ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان راه غلبه بر یکی از مشکلات اساسی رآکتورهای همجوشی هسته ای را یافتند

حدود 60 سال است که در زمینه «همجوشی هسته ای» به عنوان منبع انرژی تقریباً بی پایان و پاک فعالیت می کنیم، و اکنون دانشمندان به کشف بزرگی در این زمینه نائل آمده اند. مقاله ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱ تیر ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

حدود 60 سال است که در زمینه «همجوشی هسته ای» به عنوان منبع انرژی تقریباً بی پایان و پاک فعالیت می کنیم، و اکنون دانشمندان به کشف بزرگی در این زمینه نائل آمده اند. مقاله جدیدی که در ژورنال Physical Review Letters منتشر شده، راه حلی برای معضل «الکترون های فراری» (runaway electron) ارائه می کند که تا به امروز به عنوان یکی از بزرگ ترین مشکلات رآکتورهای همجوشی مطرح بود.

همان طور که می دانید، رآکتورهای همجوشی بر اساس واکنش هایی که در ستاره ها به وقوع می پیوندند، عمل می کنند: اتم های هیدروژن با سرعت بسیار بالا به یکدیگر برخورد کرده، به هم جوش خورده و اتم هلیوم را به وجود می آورند. این فرایند انرژی فوق العاده زیادی را تولید می کند، درست شبیه چیزی که هم اکنون در هسته خورشید در حال وقوع است.

الکترون های فراری و سرگردان با انرژی بالا می توانند دیواره های فلزی رآکتور را هم ذوب کنند

الکترون های فراری، الکترون های آزاد و سرگردانی هستند که انرژی زیادی را از طریق میدان الکتریکی کسب می کنند. در همجوشی هسته ای با انرژی بالا، تعداد و سرعت این الکترون ها به قدری زیاد است که می تواند نتایج فاجعه باری را به همراه داشته باشد، از جمله اینکه دیواره های فلزی رآکتور را ذوب کند. تیم تحقیقاتی مورد بحث توانسته روشی را برای کاهش سرعت الکترون بیابد. آنها می گویند با تزریق اتم های سنگینی همچون نئون یا آرگون به داخل رآکتور، الکترون ها به این اتم های خنثی برخورد کرده و انرژی و سرعت آنها به مراتب کاهش می یابد.

شاید این دستاورد را گامی کوچک تصور کنید، اما هر مشکلی که از سر راه فناوری همجوشی هسته ای کنار برود، ما را یک مرحله به توسعه و استفاده از این انرژی پاک در زمین نزدیک تر می سازد. «لینیا هسلو» یکی از نویسندگان مقاله فوق می گوید «شاید بالاخره به این هدف دست یابیم، اما به نظر من سفر به کره مریخ ساده تر از تحقق همجوشی هسته ای روی زمین است، چون ما می خواهیم انرژی ستاره ها را مهار کنیم.» او امیدوار است مراکز تحقیقاتی بودجه و منابع کافی را در اختیار آنها قرار دهند تا بتوانند معضل انرژی جهان را حل نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Amir Dv
    Amir Dv | ۱ تیر ۱۳۹۶

    اگه دوستان ناراحت نمیشن
    اینی که ما درشو تخته کردیم
    شکفت هسته ای بود که پسماندهای مضر داره و فرایند خطرناکتری نسبت به جوش داره
    ولی جوش بر عکس شکافته 2 تا اتم میشن یک اتم که پسماند مضری نداره
    و کشورهای پیشرفته از شکافت به عنوان یک معبر برای رسیدن به جوش استفاده کردن و میکنن!!

  • محمد امینی
    محمد امینی | ۱ تیر ۱۳۹۶

    همه ی دنیا دارن انرژی هسته ای رو کنار می ذارن

    • sajad_mousavi
      sajad_mousavi | ۱ تیر ۱۳۹۶

      شما یه کم در مورد همجوشی هسته ای تحقیق کنی بد نیست .

    • ‌شکور حسین
      ‌شکور حسین | ۱ تیر ۱۳۹۶

      چندین کلمه از مادر عروس ??????

    • محمد ###
      محمد ### | ۱ تیر ۱۳۹۶

      متاسفم برای شما که نمیدونید انرژی هسته‌ای یعنی چه ولی با اعتماد به نفس داری نظر میدی،، این سایت که در مورد تکنولوژی هست کاربراش اینقدر از جهت علمی ضعیف هستند که هیچ اطلاعی از انرژی هسته ای ندارن از سایت دیجیاتو درخواست میکنم در مورد فواید انرژی هسته‌ای مطلب بزارید بلکه از این عقب ماندگی کمی خارج بشیم ممنون

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۱ تیر ۱۳۹۶

    خواهرم اگه شماهم حجابتو رعایت بفرما دیگه مشکلی نداریم

مطالب پیشنهادی