ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نسخه جدید هواپیمای بوئینگ A380
تکنولوژی

ایرباس A380 پلاس با ظرفیت مسافر بیشتر و کاهش مصرف سوخت رونمایی شد

تمایل بیش از پیش شرکت های هواپیمایی به هواپیماهای کوچک و اقتصادی همچون بوئینگ 777 سبب شده تا شرکت ایرباس در فروش هواپیمای پهن پیکر A380 دچار مشکل شود. حال بزرگترین هواپیما ساز دنیا قصد دارد ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲ تیر ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

تمایل بیش از پیش شرکت های هواپیمایی به هواپیماهای کوچک و اقتصادی همچون بوئینگ 777 سبب شده تا شرکت ایرباس در فروش هواپیمای پهن پیکر A380 دچار مشکل شود. حال بزرگترین هواپیما ساز دنیا قصد دارد با چند تغییر در جمبو جت خود دل مشتریان را به دست بیاورد.

هفته گذشته و در خلال نمایشگاه هوایی پاریس مقامات ایرباس به طور رسمی از در دست تولید بودن هواپیمای A380plus خبر دادند. پرنده ای که علاوه بر افزایش ظرفیت مسافر و بهینه تر شدن مصرف سوختش، قرار است برای اولین بار مجهز به بالچه هایی (WINGLETS) در نوک بال هایش شود.

همین بالچه ها ۴ درصد مصرف سوخت را کاهش داده اند

این روزها استفاده از بالچه در نوک بال ها به گزینه ای رایج میان هواپیماهای تجاری تبدیل شده است، چرا که می تواند با کاهش آشفتگی هوا در نوک بال ها و افزایش آیرودینامیک آنها اثری مثبت در کاهش مصرف سوخت به جای بگذارد.

بالچه های ایرباس A380 حدود ۴ متر ارتفاع دارند و از یک زائده ۱.۲ متری نیز در بخش پایینی برای کاهش تنش زیرین بهره می برند. همین تغییر کوچک توانسته مصرف سوخت این هواپیمای پهن پیکر را تا حدود ۴ درصد و هزینه های نگهداری را تا ۱۳ درصد کاهش دهد.

احتمالاً همین تغییرات بتواند به رکود بیش از یک ساله دریافت سفارش جدید برای این هواپیما پایان دهد. به خصوص که A380 پلاس نسبت به نسخه اولیه ۸۰ صندلی بیشتر دارد و می تواند در هر پرواز ۵۷۵ نفر را در چهار کلاس مختلف در خود جای دهد.

با همه این ها عده ای کارشناسان بازار معتقد هستند که افزودن بالچه آنقدرها هم شگفت انگیز و اغوا کننده نیست که بتواند خریداران را راضی به دل کندن از سایر گزینه ها همچون بوئینگ ۷۷۷ با ابعادی کوچکتر و کارایی نسبتاً برابر کند. برخی نیز به ایرباس خرده می گیرند که چرا این بالچه ها را در نسخه اولیه هواپیمای پرچمدارش استفاده نکرده بود، چرا که آن زمان بازار کشش بیشتری برای ارائه چنین سفارشاتی داشت.

به هر حال در بازار بسیار رقابتی صنعت هوانوردی که حتی صرفه جویی یک دلاری نیز می تواند تعیین کننده باشد، همین تغییرات اندک نیز توان آن را دارند که در تصمیم مدیران ارشد برای تغییر برخی سفارش ها تغییر ایجاد نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • AliGh
    AliGh | ۲ تیر ۱۳۹۶

    ایران قرار بود چند تا از اینا بخره، چی شد؟!

    • آریا
      آریا | ۳ تیر ۱۳۹۶

      مالیده شد

  • سعید جعفری
    سعید جعفری | ۲ تیر ۱۳۹۶

    و البته 777 بوئینگ رو ایرباس نوشتید

  • سعید جعفری
    سعید جعفری | ۲ تیر ۱۳۹۶

    تو ترجژه مطالب دقت کافی رو ندارید چون ابتدای متن a380 رو برای بوئینگ عنوان میکنید

مطالب پیشنهادی