ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همکاری مایکروسافت و سازمان ملل به منظور تهیه شناسه دیجیتال برای افراد فاقد هویت

زندگی بدون مدارک هویتی در جهان امروز بسیار دشوار است. در بسیاری از موارد فرد بدون هویت مشخص از خدمات بانکی، بهداشتی، رأی دادن و دیگر حقوق پایه شهروندی محروم خواهد شد. حال مایکروسافت و ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

زندگی بدون مدارک هویتی در جهان امروز بسیار دشوار است. در بسیاری از موارد فرد بدون هویت مشخص از خدمات بانکی، بهداشتی، رأی دادن و دیگر حقوق پایه شهروندی محروم خواهد شد. حال مایکروسافت و همکارانش می خواهند فرصتی را برای به رسمیت شناختن این افراد (که جمعیتی بالغ بر 1.1 میلیارد نفر هستند) فراهم سازند.

ثبت و نگهداری شناسه های دیجیتال با استفاده از فناوری Blockchain صورت می گیرد

این غول تکنولوژی با شرکت های اکسنچر (Accenture) و آوانید (Avanade) روی طرح «شناسه دیجیتال» (Digital ID) کار می کنند که از سوی سازمان ملل پشتیبانی شده و  هویت قانونی را برای افراد فاقد آن ارائه می کند. در این طرح پایه، از فناوری بلاکچین (Blockchain) به منظور  ایجاد شناسه قابل اطمینان برای اشخاص استفاده شده که در همه جا در دسترس قرار گرفته، ضمن اینکه از امنیت بالایی برخوردار است.

در واقع بر اساس نحوه عملکرد فناوری بلاکچین، به جای ذخیره ID ها در یک پایگاه داده مرکزی، آنها را در مجموعه ای توزیع شده توسط مراجع معتبر نگهداری می کنند. بدین ترتیب دیگر نگرانی وجود ندارد که یک مرجع انحصاری، کلید هویت و زندگی فرد را در اختیار داشته باشد، یا در صورت مهاجرت به کشور دیگر، دسترسی به سوابق فردی از بین برود.

در این فناوری از روش های احراز هویت بیومتریک مانند اثر انگشت و عنبیه چشم استفاده می شود، اما این اطلاعات به صورت محرمانه ذخیره شده و فقط در مواقع نیاز، دسترسی به آنها ممکن می گردد.

پروژه ID2020 بخشی از اهداف توسعه پایای سازمان ملل تا سال 2030 است

پروژه شناسه های دیجیتالی، بخشی از طرح مشترک خصوصی-دولتی ID2020 است که به منظور تحقق اهداف توسعه پایای سازمان ملل (SDG، موسوم به سند 2030) به اجرا در می آید؛ یکی از اهداف این طرح، ایجاد هویت رسمی برای تمام مردم کره زمین تا سال 2030 است. البته شاید هنوز زمان زیادی تا رسیدن این ID ها به دست مهاجرین پیش رو داشته باشیم، اما فناوری مورد استفاده بسیار نویدبخش است. به عنوان مثال پناهجویان در صورت ورود به این سیستم، در هر جای دنیا می توانند خدمات و کمک دریافت نمایند.

گفتنیست در ادامه این طرح، سازمان ملل می خواهد دریافت خدمات مورد نیاز برای دارندگان این اسناد هویتی دیجیتال را تضمین کند، هدفی که جنبه سیاسی آن بیشتر از ابعاد فنی است و بنابراین برآورده ساختنش بسیار دشوار خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی