ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هفتمین پنج به ایران رسید؛ مشخصات و قیمت ب ام و 530i پرشیا خودرو

ب ام و سری پنج را می توان تلفیق زیبایی از مشخصات یک خودرو لوکس و اسپرت دانست که در کمتر خودرو مشابهی دیده می شود. ب ام و در طول حدود 40 سال گذشته ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲ تیر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

ب ام و سری پنج را می توان تلفیق زیبایی از مشخصات یک خودرو لوکس و اسپرت دانست که در کمتر خودرو مشابهی دیده می شود. ب ام و در طول حدود 40 سال گذشته همواره توانسته این معجون فنی مهندسی خود را در سطح بهترین های بازار حفظ کند و همواره مشتریان خود را راضی نگه دارد، اما حالا در روزگاری که دنیا به سمت خودروهای برقی و خود ران پیش می رود، هفتمین نسل از سری پنج کاری سخت تر از همیشه در پیش دارد.

البته در بازار ایران شرایط کاملا متفاوتی حکم فرماست و سری پنج می تواند مانند دو نسل قبلی خود موفق و پر طرفدار ظاهر شود. هرچند براساس اطلاعات اولیه توسط مدیران پرشیا خودرو، نسل تازه سری پنج قیمتی کمتر از 500 میلیون تومان نخواهد داشت و بدین ترتیب متناسب با قیمت جهانی، حدود 8 - 10 درصد نسبت به نسل قبلی خود گران تر شده است.

با این حال به دلیل شرایط خاص بازار خودروهای لوکس و عدم حضور جدی خودروسازان رقیبی چون مرسدس، آئودی، لکسوس و جگوار، کار سری پنج برای درخشش در بازار فروش چندان سخت نخواهد بود.

در واقع حالا تنها رقیب ب ام و 530i، مدل های پایه و کم آپشن سری هفت محسوب می شود و مشتریان می توانند بین انتخاب یک سری هفت کم آپشن یا سری پنج فول آپشن، یک انتخاب را انجام دهند.

بیش ترین تغییرات در بخش ساختار یا همان شاسی اتفاق افتاده و رژیم سفت و سخت بی ام با کمک آلومینیوم  وزن کلی خودرو را حدود 100 کیلوگرم کاهش داده است.

در ظاهر تفاوت های مدل جدید نسبت به نسل قبلی جزئی به نظر می رسد و برخی افراد نیز از شباهت کلی بدنه سری پنج جدید با سری هفت گلایه می کنند، اما مهندسان ب ام و تاکید دارند که هیچ نقطه ای از این 5 تازه با نسل های پیشین اشتراک ندارد و با یک خودرو کاملا تازه روبرو هستیم.

موتورها و گیربکس ها ارتقاء پیدا کرده اند، امکان سفارش نمونه دو دیفرانسیل برای تمامی انواع مدل های این خودرو به وجود آمده و فنربندی چرخ های جلو به جناغی دوبل و چرخ های عقب به مولتی لینک 5 اتصالی تغییر یافته است.

ارتقاء مصرف سوخت و آلودگی کمتر و همینطور تجربه رانندگی بهبود یافته که در این زمینه بی ام و قول سیستم فرمان الکتریکی جدیدی داده است تا لذت رانندگی با این خودرو را به حدی برساند که شایسته یک خودروی بی ام و نشان است.

زیر کاپوت نسل جدید موتورهای بی ام و که تحت نام های B48 (یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری تک توربو با قدرت 258 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن متر) جا خوش کرده است و همچون نسل های قدیمی،  با کُد فنی 530i شناخته می شد.

ب ام و 530i با چنین مشخصاتی قادر به شتاب گیری صفر تا صد کیلومتر ظرف 6.2 است و از این نظر نسبت به تمامی رقبا برتری داشته و به نوعی سریعترین سدان صفر کیلومتر در بازار کشورمان محسوب می شود.

در واقع علیرغم مشابهت فنی ب ام و سری پنج جدید با ب ام و سری هفت، برادر بزرگتر (سری هفت) به دلیل وزن بیشتر خود نمی تواند در زمینه چابکی و شتاب گیری پا به پای سری پنج حرکت کند.

در عین حال سری پنج جدید رشد ابعادی اندکی را در حد چند میلیمتر در تمامی جهات تجربه کرده است و به لطف بهره مندی از شاسی مشترک با سری هفت، فضای داخلی بسیار راحتی را در کلاس خود ارائه می دهد.

همچنین ب ام و موفق به ساخت مدل هیبریدی 530 شده است که یک خودرو تکنولوژیک فوق العاده از حیث مشخصات فنی و اقتصادی به حساب می آید و ضمن ارائه قدرت و سرعت مناسب، مصرف سوختی بسیار اندک (1.7 الی 2.0 لیتر در طی یکصد کیلومتر) مسافت دارد، بر اساس قوانین فعلی خودروهای وارداتی امکان عرضه این مدل در بازار ایران نیز وجود دارد اما پرشیا خودرو قصد دارد تا زمینه های فنی خدمات دهی به خودروهای هیبریدی را تکمیل کند و در قدم بعدی به واردات این مدل بپردازد.

با این وجود امکان سفارش دادن مدل های دو دیفرانسیل 530 از حالا وجود دارد و مشتریان علاقه مند می توانند رانندگی با یک سدان لوکس سریع دو دیفرانسیل را از طریق تجربه کنند.

ب ام و همچنین در راستای بهبود ضریب آیرودینامیک این مدل بسیار تلاش کرده است و ماحصل این تلاش ثبت رقم باورنکردنی 0.22 است که قابل قیاس با مدل عجیب و غریب i8 قلمداد می شود و رکوردی تازه برای سدان های خانوادگی است.

این مهم با استفاده از جلوپنجره فعال حاصل شده، به شکلی که جلوپنجره سری پنج جدید تنها در زمان نیاز رادیاتور به خنک کاری باز شده در سایر مواقع با بستن شدن دریچه ها و شکاف ها، شرایط آیرودینامیکی خودرو بهینه می شود.

همچنین مطالعات گسترده ای در راستای بهبود جریان هوادر بخش های کناری بدنه و جریان گذرنده از فضای زیر خودرو انجام شده است تا تمام قطعات بدنه بهترین شکل و موقعیت آیرودینامیکی موجود را داشته باشند.

bmw 5-3
نام بردن از تمام تکنولوژی های فنی و آپشن های رفاهی موجود در ب ام و 530 در یک مقاله بسیار سخت به نظر می رسد اما به طور کلی می توان گفت که به غیر از سقف پانورامیک، فنربندی بادی و چراغ های لیزری، سری پنج می تواند در نسخه های فول آپشن تمامی آپشن های موجود در ب ام و سری هفت را به سرنشینان ارائه دهد.
همچنین مهندسان ب ام و طیف وسیعی از تکنولوژی های مربوط به کمک رانندگی و رانندگی خودکار را بر روی ب ام و سری پنج جدید به کار بسته اند و حالا این ب ام و می تواند در ترافیک به شکل خودران حرکت کرده و حتی نسبت به تغییر لاین اقدام کند.
کروز کنترل هوشمند با قابلیت تغییر لاین، حفظ فاصله با خودروهای جلویی و کنترل گاز و ترمز و تشخیص تابلو های کنار مسیر نیز در این خودرو به کار گرفته شده است.
در واقع به گفته مهندسان فنی پرشیا خودرو، ب ام و می تواند تنها با یک آپدیت نرم افزاری امکان رانندگی تمام خودکار سری پنج را به وجود آورد و بعید نیست چنین اتفاقی در آینده نه چندان دور روی دهد.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • Ir Mi
    Ir Mi | ۳ تیر ۱۳۹۶

    داستان این هم داستان ان هواپیما ها شده است که خریداری شدند منتش برای مردم شد و سودش به جیب یک اقلیت رفت. مطمئن باشید که همانطور که پیاده امدید و با BMWفرار کردید این مال حرام قسمت خوشی شما نخواهد شد. به جای این گنده خوری ها بروید تجهیزات ایمنی معدن وارد بکنید بروید برای مدارس روستاها تجهیزات ایمن گرمایشی سرمایشی وارد بکنید . روی کدام خیابان ها ویراژ خواهید داد ؟ بی گمان این ماشین های لوکس را کسی روی اسفالت خمیر سیستان تشنه و خوزستان سوخته نخواهد راند . بیدار شو بیدار شو وگرنه سیلی ملت بیدارت خواهد کرد ..

    • pouya s
      pouya s | ۴ تیر ۱۳۹۶

      شرکت وارد کننده خصوصیه. همه چی را با هم قاطی می کنی و به نتیجه گیری هم میرسی.آفرین. در ضمن هواپیما های وارداتی درآمد زای ملی هستند یه نگاه به خطوط هواپیمایی امارات، قطر و ترکیه بنداز بعد بگو. مهم نیست استفاده بکنی یا نه خطوط هوایی دلار وارد کشور میکنه

  • Ir Mi
    Ir Mi | ۳ تیر ۱۳۹۶

    سوال مهم این است که وقتی خود ما خودرو تولید می کنیم و همین کشور المان ایران را تحریم کرده است چطور می شود این خودرو های لوکس و غیر ضروری را برلی یک اقلیت 0% وارد کرد. مگر مقام معظم رهبری فرمان ندادند که انچه مشابه داخلی دارد وارد نکنید ؟؟؟ ایا نمی توان با پول این خودرو ها یک واحد تحقیقات قوی برای ایران خودرو و سایپا تاسیس کرد تا ما هم خودرو خوب سوار بشویم . اقایان بادلالی و کالای قاچاق می خواهند اقتصاد مقاومتی را فرماندهی بکنند ؟

    • Ir Mi
      Ir Mi | ۳ تیر ۱۳۹۶

      داستان این هم داستان ان هواپیما ها شده است که خریداری شدند منتش برای مردم شد و سودش به جیب یک اقلیت رفت. مطمئن باشید که همانطور که پیاده امدید و با BMWفرار کردید این مال حرام قسمت خوشی شما نخواهد شد. به جای این گنده خوری ها بروید تجهیزات ایمنی معدن وارد بکنید بروید برای مدارس روستاها تجهیزات ایمن گرمایشی سرمایشی وارد بکنید . روی کدام خیابان ها ویراژ خواهید داد ؟ بی گمان این ماشین های لوکس را کسی روی اسفالت خمیر سیستان تشنه و خوزستان سوخته نخواهد راند . بیدار شو بیدار شو وگرنه سیلی ملت بیدارت خواهد کرد .........

    • devil-tears
      devil-tears | ۴ تیر ۱۳۹۶

      شما با این مشکل داری که نمیتونی توی دخلو خرج ملت ورود کنی و بجاش میای این حرف هارو میزنی
      پول دارن(یا دزدیدن یا تلاش کردن در اوردن)و میخرند
      و ب هیچ کسی ام هیچ ربطی ندارد
      همانطور که ب کسی ربطی نداره چرا یک حاجی پولش رو میره مکه ای خرج میکنه که اونجا بهش توهین کنند
      اینکار ها ام تولید کننده داخلی رو وادار میکنه ب تولید جنس عالی و همرده با این کالا ها
      نه تولید پراید(نه یک یخچال ایرانی که برای حمایت از تولید ملی خریدیم و از روز اول مشکل داشته الانم داره)
      بنظر من شما حسودی میکنی

  • Ir Mi
    Ir Mi | ۳ تیر ۱۳۹۶

    مسیله مهم توان خریدن من و شما نیست !!! من هم می تونم بخرم ولی نمی خرم چون این خیانت به ده ها کارگر و مهندس نخبه جوانی است که ایندهذساز ایران هستند. بله یک عده حتی برای تظاهرات قدس هم با بی ام و می روند خدا می داند که لایق دوچرخه هن نیستند ولی به چه قیمتی ؟ ضمن اینکه وقتی ما خود تولید کننده خودرو هستیم حتی اگر اسم صادرات روی این بگذارند باز عین قاچاق و تخلف از اقتصاد مقاومتی است. اقایان پول دلالی می گیرند و اجازه واردات می دهند. ما چند تا خودرو به المان صادر کردیم مسیله مسیله کیفیت نیست مسیله مسیله نتوانستن است زیرا دولت المان مثل دولت ما بی اراده نیست. این واردات مصداق بارز اختلال در سیستم مرکزی است که باید منتظر نهادهای رسمی نبود و به ان اعتراضذکرد. یک صحبتی هم با ان تپل ب ام و سوار دارم . اقای محترم زیبا بود اگر پیاده می امدی و پیاده می رفتی بهتر از ننکی بود که پیاده بیایی و شعار ملت پابرهنه و فقیر خودت را بخوری و با ب ام و فرار بکنی . همان ملتی که پول شهریه پسر و دختر مهندسش را با دستان لرزان و چشمان پر امید شب به فرزندش می دهد . تو هم به جای محفظت از امانت مردم به دست ان جوان قاقا لی لی و اسباب بازی دادی و با پولی که سرمایه اینده اختراعات ان جوان دانشجو بود برای خودت ماشین اخرین سیستم فرار کردن خریدی . اقای محترم بیدار شو لیاقت این جوان حسرت نیست لیاقت این جوان ساختن است .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی