ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: نوکیا ۳۳۱۰ [به همراه بررسی ویدیویی]

نوکیا در سال ۲۰۰۰ از موبایل ۳۳۱۰ پرده برداشت و این محصول دوست داشتنی، در سالهای پس از آن با فروش ۱۲۶ میلیون نسخه به یکی از موفق ترین موبایل های تاریخ تبدیل شد. بدنه ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

نوکیا در سال ۲۰۰۰ از موبایل ۳۳۱۰ پرده برداشت و این محصول دوست داشتنی، در سالهای پس از آن با فروش ۱۲۶ میلیون نسخه به یکی از موفق ترین موبایل های تاریخ تبدیل شد.

بدنه نوکیا ۳۳۱۰ آنقدر مستحکم بود که هنوز هم پس از مدتها در meme های اینترنتی به این موضوع اشاره می شود و عمر باتری دستگاه هم، تمام نشدنی به نظر می رسید.

چنین خصوصیاتی موبایل ساده اما جذاب فنلاندی را به سرعت در قلب و ذهن کاربران جا کرد و یکی از عواملی بود که باعث شد امروز، صدای ملودی زنگ مشهور نوکیا و البته بازی اسنیک، برای مردم سراسر جهان آشنا باشد.

داشتن حس مثبت نسبت به یک برند میلیون ها دلار ارزش دارد و چنین سابقه ای هر کسب و کاری را واردار می کند برای زنده کردن دوباره ی خاطرات محصول پیشین تلاش کند؛ درست همان کاری که نوکیا انجام داده است.

شرکت فنلاندی که پس از فراگیر شدن تلفن های هوشمند بازار موبایل را دو دستی به اپل و سامسونگ و دیگران واگذار کرده بود، حالا دوباره برگشته و در کنار موبایل های هوشمند جدید خود، یک نسخه ی تازه از مدل ۳۳۱۰ را هم تولید کرده است.

البته در حقیقت موبایل های جدید را شرکت HDM Global تحت برند نوکیا تولید می کند، اما این شرکت جدید را هم کارمندان سابق نوکیا تشکیل داده اند، از جمله مدیر عاملی که ۱۷ سال در شرکت فنلاندی سابقه داشته است.

نوکیا در تولید ۳۳۱۰ جدید تلاش کرده خصوصیات محصول دوست داشتنی قبلی را حفظ کند و حداقل در اولین نگاه هم به نظر می رسد در بازسازی نوستالوژی موفق بوده است، اما سوال اینجاست که آیا ویژگی های محصولی از نزدیک به ۲ دهه پیش، برای جلب توجه کاربران دنیای امروز هم کفایت می کند؟

با بررسی دیجیاتو از نوکیا ۳۳۱۰ جدید همراه باشید، محصول کوچک و ساده ای که در کنار صدها ابزار روزآمد، بسیار پیشرفته و پیچیده در نمایشگاه موبایل بارسلون ۲۰۱۷ معرفی شد، اما بیشترین توجه و سر و صدا را به خود اختصاص داد.

بررسی ویدیویی

طراحی و نمایشگر

شاید به خاطر حس نوستالژیک باشد، اما نوکیا ۳۳۱۰ حتی با استاندارد های امروز هم ظاهر جذابی دارد. کلیات طراحی مدل جدید با محصول پیشین شباهت زیادی دارد، اما تغییراتی هم اینجا و آنجای بدنه به چشم می خورد.

نمایشگر مدل جدید بزرگتر شده، ترکیب دکمه ها تغییر کرده و ارتفاع آنها کمتر شده و از همه مهم تر اینکه حالا، یک دوربین به همراه فلش پشت بدنه به چشم می خورد. (جزئیات کیفیت دوربین را در بخش مربوطه مطالعه کنید)

عمده ترین شباهت بین دو نسخه هم اینکه هر دو ۳۳۱۰ به باتری قابل تعویض مجهز هستند و بر همین اساس درب پشت بدنه جدا می شود. علاوه بر این نوکیا ۳۳۱۰ جدید هم در رنگهای شاد و جوان پسند به بازار عرضه می شود، از جمله نارنجی، زرد، مشکی و خاکستری.

نوکیا در زمان معرفی ۳۳۱۰ قبلی، در تبلیغات محصول بیشتر از همه روی چت کردن و عمر باتری دستگاه تمرکز داشت و آن زمان صحبتی از استحکام بدنه نبود.

در سالهای بعد انقدر کاربران از مقاومت ۳۳۱۰ در برابر ضربه صحبت کردند که این ویژگی نهان دستگاه کم کم به مشهور ترین خصوصیت دستگاه تبدیل شد. در مورد نسخه ی جدید هم در حال حاضر نمی توان نظر قطعی داد، هرچند دستگاه در طول مدت بررسی چندباری مقاومت خود را حین زمین خوردن اثبات کرد، اما قطعاً چند سقوط ملایم برای محصولی که پدرش به «تانک» مشهور بوده چیزی را اثبات نمی کند.

چیزی که با قطعیت می توان نظر داد این است که موبایل کوچک و جمع و جور نوکیا به خوبی در دست جای می گیرد و ارگونومی عالی دستگاه کاربر را به سالهایی پرتاب می کند که هنوز برای حمل تلفن های هوشمند به جرثقیل نیاز نبود.

ارگونومی مدل جدید از محصول مشهور پیشین هم بهتر است، چرا که ضخامت و وزن دستگاه در مدل جدید از ۱۳۳ گرم و ۲۲ میلی متر به ۷۹.۶ گرم و ۱۲.۸ میلی متر رسیده است، یعنی تقریباً نزدیک به نصف.

کیفیت ساخت بدنه هم با توجه به قیمت حدود ۳۰۰ هزار تومانی قابل قبول به نظر می رسد و به هیچ عنوان نشانی از لق زدن دکمه ها یا شل بودن بخش های بدنه به چشم نمی خورد، هرچند جا داشت پلاستیک بدنه حس کیفیت بالاتری را منتقل کند.

البته با وجود ارگونومی عالی دستگاه باید اشاره کنیم که مدتی طول می کشد به ناوبری در منوهای دستگاه با دکمه ی مربع شکل وسط بدنه عادت کنید. بازخورد این دکمه به خوبی دکمه های دیگر دستگاه نیست و گاهی اوقات نمی توانید تشخیص دهید در حال فشار دادن جهت های پایین و کناری هستید یا در حال فشار بر دکمه ی وسط که برای کلیک کردن و انتخاب گزینه ها کاربرد دارد.

نوکیا ۳۳۱۰ جدید به یک صفحه نمایش ۲.۴ اینچی رنگی TFT مجهز است که از صفحه نمایش سیاه سفید مدل قبلی واقعاً بهتر شده، اما در هر حال رزولوشن ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل این نمایشگر از ۷۲۰، ۱۰۸۰ و حتی 4K مورد استفاده در موبایل های امروزی به مراتب پایین تر محسوب می شود.

پیکسل ها با چشم غیر مسلح به سادگی قابل شمارش هستند و عمق رنگ مشکی با صفحه یک صفحه نمایش مجهز به قابلیت HDR فاصله ی زیادی دارد. اما مگر قرار است با نمایشگر غیر لمسی ۳۳۱۰ چه کار کنید؟ مهم اینجاست که خوانایی صفحه نمایش زیر نور خورشید کفایت می کند.

برای مقایسه در نظر داشته باشید که نمایشگر تک رنگ ۱.۵ اینچی مدل قدیمی در هر اینچ ۶۵ پیکسل داشت، اما حالا این میزان در مدل جدید به ۱۶۷ افزایش پیدا کرده است و این مقدار برای تماس گرفتن، پیام فرستادن و انجام بازی اسنیک به خوبی کفایت می کند.

نوکیا ۳۳۱۰ جدید در مجموع طراحی و ارگونومی مناسبی دارد و با یک نگاه کاربر را ۱۷ سال در زمان عقب می برد، اما سفر در زمان به طراحی دستگاه محدود نیست و تجربه کاربری آن را هم شامل می شود. با ادامه مطلب همراه باشید.

کیبورد T9

قبل از اینکه استیو جابز به سلطه کلیدهای فیزیکی بر بازار موبایل پایان دهد، کیبورد مبتنی بر فناوری T9 پیشرفته ترین روش برای تایپ در دنیای موبایل به حساب می آمد، اما حالا که به تایپ کردن با نمایشگر لمسی خو گرفتیم این روش قدیمی چندان هم سریع و مناسب به نظر نمی رسد.

هنگام تایپ انگلیسی، دستگاه کلمات شما را حدس می زند و پیشنهاد می کند، اما با این حال تایپ جمله ای که روی صفحه نمایش لمسی ۵ ثانیه طول می کشد با نوکیا ۳۳۱۰ حدود ۴۰ ثانیه زمان خواهد برد.

نکته مهم تر این است که دستگاه از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند. اگر زبان دستگاه را به طور کامل عربی کنید، امکان تایپ عربی وجود دارد، اما برای فارسی نوشتن به حروف انگلیسی محدود هستید و بر همین اساس امکان استفاده از قابلیت پیشبینی کلمات با سیستم T9 وجود ندارد و زمان مورد نیاز برای تایپ کردن بیشتر خواهد شد.

بر همین اساس باید بگوییم که تجربه تایپ کردن با صفحه نمایش لمسی، کیبورد فیزیکی تلفن های هوشمند بلک بری و حتی ابزار جانبی مثل قاب کیبورد دار گلکسی اس ۸ (بررسی دیجیاتو) به مراتب از نوکیا ۳۳۱۰ بهتر است.

نرم افزار و عملکرد

سیستم عامل؟ هوشمند؟ قطعاً شوخی می کنید. موبایل های سنتی مجهز به صفحه کلید در لفظ عامیانه Dumb Phone یا Feature Phone نامیده می شوند، یعنی درست نقطه ی مقابل محصولی با سیستم عامل هوشمند و امکان نصب انواع نرم افزار با عملکردهای گوناگون.

البته این به هیچ عنوان نکته منفی محسوب نمی شود و در حقیقت نشان می دهد دستگاه برای چند عملکرد ساده و بنیادی موبایل ها یعنی تماس گرفتن و پیام رسانی ساخته شده است و تجربه کاربری سرراستی دارد.

نوکیا برای این منظور نسخه Series 30+ از سیستم عامل کوچک و اختصاصی خود را برای ۳۳۱۰ جدید در نظر گرفته است. در رابط کاربری این نسخه اپلیکیشن های معمولی که توقع می رود وجود دارد، از جمله رادیو، ضبط صدا، فایل منیجر، پخش کننده موسیقی، ساعت زنگ دار و از همه مشهور تر، بازی اسنیک.

اسنیک جدید سالهایی را یادآوری می کند که به جای کلش آو کلنز و سری آسفالت از این بازی ساده برای کشتن وقت استفاده می کردیم، اما اسنیک هم در این سالها تغییرات مختلفی داشته است.

نسخه ی تازه که به دست Gameloft توسعه یافته Snake Xenzia نام دارد، رنگی شده است و برای حرکت فقط به ۲ کلید احتیاج دارد. اسنیک جدید با فشار دادن دکمه های ۴ و ۶ به شکل اریب و چرخشی حرکت می کند و حالا هیجان بیشتری هم دارد، اما اگر بخواهید می توانید مثل گذشته، مار شکم پرست را با دکمه های ۲، ۴، ۶ و ۸ با زاویه ۹۰ درجه حرکت دهید.

اگر حوصله سر و کله زدن با اینترنت 2G را داشته باشید، در فروشگاه نرم افزاری نوکیا چند تایی بازی مبتنی بر جاوا برای اضافه کردن به ۳۳۱۰ وجود دارد، مواردی از جمله Doodle Jump، Drag Race و حتی نسخه ساده ای از Asphalt 6، اما هیچ خبری از اپلیکیشن های پر طرفدار مثل تلگرام، اینستاگرام، اسپاتیفای و موارد اینچنینی نخواهد بود.

تنها راه استفاده از اینترنت شبکه 2G است

هرچند با مرورگر اپرا می توانید عدم وجود برخی اپلیکیشن ها مثل فیسبوک، جیمیل و توییتر را بر طرف کنید، اما لازم است توجه داشته باشید که به سرعت 2G و نمایشگر ۲ اینچی محدود هستید و برخی از قابلیت های وب سایت ها هم روی این نسخه از مرورگر کار نمی کند.

مثلا در جیمیل نمی توانید فایل یا عکس به ایمیل ارسالی ضمیمه کنید، یعنی در مجموع تجربه کاربری دستگاه برای مرور اینترنت چیزی نیست که در سال ۲۰۱۷ برای کاربر لذت بخش باشد.

هرچند امکانات دستگاه محدود هستند، اما خوشبختانه نوکیا ۳۳۱۰ جدید عملکرد روانی دارد و معدود اپلیکیشن های موجود را با کمترین تاخیر اجرا می کند.

حافظه داخلی ۳۳۱۰ به اندازه ثبت ۳ یا ۴ عکس ظرفیت دارد!

این موبایل ریز نقش ضمناً ۱۶ مگابایت حافظه داخلی دارد که از این مقدار فقط ۱.۴ مگابایت در اختیار کاربر است، اما اگر به فضای بیشتری برای ریختن موسیقی یا عکاسی با دوربین نه چندان با کیفیت ۳۳۱۰ احتیاج داشته باشید می توانید از طریق کارت حافظه تا ۳۲ گیگابایت دیگر هم به دستگاه اضافه کنید.

البته این موضوع بیشتر از اینکه به اختیار شما باشد اجباری است، چرا که ظرفیت خالی حافظه نوکیا ۳۳۱۰ با ثبت ۳ یا ۴ عکس ۲ مگاپیکسلی پر می شود و عملاً می توان گفت دستگاه به شکل پیش فرض حافظه داخلی ندارد.

در پایان گفتنی است که نوکیا ۳۳۱۰ جدید در ۲ نسخه تک و دو سیم کارت به تولید رسیده است.

دوربین و باتری

احتمالاً شما به خاطر نمی آورید، اما نوکیا ۳۳۱۰ به دورانی تعلق دارد که خبری از دوربین در موبایل ها نبود. ۳۳۱۰ جدید حالا یک دوربین ۲ مگاپیکسلی مجهز به فلش و زوم دیجیتال دارد که البته بهتر است توقع خود را بر اساس توانایی آن تنظیم نمایید.

رزولوشن به تنهایی کیفیت دوربین را مشخص نمی کند اما وقتی از ۲ مگاپیکسل صحبت می کنیم یعنی جزئیات چندانی در عکس ها وجود نخواهد داشت.

البته روی صفحه نمایش ۳۳۱۰ عکس ها بهتر از آن چیزی که هستند به نظر می رسند، اما روی نمایشگر لپ تاپ نباید انتظار بیشتری از یک موبایل ۳۰۰ هزار تومانی داشته باشید.

این موبایل ریز نقش ضمناً دوربین سلفی هم ندارد، در نتیجه مثل روزهای قدیم باید سعی کنید با همان دوربین پشتی عکس های دست جمعی ثبت کنید، البته اگر ظرفیت حافظه داخلی با ثبت ۳ عکس تکمیل نشده باشد.

در ادامه می توانید نمونه عکس های بیشتری از دوربین نوکیا ۳۳۱۰ مشاهده فرمایید.

اینجا دیگر ساعت و روز واحد های مناسبی برای اندازه گیری عمر باتری محصول به حساب نمی آیند. ۳۳۱۰ یک باتری ۱۲۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد که از مدل قدیمی ۳۰۰ میلی آمپر ساعت بیشتر شده است و به لطف آن می تواند تا یک ماه آماده به کار باشد یا نزدیک به ۱ شبانه روز کامل به مکالمه ی ممتد ادامه دهد.

واحد اندازه گیری عمر باتری در این موبایل «هفته» و «ماه» است

برای مقایسه در نظر داشته باشید زمان آماده به کار ۳۳۱۰ عرضه شده در سال ۲۰۰۰ تنها ۱۱ روز بود و مکالمه ی ممتد هم از ۲.۵ ساعت فراتر نمی رفت. بر همین اساس و طبق تجربه ی استفاده از ۳۳۱۰ جدید به شما اطمینان می دهیم با هر شارژ قادر باشید به راحتی حداقل یک هفته از موبایل کوچک و جدید نوکیا استفاده کنید.

جمع بندی

موبایلی به سادگی نوکیا ۳۳۱۰ در نمایشگاه موبایل بارسلون بیشتر از پرچمداران پیشرفته و گران قیمت سونی با نمایشگر 4K HDR سر و صدا ایجاد کرد و این موضوع علاوه بر خاطرات خوش محصول قدیمی یک دلیل بیشتر نمی تواند داشته باشد، اینکه سالهاست کاربران هر تلفن هوشمند جدیدی که تهیه می کنند تنها از نظر رزولوشن صفحه نمایش و قدرت پردازش با موبایل های آنها قبلی اختلاف دارد.

حالا موبایل کوچک و ساده ای به بازار عرضه شده که با هر شارژ می تواند هفته ها همراه شما باشد و کاربر را به جای اپلیکیشن های رنگارنگ، با پیچ و تاب «اسنیک» سرگرم می کند.

آیا ۳۳۱۰ جدید می تواند موبایل اصلی شما باشد؟ تنها در صورتی که به اپلیکیشن های سوم شخص، اتصال وای-فای، اینترنت 4G، دوربین با کیفیت و پشتیبانی از زبان فارسی احتیاج نداشته باشید.

با چنین محدودیت هایی به نظر می رسد جار و جنجالی که برای عرضه نوکیا ۳۳۱۰ جدید به راه افتاده بود بیشتر به خاطرات نوستالژیک ما از محصول پیشین ارتباط داشت.

اما اگر به محصولی احتیاج داشته باشید که با ۳۰۰ هزار تومان عمر باتری یک هفته ای برای تماس گرفتن و چندتایی بازی برای سرگرم شدن در اختیار شما قرار دهید موبایل جدید نوکیا انتخاب مناسبی به نظر می رسد.

در پایان گفتنی است نسخه ۲ سیم کارت نوکیا ۳۳۱۰ جدید در وبسایت مای نوکیا با قیمت ۲۹۹ هزار تومان به فروش می رسد.

مزایا
  • عمر باتری یک هفته ای
  • ارگونومی
  • پشتیبانی از کارت حافظه
  • باتری قابل تعویض
معایب
  • عدم پشتیبانی از زبان فارسی (برای منو و تایپ)
  • پشتیبانی فقط از فناوری 2G
  • عدم وجود وایفای
  • دوربین ۲ مگاپیکسلی و عدم وجود دوربین سلفی
  • ظرفیت حافظه فقط برای ثبت ۳ عکس کفایت می کند
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • Mohammad Koopeshi
    Mohammad Koopeshi | ۳ تیر ۱۳۹۶

    کسی نیست راهنمایی کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی