ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل بوئینگ: جت های مافوق صوت به عرصه مسافربری هوایی می آیند

شاید کمی تخیلی به نظر برسد، اما بوئینگ آینده ای نه چندان دور را وعده می دهد که می توانید در نیویورک سوار هواپیما شده و دو ساعت بعد در شانگهای چین پیاده شوید، سفری که هم ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

شاید کمی تخیلی به نظر برسد، اما بوئینگ آینده ای نه چندان دور را وعده می دهد که می توانید در نیویورک سوار هواپیما شده و دو ساعت بعد در شانگهای چین پیاده شوید، سفری که هم اکنون در بهترین شرایط حدود 15 ساعت به طول خواهد انجامید.

«دنیس مویلنبرگ» مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره بوئینگ می گوید طی یک الی دو دهه آتی، این آرزو با استفاده از جت های هایپرسونیک به واقعیت می پیوندد. این جت ها می توانند با سرعت 5 ماخ (5 برابر سرعت صوت، معادل 6100 کیلومتر بر ساعت) پرواز کنند و مسافرین متمول را در زمانی بسیار کوتاه به مقصد برسانند.

هزینه بالای پرواز جت های مافوق صوت، چالش اصلی شرکت های هوایی است

این ایده روی کاغذ بسیار هیجان انگیز است، اما هزینه برپایی خطوط هوایی هایپرسونیک آنقدر بالاست که اجرایی شدن آن را با چالش مواجه می سازد. با این حال «جان پلوگر» مدیرعامل شرکت هوایی ALC معتقد است طی 15 الی 20 سال آینده، هزینه پرواز هواپیماهای هایپرسونیک به مراتب کاهش یافته و به صحنه ای رقابتی بدل خواهد شد.

ALC صدها فروند هواپیمای تجاری را به ده ها خط هوایی در سرتاسر جهان اجاره داده است. همان طور که «پلوگر» می گوید، خطوط هوایی صرفاً به دنبال افزایش کارآمدی و سودآوری بیشتر هستند، اما تجربه پیشین آنها در استفاده از هواپیماهای سوپرسونیک یعنی پروازهای کنکورد بین اروپا و آمریکا، خاطره خوبی را در ذهن آنها بر جای نگذاشته است.

گفتنیست «بریتیش ایرویز» و «ایرفرانس» به مدت 30 سال از هواپیماهای مافوق صوت کنکورد برای جابجایی مسافر استفاده کردند، اما هیچ سودی عایدشان نشد. به همین دلیل در سال 2003 استفاده از این هواپیما متوقف گشت.

با این حال امروزه رقابت برای تولید هواپیماهای بسیار پرسرعت بالا گرفته؛ مثلاً شرکت Boom Technology در نمایشگاه هوایی پاریس (Paris Air Show) که هم اکنون در حال برگزاریست، مشغول گفتگو با شرکا و سرمایه گذاران است تا توسعه جت سوپرسونیک خود را با سرعت بیشتری پیش ببرد؛ و به همین دلیل «مویلنبرگ» معتقد است در آینده نزدیک، خطوط هوایی می توانند تمام نقاط جهان را در عرض کمتر از 2 ساعت به یکدیگر پیوند دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ali-g
    ali-g | ۱ تیر ۱۳۹۶

    محشره

  • جگوار
    جگوار | ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

    کجایی کنکورد؟ دقیقا کجایی؟؟

مطالب پیشنهادی