ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی لپ تاپ

بررسی دیجیاتو: لپ تاپ گیمینگ GS63VR 7RF

MSI لپ تاپ های متنوع بسیاری خصوصاً در حوزه گیمینگ دارد و در بروزرسانی سخت افزار آنها به نسل های جدیدتر هم تعلل نمی کند، اما اگر محصولی می خواهید که توان پردازش بالا و جدیدترین ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

MSI لپ تاپ های متنوع بسیاری خصوصاً در حوزه گیمینگ دارد و در بروزرسانی سخت افزار آنها به نسل های جدیدتر هم تعلل نمی کند، اما اگر محصولی می خواهید که توان پردازش بالا و جدیدترین دستیافته های فناوری را داشته باشد و در عین حال در زمره ی لپ تاپ های قابل حمل دسته بندی شود، باید در سری پرچمدار GS به دنبال چنین لپ تاپی باشید.

GS63VR 7RF یکی از جدیدترین محصولات این سری به حساب می آید، لپ تاپ باریک و زیبایی که در نسل قبل به کارت گرافیک قدرتمند سری پاسکال انویدیا مجهز شده بود و حالا شرکت تایوانی بلافاصله پس از آماده شدن پردازنده های نسل هفتم اینتل، قلب تپنده ی دستگاه را هم به سری کیبی لیک بروزرسانی کرده است.

این محصول مثل دیگر لپ تاپ های اخیر MSI به آخرین نسل از پردازنده های اینتل، کارت گرافیک انویدیا و سخت افزار قدرتمند برای اجرای بازی های سنگین مجهز است، اما نکته این موضوع به حساب می آید که چنین توان پردازش بالایی در یک بدنه بسیار باریک و قابل حمل تعبیه شده است.

از شما دعوت می کنیم در ادامه با بررسی لپ تاپ باریک، زیبا و قدرتمند جدید MSI همراه باشید.

طراحی

مثل همیشه، بدنه آلومینیومی خراش خورده با رنگ مشکی و نشان اژدها، کلیت طراحی دستگاه را تشکیل داده است، اما اگر در جریان قدرت سخت افزاری محصول باشید، احتمالاً از باریکی و ابعاد دستگاه متعجب خواهید شد.

این محصول ۱۵ اینچی با طول ۳۸۰ میلی متر و عرض ۲۴۹ میلی متر، تنها ۱۷.۷ دهم میلی متر ضخامت دارد، یعنی فقط یکی دو میلی متر باریک تر از XPS 15 و مک بوک پرو ۱۵ اینچی که محصولاتی به مراتب ضعیف تر به حساب می آیند.

وزن دستگاه هم تنها ۱.۸ کیلوگرم است، یعنی به شکل قابل توجهی سبک از رقبایی مثل Alienware 15 و Asus FX502VM. این در حالی است که در این سطح قدرت و کاربری، به سختی می توانید محصولی با وزن زیر ۲.۲ کیلو گرم و ضخامت کمتر از ۲۲ میلی متر پیدا کنید. برای مثال GP62MVR Leopard Pro از همین سازنده با سخت افزار کمابیش مشابه، از «GS63VR» حدود نیم کیلو سنگین تر و ۵ میلی متر هم ضخیم تر است.

اما قرار دادن این میزان توان پردازش در بدنه باریک مدل پیشین به داغ شدن بیش از حد بدنه و صدای بسیار بلند فن ها منجر شده بود. شرکت سازنده در محصول تازه با اضافه کردن فن سوم و استفاده از پردازنده کم مصرف تر سری کیبی لیک حل کرده است، اما توضیح بیشتر در مورد این دو تغییر را به بخش های مربوطه موکول می کنیم.

در این بخش کافی است بدانید قسمت زیرین بدنه با پوشش نرم پارچه شکل (شبیه موکت با پرزهای کوتاه) پوشیده شده است تا هنگام استفاده از این لپ تاپ باریک و قدرتمند، جای نگرانی از بابت قرار دادن دستگاه روی پای کاربر وجود نداشته باشد.

«GS63VR» از نظر درگاه ها همانطور که در این سطح انتظار می رود عملکرد مناسبی دارد، خصوصاً درگاه های متنوع برای انتقال تصویر که این بار به جای پشت بدنه (محل معمول مورد علاقه ی MSI) در کنار بدنه قرار دارند.

در این بخش علاوه بر درگاه شارژ و یک USB 2.0 (طبعاً برای اتصال ماوس)، یک دیسپلی پورت، یک تاندربولت ۳ و یک HDMI به چشم می خورد که می تواند تصویر را با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ هرتز انتقال دهد.

این بخش ضمناً محل جدید دکمه ی پاور دستگاه هم به حساب می آید، بر خلاف مدل های دیگر که دکمه ی پاور آنها عموماً زیر نمایشگر و بالای کیبورد قرار دارد.

مزیت محل جدید دکمه ی پاور این است که اگر بخواهید دستگاه را به مانیتور جانبی متصل و مورد استفاده قرار دهید، لازم نیست هربار برای روشن و خاموش کردن، درب لپ تاپ را باز کنید.

ناگفته نماند که صفحه نمایش «GS73VR» با زاویه ۱۸۰ درجه روی میز قرار می گیرد، هرچند این ویژگی کاربرد چندانی نخواهد داشت.

در مجموع باید گفت «GS73VR 7RF» یکی از قدرتمند ترین لپ تاپ هایی به حساب می آید که با این ابعاد و ظرافت می توانید در بازار تهیه کنید.

کیبورد و تاچ پد

در این لپ تاپ MSI مثل بسیاری از مدل های دیگر، نام SteelSeries به عنوان سازنده ی معتبر کیبورد به چشم می خورد و خیال کاربر را از بابت عملکرد مناسب این بخش راحت می سازد.

این کیبورد دکمه های کاملی دارد و از نوع جزیره ای ساخته شده است، اما بر خلاف برخی مدل های سری GT مکانیکی نیست. با این وجود بازخورد کلید ها کاملاً برای بازی کردن مناسب به نظر می رسد و ارتفاع حرکت کلید ها کافی است.

کیبورد «GS63VR» ضمناً به بک لایت RGB مجهز است، در نتیجه می توانید کلید ها را به ۳ بخش چپ راست و مرکز تقسیم و رنگ مجزایی برای هر بخش انتخاب نمایید.

اندازه ی کلید های مهم برای بازی کردن از جمله شیفت و کنترل کاملاً مناسب است و دکمه های جهت هم با اندازه ی کامل هستند. اما شرکت تایوانی عموماً به ایجاد تغییر در چینش دکمه های کیبورد تمایل دارد و «GS63VR» هم غیر از این نیست.

بر همین اساس دکمه ی Windows از سمت چپ به کنار Ctrl سمت راست منتقل شده تا هنگام بازی کردن احتمال برخورد اتفاقی دست کاربر با آن وجود نداشته و دستگاه از بازی خارج نشود.

البته با فعال کردن حالت Game Mode در نرم افزار دراگون سنتر، این دکمه به شکل نرم افزاری غیر فعال می شود و به نظر می رسد سازنده بیهوده دکمه ی ویندوز را از محلی که کاربران پس از سالها استفاده به آن خو گرفته بودند جابجا کرده است.

علاوه بر این به لطف نرم افزار SteelSeries Engine امکان شخصی سازی کلیدها و تعیین ماکرو برای عملکردهای مختلف وجود دارد و چنین پروفایل هایی می تواند بین گیمیرها به اشتراک نیز گذاشته شود، خصوصیتی که برای هماهنگی و هنگام شرکت در مسابقات برای تیم ها مفید خواهد بود.

این نرم افزار از طراحی مناسبی برخوردار است و عملکردهای آن عمدتاً به شکل drag and drop انجام می گیرد، از جمله تعیین رنگ LED های تعبیه شده در صفحه کلید که یکی از معدود مشخصه های ظاهری مربوط به حوزه ی گیمینگ در این دستگاه هستند. این چراغ ها به شکل پیش فرض کلید ها را به 3 ناحیه با رنگهای متفاوت تقسیم کرده اند، اما قابلیت شخصی سازی دستگاه در این بخش نامحدود است و می توانید ترکیب های بسیار متنوعی را بین رنگها و افکت های مختلف ایجاد کرده و با فشردن همزمان دکمه های «فانکشن» و عدد های 1 تا 4 هریک از این لایه ها را برای کارکردهای مختلف فعال نمایید.

برای مثال می توانید یک پروفایل برای بازی مورد نظر خود تنظیم کرده و چراغ های رنگی را در این پروفایل تنها به دکمه های مورد استفاده در آن بازی اختصاص دهید. پس از انجام بازی و بازگشت به محیط ویندوز یا هنگام استفاده از نرم افزارهای دیگر مثل فتوشاپ نیز فعال کردن ترکیب های رنگی بعدی (تا 4 لایه برای هر پروفایل) به سادگی فشردن 2 دکمه امکان پذیر خواهد بود. نرم افزار SteelSeries Engine همچنین قادر است تعداد فشرده شدن هریک از کلید ها را به شکل جداگانه ثبت کرده و آمار آن را در اختیار کاربر قرار دهد تا امکان مشاهده ی ترکیب های پر کاربردتر و شخصی سازی ماکرو برای آنها وجود داشته باشد.

تاچ پد دستگاه نیز هرچند برای گیمینگ کارایی چندانی نخواهد داشت، اما از دقت مناسبی برخوردار بوده و فضای قابل توجهی نیز به آن اختصاص داده شده است . اما باید توجه داشته باشید که دکمه های پایین این پد با صفحه ی لمسی یکپارچه هستند و خطی برای جداسازی آنها از یکدیگر وجود ندارد، بر همین اساس در بسیاری از موارد هنگامی که بخواهید کلیک کنید، نشانگر ماوس نیز به شکل ناخواسته اندکی جابجا خواهد شد.

نمایشگر

لپ تاپ جدید MSI علاوه بر زیبایی و باریکی، یک نمایشگر 4K هم دارد، آن هم با وجود اینکه چنین رزولوشنی هنوز چندان هم در دنیای بازی های ویدیویی فراگیر نشده است.

این پنل 15.6 اینچی IPS از رزولوشن 3840x2160 پیکسل (که برابر با 282 پیکسل در هر اینچ خواهد بود) و سطح براق را برای لپ تاپ گیمینگ خود در نظر گرفته تا این محصول از هم اکنون برای سالهای آینده بیمه باشد. این نمایشگر به گفته سازنده از کنتراست 700:1 برخوردار است که مثل سطح روشنایی، 20 درصد نسبت به پنل های TN بهبود یافته است. زاویه دید صفحه نمایش نیز به لطف پنل IPS به 178 درجه می رسد که از حد مورد نیاز هم به نظر می رسد و به شکل قابل توجهی از ارقام 120 و 140 درجه مرسوم بین برخی رقبا مناسب تر است.

صفحه نمایش «GS63VR» ضمناً از ۱۰۰ درصد رنگهای استاندارد sRGB پشتیبانی می کند و بر همین اساس می تواند بازی ها را با جلوه ای چشم نواز در مقابل دید شما به اجرا در آورد.

اما نکته ی عجیب اینکه سازنده به دلیل رزولوشن بالا، عملکرد نمایشگر را روی ۴۸ هرتز محدود کرده که هرچند این موضوع در حالت عادی نمایان نیست، اما هنگام انجام بازی های سنگین گرافیکی محسوس خواهد بود. لازم به ذکر است که درگاه های انتقال تصویر دستگاه امکان انتقال تصویر 4K با نرخ ۶۰ هرتز روی ۳ نمایشگر 4K به شکل همزمان را فراهم آورده اند.

ناگفته نماند که درگاه تاندربولت ۳ به دلیل امکان انتقال برق با نرخ ۵ ولت/۳ آمپر قادر است ابزارهای بزرگ دیگر را به راحتی شارژ نماید.

به لطف نسل دوم فناوری True Color، امکان شخصی سازی، ذخیره و حتی اشتراک گذاری تنظیمات رنگ نمایشگر با کاربران دیگر یا گیمیرهای هم تیمی وجود خواهد داشت. در این نسخه ضمناً می توانید نور آبی منتشر شده از سطح نمایشگر را با فعال کردن فیلتر کاهش دهید و این موضوع به کمتر شدن خستگی چشم در اثر استفاده از صفحه نمایش و کاهش اختلال خواب منجر می شود.

یک ویژگی جدید دیگر هم در «GS63VR» این است که به راحتی می توانید با استفاده از تنظیمات نرم افزاری نمایشگر را به ۲ تا ۴ بخش مجزا تقسیم کنید و در هر یک از این بخش ها یک نرم افزار را در اختیار داشته باشید.

عمده ترین ضعف صفحه نمایش دستگاه هم عدم پشتیبانی از فناوری G-Sync به حساب می آید که وجود آن می توانست لذت اجرای بازی ها را با «GS63VR» بیشتر کند.

Dragon Center

سری جدید لپ تاپ های ام اس آی به نسخه ی تازه از نرم افزار Dragon Center مجهز هستند که بر اساس قابلیت های محصولات جدید، تغییراتی داشته است.

این نرم افزار از پنجره های مختلفی تشکیل شده که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

این صفحه در حقیقت مثل یک میان بر برای دسترسی به اپلیکیشن های کاربردی دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. سازنده به شکل پیشفرض میان بر های مختلفی را در این بخش تعبیه کرده که با انتخاب هر یک، نرم افزار مربوط به تنظیم رنگ نمایشگر، تنظیمات کیبورد SteelSeries، نرم افزار Nahimic 2 برای تنظیمات صدا، XSpilit Gamecaster برای استریم کردن گیم پلی، تنظیمات کارت گرافیک و در نهایت Killer Network Manager برای تنظیمات شبکه باز خواهد شد.

علاوه بر این در صورت تمایل می توانید هر نرم افزار دیگری که برای بازی کردن امکان دارد به آنها نیاز داشته باشید را به شکل دستی به این قسمت اضافه نمایید.

System Monitor

در این پنجره می توانید جزئیات مختلف سیستم را به راحتی تحت نظر داشته باشید، از جمله میزان اشغال بودن حافظه داخلی، پردازنده، پردازشگر گرافیکی، حافظه رم، سرعت تبادل اطلاعات روی شبکه LAN یا وای-فای و موارد دیگر.

System Tuner

این بخش عمده ترین تغییرات را داشته و یکی از مهم ترین پنل های نرم افزار ام اس آی به حساب می آید. در ادامه به معرفی امکانات این بخش خواهیم پرداخت.

  • اولین ستون به انتخاب پروفایل های کیبورد اختصاص دارد. برای مثال می توانید بر اساس هر بازی تنظیمات مختلفی را برای کیبورد تعیین کرده و به سادگی با مراجعه به این بخش، پروفایل مورد نیاز را فعال نمایید. سازنده ضمناً در این مدل دکمه ویندوز را به سمت راست کیبورد منتقل نکرده، در نتیجه با یک کلیک در پایین این ستون می توانید دکمه ویندوز را به کلی غیر فعال کنید تا در صورت برخورد اتفاقی دست شما، اجرای بازی متوقف نگردد.
  • در دومین ستون تنها یک دکمه موسوم به VR Ready وجود دارد که به طور اختصاصی برای استفاده از واقعیت مجازی در نظر گرفته شده است. اگر این دکمه را فعال کنید، دستگاه به طور خودکار متصل شدن هدست های واقعیت مجازی را تشخیص داده و برخی عملکردهای غیر ضروری را متوقف می کند تا حداکثر توان پردازشی دستگاه برای ابزارهای واقعیت مجازی در نظر گرفته شود.
  • در ستون سوم دو دکمه وجود دارد که با فعال کردن هریک از آنها فناوری X Boost وارد عمل می شود و به گفته ی سازنده، سرعت انتقال اطلاعات را روی USB تا 130 و روی حافظه داخلی تا 110 درصد افزایش می دهد.
  • ستون بعدی به System Tuner اختصاص دارد که با استافده از آن می توانید حالت مصرف انرژی دستگاه را انتخاب کنید. این قابلیت تا حد زیادی نسبت به قبل تغییر کرده که در بخش مربوط به باتری جزئیات آن را تشریح خواهیم کرد.
  • در ستون بعدی می توانید سرعت حرکت فن های دستگاه را تنظیم نمایید. برای انجام این کار هم می توانید حالت های از پیش تعیین شده مثل حالت خودکار، Basic و Cooler Boost را انتخاب کنید و هم می توانید با استفاده از گزینه Advanced، نحوه عملکرد فن ها را با جزئیات کامل بر اساس نیاز خود تنظیم نمایید.
  • آخرین ستون هم به انتخاب پروفایل رنگ نمایشگر اختصاص دارد که با استفاده از آن می توانید حالت های متنوعی از جمله بازی کردن، کاهش نور آبی، استاندارد sRGB، طراحی، اداره و پخش فیلم را فعال نمایید.
Mobile Center

این بخش هم در حال حاضر در ایران فعال نیست، بر همین اساس از توضیح جزئیات آن صرف نظر می کنیم.

Tool & Help

در نهایت این بخش برای مشاهده دستورالعمل استفاده از دستگاه، ساخت دیسک ریکاوری، کالیبره کردن باتری و مراجعه به امور مشتریان سازنده اختصاص داده شده است.

پخش صدا

 

سیستم پخش صدای «GT63VR» از ۲ اسپیکر استریو با توان ۲ وات تشکیل شده و این بار دیگر بدنه ی باریک دستگاه جایی برای سیستم ۲.۱ کاناله و ساب ووفر ساخت Dynaudio باقی نگذاشته است.

«GS63VR» در مجموع صدای بلندی دارد که در صورت بالا بردن صدا تا آخرین درجه دچار دیستورشن چندانی نمی شود. قدرت بیس اسپیکر هم برای لذت بردن از پخش فیلم و اجرای بازی ها کفایت می کند، اما کیفیت پخش صدای این محصول هم سطح لپ تاپ های بسیار باریک دیگر قرار می گیرد و نمی توان آن را با مدل های دیگر ساخت همین شرکت مقایسه کرد که از سیستم پخش ۲.۱ کاناله (همراه با ساب ووفر) بهره می برند.

«GS63VR» علاوه بر این به نرم افزار Nahimic 2 مجهز است که با استفاده از آن می توانید پخش صدای دستگاه را تا حدی بهبود داده یا بر اساس سلیقه ی خود، شخصی سازی نمایید.

این نرم افزار ابتدا برای شبیه سازی محیط جنگی در ارتش کشور فرانسه توسعه یافته، در نتیجه سازنده به درستی متوجه شده گزینه ی مناسبی برای تغییر کاربری و استفاده در ابزارهای گیمینگ به حساب می آید.

به کمک این نرم افزار می توانید سیستم صدای 2.1 کاناله را به شکل مجازی به 7.1 ارتقا دهید یا اکولایزر متنوعی را از بین گزینه های موجود برای سبک های مختلف بازی مثل استراتژی، تیراندازی، اتوموبیلرانی و غیره انتخاب نمایید.

از امکانات اضافه شده در نسل دوم این نرم افزار می توان به Soundtracker اشاره کرد، قابلیتی که در صورت فعال بودن، در بازی و اپلیکیشن هایی که از DirectX نسخه 9 تا 11 پشتیبانی می کنند، به شکل گرافیکی روی تصویر مشخص می کند بلندترین صدای محیط از کدام سمت است.

این ویژگی، هنگام انجام بازی هایی که در آنها لازم است صدای محیطی را زیر نظر داشته باشید، می تواند نقش یک ابزار کمکی را بر عهده گیرد.

در پایان گفتنی است که «GS63VR» یک مبدل صدای دیجیتال به آنالوگ Sabre ساخت شرکت مشهور ESS را در خود دارد که به کمک آن می توانید فایل های صوتی رزولوشن بالا را با دستگاه به اجرا درآورید و از کیفیت بالای آن لذت ببرید، البته در صورت داشتن هدفون یا اسپیکر مناسب.

باتری

باتری بزرگ با طراحی ظریف مطابقت چندانی ندارد و «GS63VR» جدید هم از این قاعده مستثنی نیست. در حالی که بسیاری از لپ تاپ های بزرگتر MSI به باتری ۸ یا ۶ سلولی مجهز هستند، شرکت تایوانی یک باتری کوچک ۳ سلولی از نوع Li-Polymer با توان ۶۵ وات ساعت را برای محصول باریک خود در نظر گرفته است.

اگر می خواهید «GS63VR» را برای انجام بازی تهیه کنید، احتمالاً چندان هم به حمل و نقل دستگاه نیازی ندارید و مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت، ضمن اینکه عمر باتری عموماً در محصولات ساخته شده برای گیمینگ چندان اهمیتی ندارد.

علاوه بر این پردازنده دستگاه هم به سری جدید کیبی لیک بروزرسانی شده که انرژی را بهینه تر مصرف می کند، هرچند از سوی دیگر نباید مصرف انرژی صفحه نمایش 4K را هم دست کم گرفت.

در هر حال لازم است بدانید که عمر باتری محصولی مثل «GS63VR» نصف لپ تاپ های نه چندان قدرتمند مثل HP Spectre به حساب می آید و اگر از تمام توان پردازش دستگاه بهره گیرید، عمر باتری برای حداکثر ۱ ساعت استفاده مدام کافی خواهد بود، هرچند این رقم بسته به نوع و شدت استفاده شما می تواند بیشتر باشد.

سخت افزار

در «GS63VR» جدید پسوند نام دستگاه از 6RE به 7RE تغییر کرده که عدد 7 در اینجا به هفتمین نسل از پردازنده های اینتل یا سری کیبی لیک اشاره دارد.

پردازنده دستگاه می تواند تا حداکثر Core i7 باشد و ۲ انتخاب هم برای کارت گرافیک در نظر گرفته شده است. GTX 1060 با ۳ یا ۶ گیگابایت حافظه GDDR5 که البته دومی با توجه به صفحه نمایش 4K انتخاب نسبتاً معقول تری به نظر می رسد.

حافظه رم از نوع DDR4-2400 تا حداکثر ۳۲ گیگابایت سرعت پردازش همزمان بسیار بالا را فراهم می کند، هرچند بخش قابل توجهی از سرعت عملکرد هم به حافظه SSD از نوع M.2 مربوط می شود که از طریق NVMe PCIe Gen3 x4 به دستگاه متصل شده است.

بررسی سرعت این حافظه ی ۲۵۶ گیگابایتی از رقمی نزدیک ۲۵۰۰ مگابایت در هر ثانیه برای خواندن اطلاعات حکایت دارد که فوق العاده چشمگیر است.

البته این بار هم مثل بسیاری از مدل های قبلی، سرعت نوشتن اطلاعات روی ۷۰ مگابایت محدود است که فاصله ی چشمگیری با رقم قبلی دارد و تا حدی تعجب برانگیز است، اما می توانید اطمینان داشته باشید که اجرای ویندوز و بوت شدن دستگاه به لطف حافظه SSD با سرعت بسیار مناسبی انجام می شود.

برای ذخیره بازی های پر حجم هم می توانید حافظه HDD دستگاه را مورد استفاده قرار دهید که سرعت چرخش آن ۵۲۰۰ دور در دقیقه در نظر گرفته شده و در بنچمارک ها مطابق توقع ها عمل می کند.

در مجموع باید گفت قدرت سخت افزاری این محصول با توجه به باریکی بدنه چشمگیر و قابل توجه به حساب می آید، تنها نکته میزان کارایی کارت گرافیک GTX 1060 برای اجرای بازی ها با رزولوشن 4K به حساب می آید که در بخش بعدی به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

بنچمارک و بازی ها

نسل قبلی «GS63VR» پیش از این به خوبی نشان داده به لطف گرافیک سری پاسکال می تواند بازی های امروزی را با رزولوشن و جزئیات عالی اجرا کند، اما شرکت سازنده نسل جدید محصول را با صفحه نمایش 4K به بازار ایران وارد کرده و بر همین اساس نیاز است بار دیگر میزان توانایی محصول را در اجرای بازی ها و نرم افزارهای سنگین بررسی کنیم.

سنجش توانایی دستگاه را با بنچمارک 3DMark Fire Strike Extreme آغاز کردیم. «GS62VR» در این بنچمارک امتیاز حدود را کسب کرد که با توجه به بدنه ی باریک از قدرت قابل قبول دستگاه حکایت دارد.

اما این همان جایی است که تاثیر میزان رزولوشن روی عملکرد محصول مشخص می شود. برای مقایسه در نظر داشته باشید که پیش از این مدل GS62VR با وجود نمایشگر 17 اینچی و بدون داشتن پردازنده نسل هفتم موفق شده بود در بررسی ما به امتیاز نزدیک 7500 دست پیدا کند.

در اجرای برخی بازی ها هم همین موضوع صدق می کند. برای مثل «GS63VR» قادر است The Witcher 3 را روی بالاترین تنظیمات گرافیکی با نزدیک به 60 فریم در هر ثانیه اجرا کند که رقم قابل قبولی به حساب می آید، اما این در صورتی است که رزولوشن روی 1920 در 1200 باشد.

در این حالت اگر رزولوشن 4K را انتخاب کنید، تعداد فریم به کمتر از نصف کاهش خواهد یافت. بر همین اساس می توان گفت قدرت نسخه ی لپ تاپی کارت گرافیک 1070 برای اجرای بازی های مدرن و سنگین روی بالاترین تنظیمات گرافیکی و رزولوشن 4K کافی نیست و باید یکی از آنها را انتخاب کنید.

«GS63VR» قادر است بتلفیلد 1 را به راحتی روی بالاترین تنظیمات گرافیکی با 60 فریم در هر ثانیه اجرا کند، اما با افزایش رزولوشن به 4K، تعداد فریم تا حدود 40 کاهش خواهد یافت که برای بازی نتیجه چندان دلچسبی ندارد. جالب اینکه همین بازی روی نسخه بدون نمایشگر 4K از لپ تاپ Domonator Pro روی بالاترین تنظیمات گرافیکی و رزولوشن Full HD با 100 فریم در هر ثانیه اجرا می شود که نشان می دهد. این تفاوت میزان فشاری که صفحه نمایش 4K روی کارت گرافیک 1070 ایجاد می کند را نمایش می دهد.

در GTA V وقتی رزولوشن را روی 4K قرار دادیم، تعداد فریم ها به 48 کاهش یافت، در حالی که همین بازی با رزولوشن 1920 در 1200 به راحتی با 60 فریم اجرا می شود. The Rise of the Tomb Raider هم شرایط مشابهی دارد. دستگاه به راحتی می تواند بازی را با رزولوشن 1920 در 1200 و نرخ 60 فریم در هر ثانیه اجرا کند، اما به محض انتخاب رزولوشن 4K تعداد فریم ها به نصف کاهش خواهد یافت.

در ادامه از شما دعوت می کنیم نتیجه ی اجرای بازی و نرم افزارهای بنچمارک را روی «GT63VR 7RE» مشاهده و با محصول مورد نظر خود مقایسه نمایید.

حرارت و نویز

شرکت تایوانی با توجه به بدنه باریک این لپ تاپ قدرتمند، سیستم خنک کننده اختصاصی Cooler Boost Trinity را برای دستگاه در نظر گرفته است.

این سیستم از ۲ فن ۴۱ و ۳۷ پره برای کارت گرافیک و یک فن ۴۱ پره برای پردازنده دستگاه تشکیل شده است و علاوه بر این ۵ لوله حرارتی دارد تا قادر باشد گرما را از بخش های حیاتی دستگاه دور کند.

البته با این وجود وقتی تمام توان پردازش این لپ تاپ باریک را به کار گرفته باشید دمای پردازنده به ۸۴ و کارت گرافیک تا حوالی ۹۵ درجه بالا می رود، اما جای نگرانی وجود ندارد و درجه حرارت دستگاه از چنین رقم هایی بالاتر نمی رود.

دمای سطح بیرونی بدنه هم برای بازی کردن قابل قبول است. هرچند امکان دارد حین بازی کردن درجه حرارت بخش بالای بدنه تا ۶۰ درجه افزایش یابد، اما دمای اطراف کلید های WASD از ۳۸ درجه بالاتر نمی رود.

خوشبختانه دمای بالا به معنای ایجاد صدای زیاد از فن های دستگاه نیست. در حالت عادی، اگر سر و صدای معمول محیط داخلی را حدود ۲۵ دسیبل در نظر بگیریم، صدای «GS63VR» بین ۲۵ تا ۳۰ دسیبل خواهد بود.

البته حین اجرای بازی ها این میزان تا ۴۵ دسیبل هم بالا می رود، اما باز هم صدای چندان بلندی به حساب نمی آید، هرچند فن های دستگاه صدای زیری دارند که شنیدن طولانی مدت آن می تواند برای اطرافیان اندکی آزار دهنده باشد.

جمع بندی

لپ تاپ GS63VR 7RF با قیمت حدود ۱۹۰۰ دلار، برخی از پیشرفته ترین امکانات سخت افزاری حال حاضر را برای شما فراهم می کند. صفحه نمایش 4K دستگاه کیفیت چشم نوازی دارد و پردازنده دستگاه از سری کیبی لیک اینتل در نظر گرفته شده که آخرین نسل محسوب می شود و بهینه ترین مصرف انرژی را دارد.

حافظه داخلی ترکیبی از SSD و HDD در نظر گرفته شده و سرعت خواندن اطلاعات تا ۲۰۰۰ مگابایت در ثانیه می رسد که رقم شگفت انگیزی است. دستگاه ضمناً امکانات متنوعی در زمینه بازی کردن دارد که به طور قطع برای گیمرها مفید واقع می شود.

اما عمده ترین مشکل اینجاست که قدرت کارت گرافیک GTX 1060 برای اجرای بازی ها روی رزولوشن 4K کافی به نظر نمی رسد. بر همین اساس می توانید از لپ تاپ GS63VR 7RF برای پخش فیلم و عکس با رزولوشن 4K استفاده کنید و اجرای بازی ها روی درجه گرافیکی بالا با رزولوشن Full HD هم که دیگر برای این محصول کاری ندارد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • San-Siro
    San-Siro | ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

    من فکر میکنم لپ تاپ MSI GS73VR 6RF Stealth Pro-052US که مدل 17 اینچی این محصول هست خیلی خیلی محصول کاملتری هست. چون صفحه نمایش 17 اینچی یه لذت دیگه ای داره.

  • Sami_Ebrahimi
    Sami_Ebrahimi | ۸ تیر ۱۳۹۶

    لپ‎تاپ خیلی خولی به نظر میرسه، هر چند لپ‎تاپ MSI رو واقعا قبول دارم، اما چند وقت پیش پسر خاله ام از یه فروشگاه اینترنتی که دفترشون تو مریوان بود لپ تاپ ASUS ROG GL502VM-DB74 رو با قیمتی حدود 5 میلیون خریده که حقیقتا نمیشه با MSI مقایسش کرد چون خیلی عالی و سبکه.

  • zilonex
    zilonex | ۱ تیر ۱۳۹۶

    آقای گلستانه، با تشکر از مقاله مفید و کامل شما، فقط خواستم عرض کنم که در قسمت ابعاد دستگاه به اشتباح برای طول و عرض لپتاپ سانتیمتر ذکر شده که صحیح آن میلیمتر می باشد.
    با تشکر مجدد

    • zilonex
      zilonex | ۱ تیر ۱۳۹۶

      اشتباه ? خودم هم غلط تایپی داشتم

  • zilonex
    zilonex | ۱ تیر ۱۳۹۶

    آقای

  • جگوار
    جگوار | ۱ تیر ۱۳۹۶

    واقعا عالیه.
    چه طراحیش و چه قدرت سخت افزاریش.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی