ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آشنایی با تاریخچه سنگ یانگ کوراندو؛ شاسی بلندی بی ادعا از کره جنوبی

کوراندو یکی از نخستین شاسی بلندهای کره ای بود که تقریبا در میانه های دهه 80 شمسی وارد خیابان های کشور شد. این خودرو در بدو ورود به دلیل طراحی خاص بدنه که تا حدودی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۴۵

کوراندو یکی از نخستین شاسی بلندهای کره ای بود که تقریبا در میانه های دهه 80 شمسی وارد خیابان های کشور شد. این خودرو در بدو ورود به دلیل طراحی خاص بدنه که تا حدودی محصولات جیپ را در ذهن تداعی می کرد به شهرت رسید، ولی در عمل نتوانست به موفقیت جندانی دست پیدا کند. کوراندو بعد از مدتی کوتاه از بازار ایران خداحافظی کرد اما بعد از وقفه ای نسبتا طولانی تقریبا دو سالی می شود که دوباره به ایران بازگشته است.

برای سال 2017، سنگ یانک کوراندو را با چهره ای بروز شده راهی بازارهای بین المللی کرده است. این نسخه با تاخیری چند ماهه به بازار کشور ما نیز راه یافته و فروش آن توسط رامک خودرو آغاز شده است. به بهانه این موضوع قصد داریم در مطلب حاضر نگاهی به پیشینه و نسل های مختلف کوراندو از ابتدا تاکنون داشته باشیم.

سنگ یانگ کوراندو به عنوان یک مینی SUV – کلاسی که خودروهایی مثل پژو 2008، رنو کجار و نیسان جوک در آن قرار دارند – در سال 1983 پا به عرصه گذاشت، اما بعدها ابعاد این خودرو رشد کرده و وارد کلاس شاسی بلندهای کامپکت شد تا با رقبایی مثل هیوندای توسان و کیا اسپورتیج رقابت کند.

مساله عجیب اینکه بین سال های 2006 تا 2009 تولید این مدل توسط سنگ یانگ متوقف شد، اما دوباره از سال 2010 به خطوط تولید بازگشت. ظاهرا نام کوراندو از عبارت Korea Can Do برگرفته شده است.

نسل اول (تولید بین 1996-1983)

در سال 1983 سنگ یانگ تولید جیپ CJ-7 را تحت لیسانس و با نام کوراندو آغاز کرد. این شرکت کره ای در سال های 1986 و 1988 کوراندو را به ترتیب به ژاپن و اروپا صادر نمود.

برخلاف CJ-7 نسخه 9 صندلی از این خودرو نیز با پسوند K9 ارائه شد. تولید نسل اول کوراندو در سال 1996 به پایان رسید.

نسل دوم (تولید بین 2006-1996)

نسل دوم کوراندو در سال 1996 به عنوان مکمل مدل معروف تر موسو معرفی شد. یک سال بعد این خودرو به اروپا و در سال 1998 به بازار استرالیا راه پیدا کرد. جالب اینکه این شاسی بلند 1.8 تنی بر روی شاسی کوتاه شده موسو شکل گرفته و توسط پرفسور کِن گرینلی طراحی شده بود.

این نسل با موتورهای 2.3 و 3.2 لیتری بنزینی و همچنین موتورهای 2.3 و 2.9 لیتری دیزلی ارایه شد که تمامی آنها تحت لیسانس مرسدس بنز بودند، گیربکس 5 سرعته نیز توسط شرکت آمریکایی بورگ وارنر ساخته شده بود.

مساله جالب درباره کابین این نسل اینکه داشبورد طراحی قرینه ای در دو طرف داشت تا امکان جابجایی فرمان برای بازارهای مختلف با کمترین هزینه میسر باشد.

این نسل از کوراندو بین سال های 1999 تا 2001 با برند دوو نیز فروخته شد، زیرا دوو اکثریت سهام سنگ یانگ را در اختیار داشت، اما بعدها مجبور به فروش سهم خود شد.

تولید نسل دوم کوراندو در سال 2006 خاتمه یافت اما به دلیل انباشته شدن مدل های تولیدی، فروش آن در سال 2007 نیز ادامه پیدا کرد. در سال 2008 کمپانی روسی TagAZ تحت لیسانس، کوراندو را با نام Tager و در نسخه های سه و پنج در مونتاژ نمود.

تولید این مدل در روسیه تا سال 2014 ادامه داشت. ناگفته نماند نسل دوم کوراندو اولین مدل از این خودرو بود که در میانه های دهه 80 شمسی به ایران راه یافته و در داخل مونتاژ شد.

نسل سوم (تولید از 2010 تاکنون)

تولید نسل کنونی کوراندو با کد C200 از اواخر سال 2010 آغاز شده و هنوز ادامه دارد. این نسل که توسط استودیوی معروف ایتال دیزاین خلق شده، در واقع اولین محصول با زبان طراحی بهبود یافته سنگ یانگ به شمار می رود.

در مقایسه با رقبایی مثل هیوندای توسان و کیا اسپورتیج، کوراندوی فعلی فاصله محوری طولانی تری داشته و در روسیه با نام نیو اکتیون فروخته می شود.

کوراندوی 2017 (فیس لیفت) از لحاظ ظاهری تغییرات کوچک اما مثبتی به خود دیده و با یک موتور بنزینی 2 لیتری و دو موتور دیزلی 2 و 2.2 لیتری ارایه شده که طبیعتا مدل موجود در کشور از نوع بنزینی است.

این موتور توانایی تولید 149 اسب بخار قدرت و 197 نیوتن متر گشتاور را داشته و با یک جعبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک با قابلیت تعویض از روی دسته دنده و غربیلک فرمان ترکیب شده است.

نیروی تولیدی موتور به هر چهار چرخ منتقل شده و این خودرو در واقع دو دیفرانسیل محسوب می شود.

از لحاظ تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی نیو کوراندو دست پر وارد میدان شده و می توان به مواردی مثل 10 کیسه ایمنی، پشت سری فعال، سیستم های الکترونیکی متعدد برای هدایت و کنترل بهتر خودرو، IsoFix، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، گرمکن صندلی ها، پشت آمپرهای LED، شیشه های ضد اشعه آفتاب، آینه های جانبی تاشوی خودکار با قابلیت گرم شوندگی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور باران و گرمکن فرمان  اشاره کرد.

گفتنی است فروش کوراندوی جدید اخیرا با قیمت 145 میلیون تومان توسط رامک خودرو (نماینده سنگ یانگ در ایران) آغاز شده است و با توجه به افزایش قیمت سرسام آور نسل جدید هیوندای توسان و کیا اسپرتیج (افزایش قیمت به حدود 190 میلیون تومان) می توان گفت که کوراندو از ارزش پرداختی بالایی نسبت به رقبای خود برخوردار است.

در نهایت می توانید شرایط فروش نقدی و اقساطی رامک خودرو برای سنگ یانگ کوراندو را در جداول زیر مشاهده فرمایید.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

    کلا طراحی جدید سانگ یانگ دیگه خاص بودن قدیم رو نداره، طراحی نسل دوم خیلی جذاب تر و خاص تر بود، اکتیون هنوز اون خاص بودن سانگ یانگ رو داره، حیفه که این کمپانی مجبور شده برای سودآور موندن طراحی خاص و روح دار خودش رو به طراحی های عوام پسندانه واگذار کنه...

  • Behzad4375
    Behzad4375 | ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

    ممنون از این نوشته خوب... همیشه در باره این شرکت کنجکاو بودم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی