ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوم پاد اپل شاید خیلی هوشمند نباشد، اما یک اسپیکر فوق العاده است

اواخر سال جاری میلادی، اسپیکر هوشمند اپل به نام «هوم پاد» (HomePod) با قیمت 349 دلار به بازار راه خواهد یافت. این دستگاه را می توان یک سیستم پخش صوت با کیفیت در نظر گرفت، یا ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

اواخر سال جاری میلادی، اسپیکر هوشمند اپل به نام «هوم پاد» (HomePod) با قیمت 349 دلار به بازار راه خواهد یافت. این دستگاه را می توان یک سیستم پخش صوت با کیفیت در نظر گرفت، یا یکی دیگر از محصولات این کمپانی آمریکایی که با قیمت گزاف به فروش می رسد.

اما واضح است که (حداقل در حال حاضر) نمی توان هوم پاد را ابزار اصلی اپل برای وارد ساختن هوش مصنوعی در منزل کاربران دانست، ابزاری که بتواند با شما صحبت کند، نیازهای روزمره تان را برآورد سازد و در موارد مختلف به کمکتان بیابد.

همان طور که می دانیم، اپل هیچگاه الزامی به توسعه فناوری ها در شرایط رقابتی نمی بیند و ترجیح می دهد از مواردی استفاده کند که مردم طالب آن باشند. در استراتژی های اپل، تجربه کاربری یا همان دلیل پرداخت وجه برای خرید محصول، در اولویت قرار می گیرد.

اپل تصور می کند مردم هوم پاد را به عنوان یک سیستم پخش صوت استریوی با کیفیت و پریمیوم می خرند. گفتگوی «تیم کوک» با رسانه ها در اوایل هفته جاری نیز به خوبی این نکته را یادآور می شود:

موسیقی در منزل به یکی از مسائل مهم و مورد توجه بدل شده. بنابراین ما تصمیم گرفتیم کیفیت صدای عالی را با یک اسپیکر هوشمند ترکیب نماییم.

مدیر عامل اپل در ادامه صحبت هایش می گوید:

زمانی که بچه بودم، سیستم صوتی در صدر لوازمی بود که باید می داشتیم. امروز هم در بین تمام گروه های سنی چنین وضعیتی وجود دارد. ما محصولی را ساخته ایم که مردم از داشتنش خوشحال و هیجان زده خواهند شد.

این صحبت ها به خوبی با توصیف وضعیت اپل در سال 2010 توسط استیو جابز نیز مطابقت دارد. جابز می گفت فلسفه اپل ایجاب می کند تا محصولاتی کاملاً پیشرفته از منظر تکنولوژی بسازد که در عین حال، استفاده از آنها راحت و مفرح باشد، به گونه ای که به راحتی با نیازهای کاربر منطبق گردند.

اپل را باید شرکتی طراح بدانیم، نه یک شرکت تکنولوژی

در بطن صحبت های جابز، این نکته نهفته است که اپل نیازی به ساخت محصولاتی به شدت پیشرفته و آینده نگرانه طبق استاندارد های روز دره سیلیکونی ندارد؛ اگرچه این اواخر می بینیم اهالی کوپرتینو با قدم گذاشتن در حوزه واقعیت افزوده، نیم نگاهی هم به این فناوری پیشرفته داشته اند.

«نیل سیبارت» یکی از تحلیلگران مستقل معتقد است اپل را نمی توان شرکت تکنولوژی دانست. به گفته او، اپل یک کمپانی طراح است و با ارائه هوم پاد، در واقع روشی ساده برای پخش موسیقی با کیفیت در منزل را طراحی کرده و تعبیه دستیار صوتی «سیری» در این اسپیکر به عنوان سیستم کنترلی، نقشی تکمیلی دارد.

این ادعا تا حدودی صحیح است؛ اپل تنها در مورد فناوری هایی صحبت می کند که قصد فروش آنها را در قالب محصولات کاربردی دارد. کوک اوایل ماه جاری میلادی در گفتگو با مجله فناوری مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) اظهار داشت اکثر شرکت ها «آینده را به شما می فروشند»، در حالی که هوم پاد در سال جاری وارد بازار می شود.

کیفیت صدای برتر

کارشناسانی که در جریان WWDC و در محیطی شبیه سازی شده صدای هوم پاد را شنیده اند، از کیفیت آن بسیار تعریف می کنند. در این رویداد، اسپیکر هوشمند اپل در کنار محصولاتی همچون Sonos Play 3 و آمازون اکو یک قطعه موسیقی را پخش کردند و مشخص شد که هوم پاد صدایی به مراتب بهتر را ارائه می کند.

بیشترین کاربرد الکسا، پخش موسیقی است و سیری هم به راحتی از عهده این کار بر می آید

افرادی که شیفته موسیقی هستند، حاضرند هر رقمی را برای یک سیستم پخش خانگی جمع و جور و با کیفیت بپردازند و به همین دلیل، هوم پاد می تواند به محصول موفقی در بازار بدل گردد. از سوی دیگر، توانایی های هوشمند سیری در این اسپیکر نیز تجربه کاربری با آن را به مراتب ارتقاء خواهد بخشید. اگرچه سیری در مقایسه با دیگر دستیارهای صوتی از جمله الکسا عملکرد ضعیف تری دارد، اما تحقیقات نشان می دهد بیشتر کاربران از الکسا برای پخش موزیک کمک می گیرند، کاری که به راحتی از عهده سری هم بر می آید.

شاید روزی در آینده، این اسپیکرهای هوشمند به نوعی هوش مصنوعی عمومی و پیشرفته مجهز گردند که بتواند هم صحبت انسان شود، اما سیری فعلاً چنین هدفی را پیش رو ندارد. دستیار اپل یک قطعه نرم افزار بسیار پیچیده و پیشرفته است که از روش های یادگیری ماشین برای درک گفتار کاربر و ارائه پاسخ استفاده می کند. یادگیری ماشین، قطعه کلیدی در خلق AI به شمار می رود که در تمام اکوسیستم اپل به کار رفته. اپل (و دیگر کمپانی ها) از این رویکرد برای حل مسائلی بهره می گیرند که نمی توان قواعد ساده ای برای آنها تعریف کرد.

بنابراین اپل نمی خواهد که با تعریف مرسوم دیگر شرکت ها از «آینده» مقایسه شود. با معرفی هوم پاد، سیری به دستیار مجازی جدید شما بدل نخواهد شد و توسعه دهندگان با اپلیکیشن های مختلف به سمت این محصول هجوم نمی آورند. در واقع هوم پاد فقط می خواهد موسیقی پخش کند، آن هم با کیفیتی مثال زدنی.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • جگوار
    جگوار | ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

    دیجی جون، اپل رو هم تبلیغ کنی، بازم دوستت داریم.

    یه پیشنهادم دارم اونم اینکه با وجود محدودیتها و هزینه های مربوطه، اگر برات مقدوره، نسخه iOS هم بزن این دوستان مجبور نباشن مرورگر باز کنن واسه دیدن مطالب.
    :D

مطالب پیشنهادی