ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

پیدای پنهان؛ چرا 41148 بهترین بازی ماجراجویی ایرانی روی موبایل است؟

41148 فقط یک بازی خوب ایرانی نیست. بلکه با عنوانی رو به رو هستیم که توانست مسیر ساخت بازیسازی را هم تا حدودی تغییر دهد؛ شاید از بین اپلیکیشن های داخلی زیادی که برای تلفن ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

41148 فقط یک بازی خوب ایرانی نیست. بلکه با عنوانی رو به رو هستیم که توانست مسیر ساخت بازیسازی را هم تا حدودی تغییر دهد؛ شاید از بین اپلیکیشن های داخلی زیادی که برای تلفن های هوشمند عرضه شده باشند تنها «موتوری» یا «شمشیر تاریکی» بتوانند از دیدگاه تاثیرگذاری با این عنوان خوش ساخت رقابت کنند.

و بزرگترین مسئله ماندگاری نام 41148 بین بازیکنان ایرانی هم همین است. نه گرافیک زیبا، نه گیم پلی جذاب، نه روایت جالب و نه یک داستان درگیر کننده؛ تمام این ها از نکات مثبت 41148 هستند ولی عمده محبوبیت ساخته مهدی فنائی را باید جریانی بنامیم که بین توسعه دهندگان ایرانی به راه انداخت.

با وجود اینکه روند شروع تغییر دیدگاه تولیدکنندگان داخلی نسبت به بازی های ویدیویی پیش از 41148 استارت خورد اما به نوعی این عنوان را هم می توانیم [به علت موفقیت هایش] از اعضای اصلی چنین جنبش مهمی بنامیم. ولی از عوض شدن کدام تفکر بین سازندگان حرف می زنیم؟

برخلاف گذشته که خیلی ها سعی داشتند ره صد ساله را با ساخت عناوین پر هزینه یک شبه طی کنند امروزه سازندگان ایرانی به ساخت بازی های کوچک تر [نه از دید ارزش بلکه حجم تولید و بودجه] روی آورده اند که در پی این تصمیم هم بودند بازی هایی که طعم موفقیت را بچشند.

نمی خواهیم بخش زیادی از این تغییر مثبت را روی دوش 41148 بیاندازیم. طبیعتا در این چرخه عناصر زیادی دیگری همانند مارکت های ایرانی، محبوبیت اسمارت فون ها یا بقیه عناوین داخلی اهمیت داشتند اما ساخته ماجراجویی مهدی فنائی هم به نوبه خود توانست نقش مهمی را ایفا می کند.

مهدی فنائی ابتدای راه 41148 مشکلات گوناگونی را تحمل کرد و حتی بعد از عرضه قسمت ابتدایی، در یکی از آیتم های تلویزیونی بازی به علت داشتن نمادهای نامناسب کوبیده شد؛ مسئله ای که تاثیر زیادی روی روند ساخت قسمت های بعدی 41148 گذاشت و برای مدتی مهدی فنائی دست از ساخت بازی کشید.

اما دوباره تصمیم گرفت عنوانش را ادامه دهد. خیلی قضیه را پیچیده نکنیم، به واسطه همین اعتراضات [که بعدها و با نمایان شدن هدف بازی خیلی از حرف ها پس گرفته شدند] و البته محدودیت های موجود برای توسعه دهندگان ایرانی می خواهیم به یک نکته برسیم: شعار «ما می توانیم» می تواند رنگ واقعیت به خودش بگیرد.

41148 یکی از عناوین موبایلی بود که با وجود مشکلات عمده بازیسازان ایرانی، توانست به کمک موفقیت هایش نور امیدی به دل بعضی سازندگان بتاباند. این از نخستین علت محبوبیت 41148 که البته نه فقط برای ساخته مهدی فنائی، بلکه تمام بازی هایی که به این مهم رسیدند هم صدق می کند.

اما مسئله دوم را باید به نام جا انداختن عرضه اپیزودیک بازی ها به خصوص در سبک ماجراجویی بزنیم. جدا از آنکه بعد از عرضه 41148 موج جدیدی از عناوین ماجراجویی که البته طبیعی هم بود به راه افتاد، سازندگان ایرانی با روی بازتری به ساخت بازی های چند قسمتی روی آوردند.

المانی که بسته به استفاده توسعه دهنده و به واسطه دریافت بازخوردهای بازیکن ها می توانند تاثیر مثبتی روی افزایش کیفیت اپیزودهای بعدی بگذارد. البته نمی خواهیم به صورت کلی این مسئله را مرتبط با 41148 بنامیم. چون قبلا سازندگان خارجی هم به کمک این روش موفقیت های زیادی به دست آوردند.

اما 41148 با بهتر شدن در هر قسمت و ایرانی بودنش توانست بیش از همیشه ساخت عناوین اپیزودیک را بین توسعه دهندگان داخلی جا بیاندازند؛ ساخته مهدی فنائی شاید اولین بازی ایرانی چند قسمتی نباشد ولی تاثیرش در این زمینه بیش از بقیه عناوین مشابه است.

خوب این از دو علت مهم ماندگاری نام 41148 بین مخاطبین، حالا برای چه باید به اعتقاد خیلی از بازیکن ها لقب بهترین بازی ماجراجویی ایرانی روی موبایل باید به این بازی تعلق بگیرد؟ جوابش سخت نیست. چون با عنوانی کاملا «استاندارد» از سبک ادونچر رو به رو هستیم.

شاید تعجب کنید ولی خیلی از عناوین داخلی سبک ماجراجویی روی اسمارت فون ها، حتی استانداردهای سبک خودشان را رعایت نمی کنند. در این بازی ها داستان باید مخاطب را ترغیب به ادامه تجربه خود نموده و با گره های داستانی بیش از حد بازیکن را گیج یا خسته نکند.

همچنین معماهای متناسب با اتفاقات داستانی هم اهمیت زیادی دارند؛ نکته ای مهم که خیلی از بازی های ادونچر ایرانی به آن توجهی نمی کنند. شاید از دیدگاه سختی، معماهای بعضی از بازی های هم سبک بیش از 41148 شما را به چالش بکشند ولی مشکل اینجاست که پازل ها [با اتکا به بستر داستان] منطقی نیستند.

بر خلاف ساخته مهدی فنائی که توجه به این قسمت را در تک تک لحظه هایش می دیدیم. معماهای 41148 اصلا سخت نیستند و جالب اینجاست بدانید یکی از دو مشکل بزرگ بازی همین است ولی چون تقریبا تمام آن ها متناسب با اتفاقات داستانی هستند بنابراین تا حدودی می توانیم از این مسئله چشم پوشی کنیم.

البته گستردگی گیم پلی هم در افزایش جذابیت بازی بی تاثیر نبود. اگر در قسمت ابتدایی بیشتر باید راه می رفتید و کمتر با محیط ارتباط داشتید، در اپیزودهای بعدی شاهد تعامل بیشتر بازیکن با آبجکت ها بودیم. ضمن اینکه دیالوگ های شخصیت اصلی داستان [زیرنویس ها] توانست زیبایی بازی را دو چندان کند.

جدا از آنکه اضافه سازی المان های گیم پلی از دیگر سبک ها، هر چند کم، باعث شد تا گیم پلی 41148 رنگ و بویی متفاوت در قسمت های پایانی به خودش بگیرد. اما داستان؛ یکی از مهمترین دلایل موفقیت عنوان اپیزودیک و ماجراجویی 44148 را باید ایده متفاوت آن بنامیم.

داستان 41148 به گونه ای بود که نه فقط در بازی های ویدیویی بلکه حتی مدیوم سینمایی هم خیلی کم نمونه مشابه آن را بین تولیدات داخلی می یافتید. همین جرئت توسعه دهنده برای پرداخت به یک اتفاق متفاوت و جدید بودن داستان باعث شد تا بازیکن ها به سرعت جذب بازی شوند.

ولی مهم تر از داشتن یک ایده داستانی جذاب، روایت خوب 41148 بود. مهدی فنائی تا قسمت دوم سعی کرد گره های داستانی جذابی ایجاد کرده و با دادن سرنخ های کم اما کافی عطش مخاطب را برای تجربه اپیزودهای بعدی افزایش دهد. در قسمت سوم ریتم داستان زیاد شد و بیشتر از اتفاقات 41148 سر در آوردیم.

سپس او با اپیزود چهارم توانست یک جمع بندی تقریبا مناسب به تمام جریاناتی که در طول بازی شاهد بودیم داشته باشد. گفتیم «تقریبا» چون 41148 به بعضی سوالات مخصوصا پرسش هایی که در قسمت سوم به وجود آمدند جواب نداد؛ در اپیزود سوم به خوبی دنیای 41148 گسترش یافت اما پرداخت مناسبی در قسمت چهارم به این مسئله نشد.

نکته دوم پایان نه چندان مناسب 41148 بود. اشتباه نکنید، با پایانی جذاب و منطقی رو به رو شدیم. همیشه یکی از بزرگترین انتظاراتی که بازیکن ها از عناوین چند قسمتی دارند این است که سازنده چگونه توانسته داستان عنوان خود را به پایان برساند.

پایان 41148 هم جذابیت هایی خودش را داشت اما می توانست فراموش نشدنی تر باشد. شاید اگر دیالوگ پایانی با بیان دیگری عنوان می شد، تاثیرگذاری بیشتری را می دیدیم. البته با وجود این دو مشکلی که گفتیم 41148 همچنان بهترین بازی ایرانی سبک ماجراجویی در اسمارت فون ها است.

خوشبختانه در چند روز گذشته، مهدی فنائی نسخه کامل عنوانش را به رایگان عرضه کرده تا بازیکن هایی که تا حالا دست به تجربه این عنوان نزده اند طعم یک ماجراجویی جذاب را بچشند. همچنین می توانید با خرید مکعب هایی دفترچه خاطرات بعضی شخصیت ها را بخوانید.

اضافه سازی این بخش هم باعث شده تا بعضی سوالات بی جواب بازی پاسخ داده شوند. برای جمع بندی حرف هایمان باید بگوییم که مهمترین هدف بازی های ماجراجویی، ارائه حس ماجراجو بودن به بازیکن ها است. 41148 را می توانیم از معدود عناوینی بنامیم که توانست به این مهم برسد.

41148 نسخه کامل

41148 نسخه کامل

سازنده: مهدی فنائی قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 38.6 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • SuperRocket
    SuperRocket | ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

    بهترین بازی ایرانی بود که انجامش دادم. گرافیک و گیمپلی عالی و روان و داستان جذاب و درگیر کننده و از همه مهمتر اینکه فقط یه نفر به تنهایی تونسته یه همچید بازی شاهکاری رو عرضه کنه من رو متعجب کرد. امیدوارم آقای فنایی بازی های بیشتری مثلل همین بازی منتشر کنه.

  • MarShaL
    MarShaL | ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

    لینک کافه بازار رو گذاشتید لینک گوکل پلی هم بزارید شاید یکی کافه بازار نداشته باشه

  • parsa zare sohyli
    parsa zare sohyli | ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

    بهترین بازی ایرانی هست و خیلی داستان جالبی دارد.

  • نیما
    نیما | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    این آقا فنایی دست تنها همچین بازی ای رو ساخته.
    ببینید اگه ازش حمایت بشه و یه تیم در اختیارش باشه ، میتونه چه شاهکار هایی انجام بده.

  • shayankia
    shayankia | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    جزو اولین نفراتی بودم که نسخه ی اول رو نصب کردم.بعد از اینکه تمومش کردم،از خودم پرسیدم واقعا این کار یه ایرانی بود؟!
    این احساس خفن که بعد از تموم کردم یه بازی، رو اندروید بهم دست داد،دیگه فقط رو Walking dead season 1 تجربه ش کردم.
    واقعا دمش گرم با این بازی توپش!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی