ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قهوه اتیوپی قربانی تغییراتی اقلیمی زمین می شود

تغییرات اقلیمی زمین موضوعی است که در چند دهه اخیر به یکی از اصلی ترین دل مشغولی های سران کشورها بدل شده است. به همین خاطر، هر سال، کشورهای صنعتی دنیا ضمن آنکه برای کاستن ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

تغییرات اقلیمی زمین موضوعی است که در چند دهه اخیر به یکی از اصلی ترین دل مشغولی های سران کشورها بدل شده است.

به همین خاطر، هر سال، کشورهای صنعتی دنیا ضمن آنکه برای کاستن از گازهای گلخانه ای (از عوامل تشدید کننده گرمایش زمین) تولیدی خود اقداماتی را انجام می دهند، دور هم جمع می شوند تا به چاره جویی در این باره بپردازند.

با این همه، تغییرات آب و هوایی زمین همچنان ادامه دارند و دانشمندان مرتبا در رابطه با موج های گرمایی کشنده در سال های آتی هشدار می دهند.

اما حالا دانشمندان اعلام کرده اند که تغییرات اقلیمی در کنار پیامدهای مختلفی که دارد، احتمالا اثرات نامطلوبی هم روی قهوه خوش طعمی می گذارد که صبح ها می نوشیم، البته در صورتی که این قهوه از اتیوپی آمده باشد.

براساس پژوهشی که امروز در نشریه Nature Plants منتشر شد تا پایان این قرن، افزایش بی سابقه دما احتمالا پرورش قهوه در حدود نیمی از محدوده های قابل کشت اتیوپی را غیرممکن خواهد کرد.

علت هم این است که درختان قهوه عربیکا (که در اتیوپی پرورش داده می شوند) برای زنده ماندن به شرایط دمایی ملایمی نیاز دارند (در ایده آل ترین حالت بین 15 تا 24 درجه سانتی گراد). حالا اما پیش بینی های آب و هوایی نشان می دهد که کشور اتیوپی در آینده گرم تر و خشک تر می شود و این یعنی 40 تا 60 درصد از بخش هایی که قهوه در آنها رشد می کند دیگر برای این منظور مناسب نخواهند بود.

در واقعیت تغییرات اقلیمی هم اکنون آسیب هایی را به قهوه کاران این کشور وارد کرده: همین حالا هم روزها و شب ها گرم تر از قبل هستند و آب و هوا دیگر قابل پیش بینی نیست. روزهای گرم نسبت به قبل گرم تر شده اند و روزهای بارانی نیز بارانی تر. این یعنی محصولات کشاورزی نیز دیگر قابل پیش بینی نیستند که این موضوع به اقتصاد محلی آسیب می زند.

اتیوپی پنجمین صادرکننده بزرگ قهوه در دنیاست

گفتنی است هم اکنون اتیوپی بزرگ ترین تولید کننده قهوه در آفریقا به شمار می رود و به عنوان پنجمین صادرکننده بزرگ قهوه در دنیاست تا جایی که 15 میلیون از شهروندان این کشور از راه کشت قهوه امرار معاش می کنند به همین خاطر تغییرات اقلیمی به شدت آینده اقتصادی شان را تهدید می کند.

اما خوشبختانه راهی برای نجات اتیوپی از این آینده وجود دارد. آنطور که دانشمندان می گویند با بالا رفتن دما در این کشور، زمین های موجود در ارتفاعات آن به موقعیت مناسب برای کشت قهوه بدل می شوند. به بیان دیگر اگر کشت قهوه به ارتفاعات اتیوپی انتقال داده شود آنگاه می تواند تا چهاربرابر از قبل بیشتر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ir Mi
    Ir Mi | ۱ تیر ۱۳۹۶

    قهوه مورد علاقه من اسپرسو اتیوپی است . امیدوارم کیفیت این قهوه تحت تاثیر قرار نگیرد.

مطالب پیشنهادی