ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

تحلیل نمایش God of War در نمایشگاه E3 2017؛ مصائب پدری جنگجو

نسخه ریبوت بازی God of War، نمایشی حیرت انگیز در کنفرانس E3 2017 سونی داشت و توانستیم به پاسخ برخی از سوالاتی که با نمایش E3 سال گذشته به وجود آمده بودند برسیم؛ به عنوان ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

نسخه ریبوت بازی God of War، نمایشی حیرت انگیز در کنفرانس E3 2017 سونی داشت و توانستیم به پاسخ برخی از سوالاتی که با نمایش E3 سال گذشته به وجود آمده بودند برسیم؛ به عنوان مثال اینکه رابطه با کریتوس با پسر بچه ای که در تریلر دیدیم تا چه حد عمیق تر خواهد بود. اما درست مثل نمایش پارسال، تریلر جدید God of War پر بود از نکات زیر و درشتی که قطعاً به هنگام لایو استریم کنفرانس از چشم مان دور مانده اند و حالا وقتش رسیده تا موشکافانه تر مورد بررسی قرار گیرند.

استودیوی سانتا مونیکا اگرچه سکانس های چشم نوازی از گیم پلی را به ما نشان داده، اما هنوز نکات داستانی فراوانی هستند که از آنها بی خبریم؛ کریتوس در دنیای اساطیر اسکاندیناوی (یا اساطیر نورس) چه می کند؟ آیا آترئوس واقعا فرزند کریتوس است؟ چه بر سر خدای جنگ آمده که خشونت طلبی سابق را کنار گذاشته و در پی زندگی آرام تر و تربیت پسربچه روی آورده است؟ قول نمی دهیم در این مطلب به تمام سوالات پاسخ دهیم، اما نکاتی را بیان خواهیم کرد که قطعاً به رسیدن به پاسخ این پرسش ها کمک می کنند.

پیش از اینکه به موشکافی کامل تریلر بپردازیم، شاید بد نباشد که نمایش God of War در کنفرانس E3 2017 سونی را مجدداً مشاهده کنید؛ اما این بار دقیق تر.

قبل از هرچیز بیایید درباره کریتوس و دلیل حضور او در دنیای اساطیر نورس صحبت کنیم. کوری بارلوگ، کارگردان بازی مدتی پیش در جریان یک مصاحبه گفت دلیل حضور کریتوس در جهان فعلی این است که تمام جهان های اسطوره ای، به صورت موازی پیش می روند و اتفاقات شان ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشد. بنابراین وی همیشه رویاپردازی می کرده که کریتوس از طریق یک پورتال یا چیزی مشابه، به جهان دیگر برود.

اما فعلاً بیایید فرض را بر این بگذاریم که کریتوس به امید یافتن خانه ای تازه به اینجا آمده؛ چون هرچه نباشد خانه قبلی اش در المپوس را از پایه ویران کرد. تریلر بازی با نمایش کریتوس و پسرش، آترئوس روی یک قایق شروع می شود. نخستین نکته ای که توجه مان را به خود جلب می کند، تبر کریتوس است که ظاهراً از قدرتی جادویی (شاید یخ، به خاطر آنکه اکثر دشمنان شکلی آتشین دارند) بهره می برد.

شباهت این تبر به میولنیر، پتک جادویی ثور هم نکته دیگری است که سوالات زیادی بر می انگیزد. تبر کریتوس درست مانند میولنیر، مثل یک بومرنگ عمل می کند؛ کریتوس می تواند آن را پرتاب کند و به صورت خودکار، به دستان وی باز می گردد. در افسانه های نورس، دو دورف زرگر به نام های بروکر (Brokkr) و ایتری (Eitri)، میولنیر را ساخته اند و حدس می زنیم که همین دو دورف، تبر کریتوس را هم ساخته باشند؛ شاید حتی این تبر اصلاً برای کریتوس ساخته نشده باشد یا کریتوس آنها را مجبور به ساختش کرده باشد.

گفتنی است که دقایقی جلوتر در تریلر، واقعاً دو دورف را در حال صحبت با کریتوس مشاهده می کنیم که می توانند همین بروکر و ایتری باشند. حالا بیایید مجدداً به ابتدای تریلر بازگردیم.

image

آترئوس از کریتوس می پرسد: «واقعاً می خواهی این کار را انجام دهی؟» و سپس کریتوس تبرش را به داخل دریا می اندازد. دقیقاً نمی دانیم هدفش از این کار چیست، اما شاید کریتوس با این کار می خواهد «یورمونگاند یا مار جهانی» را احضار کند. یورمونگاند فرزند دوم لوکی، یکی از خدایان نورس است و به مرور زمان به قدری بزرگ می شود که دور تا دور زمین را گرفته و به همین جهت، لقب مار میدگارد را دریافت می کند.

در سکانس بعدی که احتمالاً مربوط به پیش یا پس از ملاقات با یورمونگاند است، مکالمه ای میان آترئوس و کریتوس را شاهد هستیم و آترئوس می گوید «حداقل حالا حقیقت را می دانم». طبیعتاً مشخص نیست که منظور آترئوس از حقیقت می تواند چه چیزی باشد، اما حدس می زنیم که او درباره اعمال پیشین کریتوس صحبت می کند؛ یا حداقل بخشی از وقایع پیشین را می داند و به همین دلیل کریتوس در پاسخ می گوید: «همه چیز را نمی دانی، پسر».

پس از این، کریتوس را در محیطی آکنده از برف و یخ مشاهده می کنیم و در پس زمینه، جسد یک یوتون دیده می شود. یوتون ها غول هایی در داستان های اساطیر نورس هستند که البته همگی توسط سه برادر اودین، ویلی و وِه کشته می شوند. تشخیص ماهیت این یوتون دشوار است، اما برخی می گویند که وی ممکن است یمیر باشد. اما این تئوری اندکی دور از ذهن به نظر می رسد چون بعد از مرگ یمیر، از جسد او برای خلق جهان انسان ها استفاده شد.

در کنار جسد یوتون، سلاحی عظیم الجثه هم به چشم می خورد که شباهت قابل توجهی به پتک ثور دارد. ممکن است حتی در داستان متوجه شویم که جسد مورد اشاره، واقعاً ثور است و خدایان نورس، جثه ای به مراتب بزرگتر از کریتوس دارند؛ اما نمی توان از صحت این موضوع مطمئن بود.

image

هنگامی که به پشت لباس کریتوس دقت کنید، متوجه می شوید که یک سر بریده از آن آویزان است. در ابتدا تصور کردیم این همان سر هلیوس است که به مرور زمان پیرتر از نسخه سوم God of War شده ، اما با دقت بیشتر پی می بریم که او تنها یک چشم دارد.

چه خدایی را میان اساطیر نورس می شناسیم که تنها یک چشم داشته باشد؟ قطعاً اودین. اما سوال اصلی این است که آیا این سر بریده واقعاً به اودین تعلق دارد؟ برخی می گویند که وی به خاطر درخشش چشم سمت راست اش، بالدر، ایزد نور اساطیر نورس است؛ اما باز هم توجیهی برای کوری چشم چپ وجود ندارد.

برای چند ثانیه، دو گرگ را روی صفحه می بینیم که احتمال می رود «اسکول» و «هاتی»، فرزند «فنریر»، گرگ غول آسای اساطیر نورس باشند. هنوز ارتباط این دو گرگ به داستان مشخص نیست اما در همین لحظه صدایی شنیده می شود که حدس می زنیم متعلق به لوکی، پدر فنریر است.

کریتوس سپس وارد نوعی معبد می شود که پر شده از جواهرات و البته کوزه ای که تصویر خودش روی آن نقش بسته است. تشخیص این معبد کار دشواری است، اما شاید یک نظریه این باشد که کریتوس راه خودش را به «ایگدراسیل»، درخت جهان اساطیر اسکاندیناوی باز کرده. کوزه داخل معبد نشان می دهد که خدایان نورس، انگار نه تنها از وجود خدایان یونان باخبر بوده اند، بلکه به نوعی آنها را تحسین هم می کرده اند.

image

اندکی جلوتر، زنی را در حال صحبت با کریتوس می بینیم که می گوید: «به من اعتماد کن، خدایان این قلمرو با بیگانه ها برخورد محبت آمیزی ندارند. وقتی پیدایت کنند، که می کنند، اوضاع سخت می شود». هویت این شخصیت مونث هم مثل خیلی های دیگر مشخص نیست، اما می توان حدس زد که او هم مثل خود کریتوس، اهل المپوس است، به زبان وی سخن می گوید و به همین خاطر او را «بیگانه» می خواند. اما سناریوی غیرمحتمل دیگر هم آن است که وی در واقع مادر آترئوس باشد.

بعد از اینکه بخش های داستانی به پایان می رسد، می توانیم بخش هایی از گیم پلی را هم تماشا کنیم که نکات مهمی در خود جای داده اند. پیش از هر چیز، علاوه بر تبر کریتوس، شاهد نوعی سپر هستیم که هم می توان به صورت تکی از آن در مبارزات استفاده کرد و هم همزمان با تبر.

ضمناً همانطور که انتظار می رفت، آترئوس می تواند در مبارزات به شما یاری کند و وی را می بینیم که روی سر یکی از دشمنان نشسته و بعد از ضربه کاری کریتوس به آن دشمن، به هوا پریده و کار را با شلیک نوعی تیر الکتریکی تمام می کند. بنابراین گمانه زنی های قبلی درست بوده اند و کریتوس در حال تربیت آترئوس برای تبدیل شدن به جنگجویی بزرگ است؛ اما اینکه آترئوس توانایی شلیک تیرهای الکتریکی با کمان را چگونه به دست آورده سوالی دیگر است.

نمایش پی در پی محیط های مختلف بازی، مانند نوعی سرزمینی یخی که کریتوس و آترئوس مشغول قدم زدن در آن هستند یا دریاچه زیبا و غارهایی که این دو به آنها سفر می کنند، نشان می دهد بازی شامل محیط هایی بازتر نسبت به قبل هم خواهد بود؛ و این نکته توسط توسعه دهندگان بازی هم تایید شده. گفتنی است که گاد آو وار جدید قرار نیست کاملاً جهان باز باشد، اما حدس می زنیم جهانی نیمه باز داشته باشد که امکان ماجراجویی بیشتر را فراهم می آورد.

بیایید اندکی درباره آترئوس هم صحبت کنیم. آترئوس نامی یونانی است اما بعید می دانیم که ارتباطی به آترئوس معروف در اساطیر یونانی داشته باشد و شباهت، تنها به اسم بر می گردد. بازی بدون شک حول محور ارتباط او با کریتوس می چرخد و سوالی که فعلاً ذهن همه مان را مشغول کرده، هویت مادرش است؛ اما این سوال مهم احتمالاً تا پیش از عرضه بازی پاسخ داده نخواهد شد و خودمان باید بعد از اتمام بازی کشف اش کنیم.

و در نهایت، تریلر با ملاقات کریتوس و آترئوس با مار جهانی به پایان خود نزدیک می شود. در این سکانس، کریتوس که متوجه سخنان مار جهانی نمی شود از آترئوس می خواهد آنها را ترجمه کند. آترئوس می گوید که یورمونگاند می خواهد به این دو کمک کند، اما در چه زمینه ای؟ نمی دانیم. در داستان های نورس، دشمنی اصلی یورمونگاند، کسی نیست جز ثور؛ بنابراین می توان فرض را بر این گذاشت که شرط مار جهانی برای کمک به کریتوس، کشتن ثور خواهد بود.

تا به اینجای کار، این تمام اطلاعاتی بود که می توانستیم از تریلر God of War در E3 امسال استخراج کنیم، اما احساس می کنیم که یک قدم به پی بردن به داستان نزدیک تر شده ایم. نظر شما چیست؟ آیا گاد آو وار جدید می تواند با تغییر پس زمینه داستان به اساطیر نورس، بستری غنی برای ماجراجویی های کریتوس و رابطه اش با آترئوس فراهم آورد؟ نظرات تان را با دیجیاتو به اشتراک بگذارید و اگر به نظرتان نکته ای از چشم مان جا مانده، در بخش کامنت ها اعلام کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • mohammad. S
    mohammad. S | ۱ تیر ۱۳۹۶

    سلام
    خسته نباشید
    یچیز که فکر کنم کمتر کسی بهش توجه کرده باشه اون قسمت از دمو هستش ک عکسی که گذاشتین و به سر بریده ای که پشت کریتوس اشاره کردین
    جلوی کریتوس یه مجستمه غول پیکر افتاده که چیزی شبیه ستون تو سرش فرو رفته
    که ظاهرا خود کریتوس هستش!
    فقط اینه که ذهنم رو مشغول کرده؟
    اگه کسی چیزی میدونه به اشتراک بزاره...
    ممنون

  • Parsa MSH
    Parsa MSH | ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

    از دلایل فروش کمتر ایکس باکس وان اکس خواهد بود بیا باز فن های ایکس باکس میان قد قد میکنن one x فلانه بازی نداشته باشی به اندازه حلیم بادمجون هم ارزش نداری

  • @pic
    @pic | ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

    فقط برا god of war می خوام ps4 بگیرم?????

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی