و تولید نظامی کشورمان، توسعه آنها دور از ذهن نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (39 مورد)
  • Ir Mi
    Ir Mi | ۴ تیر ۱۳۹۶

    سپاه لشکر صاحب زمان هست و لشکر صاحب زمان منتظر دل های مردد منافقین نخواهد ماند. همان منافقیانی که زمان جنگ می گویند می خواستیم اپولو هوا کنیم زمان صلح هم می گویند چرا نمی جنگیم . سپاه بهترین کار ممکن را کرد .

  • majid jannesary
    majid jannesary | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    زنگ پایان به صدا درآمد
    ???

  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    دمشون گرم.
    شدیدا حال کردم با این اقدام.
    واقعا عالی بود.

  • King Arc
    King Arc | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    دمشون گرم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی