ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی اپلیکیشن «بله»؛ پیام رسانی با امکان پرداخت بانکی

قانون معروف پایستگی انرژی که در مدرسه می خواندیم را یادتان هست؟ حکایت این روزهای پیام رسان هاست؛ اپلیکیشن هایی که ماهیت و هدفشان یک چیز ثابت بیشتر نیست ولی دائما در حال تغییر و ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

قانون معروف پایستگی انرژی که در مدرسه می خواندیم را یادتان هست؟ حکایت این روزهای پیام رسان هاست؛ اپلیکیشن هایی که ماهیت و هدفشان یک چیز ثابت بیشتر نیست ولی دائما در حال تغییر و تحول اند و انتشار انواع و اقسام آن ها هرگز متوقف نمی شود. فکر می کنید علت این موضوع چه چیزی می تواند باشد؟

پیام رسان ها دائما در حال تغییر و تحول اند و انتشار انواع مختلف آن ها هرگز متوقف نمی شود

پاسخ خیلی سخت نیست: هر چه بیشتر به آن ها وابسته می شویم، راهی را برای توسعه دهندگان می گشاییم تا با ارائه قابلیت های بیشتر در این محصولات این حس وابستگی را تشدید کنند. یک مثال بارز این موضوع اضافه شدن امکان خرید و پرداخت بانکی به پیام رسان هاست، قابلیتی که قبلا جزو وظایف پیام رسان ها نبود ولی اخیرا مورد توجه اپ هایی مثل فیسبوک مسنجر و تلگرام قرار گرفته و حالا نوبت به اولین پیام رسان ایرانی هم رسیده که روی آن دست بگذارد.

«بله» نخستین اپلیکیشن چت و گفتگوی ایرانیست که در کنار ارائه قابلیت های یک پیام رسان تلاش کرده تا به بعضی امور بانکی کاربرانش هم رسیدگی کند، کارهایی مثل پرداخت قبوض و کارت به کارت کردن و خرید شارژ سیم کارت که هر روز انجام می دهیم. اما تا چه حد در این کار موفق بوده؟ در ادامه بررسی خواهیم کرد.

عادت کردن به رابط کاربری ساده، جذاب و البته آشنای «بله» کار خیلی سختی نیست.

پیش از پرداخت به امکانات بانکی بله بگذارید امکانات پیام رسانی آن را بررسی کنیم. اگر فرض بگیریم که ویژگی های تلگرام، ویژگی های یک پیام رسان ایده آل برای شماست، خوشبختانه باید بگوییم که در بله به بسیاری از خواسته هایتان می رسید چرا که پیام رسان روسی الگوی مستقیم آن در طراحی بوده است.

قابلیت هایی مثل ارسال پیام (همراه با گزینه ویرایش)، ارسال عکس و ویدئو و صدا، تشکیل گروه و کانال، پشتیبانی از اموجی و استیکر و همچنین دسترسی از سه پلتفرم وب، iOS و اندروید خصوصیاتی در بله هستند که نیازهایتان از یک پیام رسان را به خوبی برطرف می کنند.

با ورود به بله تقریبا همه چیز برایتان آشناست

سازنده بله رابط کاربری ساده و جذابی برای این اپ طراحی کرده که بی شباهت به تلگرام نیست، و همین باعث شده که خیلی سریع و راحت به آن عادت کنید. در واقع با ورود به بله تقریبا همه چیز برایتان آشناست، و این اگر چه کاملا یک «مزیت» نیست اما حداقل باعث می شود که برای کار با آن به هیچ گونه راهنمایی احتیاج نداشته باشید.

با توجه به شباهت بسیار زیاد قابلیت های بله به تلگرام، بگذارید خیلی در مورد امکانات این اپلیکیشن توضیح ندهیم. چرا که در بله حتی چینش آیتم ها هم تفاوتی فاحشی با تلگرام ندارد، و در صفحه تنظیمات نیز آیتم جدیدی نمی بینید که بتواند باعث غافلگیری تان شود. بنابراین شاید بهتر باشد که در بررسی بله بیشتر به تفاوت ها و قابلیت هایی که در الگوبرداری اش از پیام رسان های بزرگ نادیده گرفته شده بپردازیم.

نمایی از پنجره گفتگوی «بله» که امکانات ارسال پیام را در آن مشاهده می کنید. در صورت تمایل امکان تعویض عکس پس زمینه را هم دارید.

مثل تمام پیام رسان های ایرانی که تا حالا دیده ایم، بله هم از محدودیت ها و مشکلات ریز و درشتی رنج می برد. از بخش پیام رسانی شروع کنیم. در بله اگر چه می توانید پیام های ارسالی را ویرایش کنید، اما امکان حذف کامل آن ها را نخواهید داشت. یک مشکل عجیبی هم که هنگام فوروارد کردن پیام ها به آن بر می خورید نقل قول شدن پیام های فوروارد شده است. بدین صورت که پیام فوروارد شده همراه با نقل قول پیام اصلی به طرف مقابل ارسال می شود که امیدواریم شاهد برطرف شدن این موضوع در آپدیت های بعدی اپلیکیشن باشیم.

بله با وجود پشتیبانی خوب از اموجی ها و استیکرها، هنوز به طور بومی قادر به پشتیبانی از تصاویر GIF نیست

بله علیرغم این که پشتیبانی خوبی از اموجی ها و استیکرها دارد، هنوز به طور بومی قادر به پشتیبانی از تصاویر GIF نیست و آن ها را به شکل ویدیو بارگذاری می کند. با توجه به محبوبیت بسیار زیاد تصاویر GIF در اپلیکیشن های پیام رسان شاید بد نباشد که توسعه دهندگان بله برای رفع این محدودیت هم چاره ای بیندیشند.

بخش جستجوی بله هم عملکرد ناامید کننده ای از خود به نمایش می گذارد و عملا قادر به جستجوی هیچ کلمه ای از میان چت های خصوصی، گروهی و نوشته های کانال ها نیست. به نظر می رسد که تنها کاربرد موتور جستجوی بله یافتن مخاطبین باشد که البته از طریق منوی کشویی اپ هم می توان به این کار اقدام کرد.

مکانیزم عمل گروه ها و کانال ها تفاوت چندانی با تلگرام ندارد و این از مزایای بله محسوب می شود. البته در بله نمی توانید گروه هایی با بیشتر از 1024 نفر عضو داشته باشید.

با این حال در بین این محدودیت ها، چند قابلیت خوب امنیتی در بله وجود دارد که بسیاری از توسعه دهندگان ایرانی از آن غافل اند. به غیر از امکان مخفی کردن آخرین زمان بازدیدتان از دیگران، خوشبختانه برای ورود به بله می توانید رمز عبور در نظر بگیرید و نکته بسیار خوب این که قادر به کنترل و قطع دسترسی تمام دستگاه های متصل به حساب کاربری تان هم هستید، مشابه بخش Active Sessions که در بسیاری از پیام رسان های مطرح آن را مشاهده می کنید.

بله می تواند شارژ سیم کارت، پرداخت قبوض بانکی و عمل کارت به کارت مستقیم را برایتان انجام بدهد

در شرایطی که بسیاری از پیام رسان های مشهور ایرانی به این مسائل امنیتی و حریم خصوصی توجهی ندارند، این اقدام سازندگان بله را باید اقدامی ارزشمند و شایسته تحسین توصیف کنیم. هر چند دوست داشتیم که امکان چت مخفی یا حداقل ارسال پیام های زمان دار را هم در بین قابلیت های بله شاهد باشیم. اما می رسیم به مهم ترین وجه تمایز بله با دیگر رقیبانش، یعنی رسیدگی به امور بانکی.

پیام رسان بله به لطف ربات های درون برنامه ای خود می تواند خرید شارژ سیم کارت، پرداخت قبوض بانکی و عمل کارت به کارت مستقیم را برایتان انجام بدهد. تمام این کارها کاملا در محیط اپ انجام می شود و نیازی به خروج از آن نخواهید داشت، که این را باید به عنوان یکی از مزایای پرداخت با بله برشمرد.

بله یک کانال اختصاصی برای استیکرها هم دارد که می توانید صدها پکیج مختلف را از آن به رایگان دانلود کنید.

اما همین امور بانکی که توسعه دهندگان بیشترین مانور را روی آن داده اند هم گاهی کارش را به درستی انجام نمی دهد. به عنوان مثال در تستی که انجام دادیم، تمام تلاش هایمان برای خرید شارژ به در بسته خورد و کلیه تراکنش هایمان ناموفق بود. با این حال پروسه کارت به کارت کردن و پرداخت قبوض (با QR Code) به خوبی انجام شد و زمان زیادی هم از ما نگرفت.

البته این را هم بگوییم که در خصوص کارت به کارت کردن، این امکان به کارت های بانک ملی محدود شده که نمی دانیم این محدودیت ناشی از کم کاری سازندگان بله بوده یا این که قوانین سختگیرانه بانک مرکزی برایشان دست و پاگیر شده است. در هر صورت نکته مسلم اینجاست که پرداخت بانکی جزو ضروریات یک اپلیکیشن پیام رسان نیست، و در حال حاضر اپلیکیشن هایی را داریم که این کار را به درستی و بدون هیچ دردسری انجام می دهند. اما بابت وجود این قابلیت کاربردی در بله شکایتی هم نمی توانیم داشته باشیم.

تمام پرداخت های بانکی بله تحت نظر بانک مرکزی انجام می شوند و تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی خوبی را در آن شاهد هستید.

برای جمع بندی صحبت ها باید بگوییم که پیام رسان بله با وجود داشتن فهرستی از قابلیت های خوب و کاربردی که شاید امکان پرداخت بانکی برجسته ترین آن هاست، هنوز هم تا رسیدن به یک پیام رسان«ایده آل» فاصله زیادی دارد. تیم توسعه دهنده در طراحی بله بسیاری از ضروریات و امکاناتی که از آن یک «پیام رسان کامل» می سازند را نادیده گرفته، و در عوض روی امکاناتی غیر ضروری متمرکز شده که آن ها را هم نتوانسته آنطور که باید و شاید و به شکل کامل به کاربران ارائه کند.

پرداخت بانکی جزو ضروریات یک اپلیکیشن پیام رسان نیست

با این حال نباید یک نکته را فراموش کنیم، آن هم این که تمام پیام رسان های پرطرفدار از ابتدای امر کامل و بی نقص نبوده اند و بدون استثناء مسیر تکامل را آهسته آهسته و با گام های کوتاه طی کرده اند. بنابراین شک نداریم که سازنده بله با رسیدگی به کم و کاستی ها و ارائه به روز رسانی های مستمر می تواند در جلب نظر کاربران ایرانی موفق تر از وضعیت فعلی ظاهر شود.

در انتها یک بار دیگر یادآوری می کنیم که به پیام رسان بله می توانید از طریق نسخه تحت وب و اپلیکیشن های iOS و اندروید دسترسی داشته باشید.

پیام رسان بله

پیام رسان بله

سازنده: النون (بنیان نوآوری الکترونیک) قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 128 / 16.4 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • ali modaber
    ali modaber | ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

    ببخشیو ولی واقعا خندم میگیره وقتی سطح های دسترسی برنامرو میبینم?و بیشتر از اینکه میگم به امنیت اهمیت داده خود این برنامه مثل سوروش
    و دیگر برنامه های ارتباطی ایرانی ارزشی واسه حریم خصوصی ندارن بعد یکی میاد میگه من 9 ماهه از این برنامه استفاده میکنم ماهم گوشامون درازه حالیمون نمیشه اگه 100هزار نفر کاربر داشته باشه این برنامه کار کرده نمیدونم چطوری تلگرام با 50 میلیون کاربر ایرانی رو با این مقایسه میکنید البته از مهدودیت نفرات گروه خوشم اومد ولی مدیرت سایت میخوام واقعیت هارو بزاره و خداییش اخه کجاش طراحیش خوبه انگار تلگرامو کپی پیست کردی ?واقعا باید به حال خودمون گریه کنیم که 10تا پیامرسان ساختیم همه شبیح تلگرام...... ولش ولی باز امبد وارم دست این جاسوس بازیا وردارن و یکم به ضاحر برنامشون برسن بنده به شخصه اولین نفری میشم که این برنامرو نصب میکنه.... ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی