ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

900 کیلومتر با چری تیگو 7؛ تجربه رانندگی با اولین محصول توربو مدیران خودرو

چری تیگو 7 به عنوان پرچمدار خودروهای چری و مدیران خودرو در آستانه عرضه در بازار ایران قرار دارد و هفته گذشته با هماهنگی شرکت مدیران خودرو فرصتی دست داد تا در راستای تست این ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳ تیر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

چری تیگو 7 به عنوان پرچمدار خودروهای چری و مدیران خودرو در آستانه عرضه در بازار ایران قرار دارد و هفته گذشته با هماهنگی شرکت مدیران خودرو فرصتی دست داد تا در راستای تست این خودرو سفری به مناطق شمالی کشورمان داشته باشیم؛ آنچه در ادامه می خوانید ماحصل حدود 900 کیلومتر تست جاده ای و آفرود با چری تیگو 7 در حد فاصل شهر های تهران، آمل و ساری است که می تواند سنگ محک مناسبی برای ارزیابی چری تیگو 7 باشد.

طراحی ظاهری متفاوت

با نگاهی به تاریخچه محصولات چری به خوبی می توان به سیر تحول طراحی خودروهای این شرکت پی برد، نمونه های قدیمی عموما بدنه ای بسیار ساده داشتند اما در سال های اخیر شاهد استفاده از طراحان به نام اروپایی توسط خودروسازان چینی هستیم و ماحصل این رویه زیبایی قابل توجه خودروهای ساخت این کشور بوده است.

تیگو 7 نیز از این قاعده مستثنی نیست و از بسیاری زوایا می تواند به عنوان یک خودرو مُدرن و متفاوت نسبت به سایر کراس اوور های موجود در بازار مطرح باشد.

البته در نمای عقب شباهت هایی با نسل تازه هیوندای توسان و کیا اسپرتیج دیده می شود، اما می توان گفت که در دنیای امروزی صنعت خودروسازی چنین شباهت هایی به کررات اتفاق می افتند و چندان منصفانه نیست که برای چنین موردی طراحی تیگو 7 متهم به کپی کاری و تقلید شود.

در مجموع می توان گفت که مهندسان چری در نسل تازه خودروهای خود شامل مدل x22 (در چین به نام چری 3x) ، تیگو 5 جدید و تیگو 7 به نوعی از ساختار خشک خودروهای SUV فاصله گرفته اند و خط و خطوطی فانتزی تر را برای جلب قشر جوان جوامع هدف به کار می گیرند.

چنین رویه ای به خصوص در نمای جلو تیگو 7 جدید کاملا محسوس است و فرم خاص جلو پنجره و چراغ های جلو تا حدی زیادی بر همین اساس انتخاب شده اند، اما در نمای جانبی و عقب شاهد استفاده از طراحی کاملا منطقی و استوار هستیم که گرفتن عیب و ایراد از آن به هیچ عنوان ساده نیست.

طراحی کابین، آپشن ها و فضای داخلی

بی تردید می توان گفت که مهندسان چری در زمینه طراحی کلی بدنه و کابین تیگو 7، نیم نگاهی به ابعاد و اندازه های کراس اوور های موفقی نظیر نسل گذشته توسان و اسپرتیج داشته اند و ابعاد کلی کابین بسیار به این خودروها نزدیک است.

طراحی خوب داشبورد و استفاده از پلاستیک های دو رنگ، صفحه نمایشگر بزرگ و صندلی های خوش فرم با قابلیت در برگیرندگی مناسب با روکش چرمی در مجموع احساسی از مواجه با یک خودرو به روز و پر آپشن را به سرنشینان منتقل می کند، البته کیفیت پلاستیک مورد استفاده برای متریان داخلی چندان خارق العاده نیست و طراحی متفاوت مجموعه پشت آمپر نیز چنگی به دل نمی زند.

از نظر آپشن های رفاهی و تجهیزات تیگو 7 در سطح قابل قبولی در رده قیمتی خود قرار دارد و نسبت به بسیاری از رقبای غیر چینی خود برتری محسوسی ارائه می دهد.

سانروف و سقف شیشه ای، مجموعه دوربین های 360 درجه، صندلی برقی راننده، سیستم های ایمنی کارآمد، 6 کیسه هوا، نمایشگر 9 اینچی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، سامانه ورود و استارت بدون کلیک از جمله شاخص ترین امکانات تیپ فول (اکسلنت) چری تیگو 7 محسوب می شوند که بسیاری از این امکانات در خودروهای رقیب وجود ندارد.

با این حال طبق تجربه بدست آمده در این سفر به نظر می رسد که کیفیت سیستم صوتی و میزان خنک کاری سیستم تهویه مطبوع جای بهبود دارد.

فضای داخلی در مجموع برای انجام سفر خانوادگی 4 نفره کافی به نظر می رسد و نقطه ضعف خاصی در مورد ابعاد و زوایای صندلی ها یا کابین وجود ندارد، البته در صورت اضافه شدن نفر پنجم، تکیه گاه بخش مرکزی صندلی عقب چندان راحت احساس نمی شود.

با این حال فضا سازی مناسبی در تریم داخلی درون درب ها و اطراف کنسول میانی انجام شده و فضای صندوق نیز کافی به نظر می رسد، همچنین امکان تا کردن صندلی های عقب نیز وجود دارد و بدین ترتیب حمل بارهای حجیم نیز با چری تیگو 7 ممکن می شود.

مشخصات فنی

چری تیگو 7 برخلاف تمام پیشینیان خود به موتوری توربو به حجم 1.5 لیتر مجهز شده که یکی از آخرین دستاورد های فنی گروه چری به حساب می آید. این پیشرانه قادر به تولید 147 اسب بخار قدرت در دور 5500 و 210 نیوتن متر گشتاور است که از دور 1750 تا 4000 دور بر دقیقه در دسترس قرار می گیرد.

به لطف این بازه وسیع گشتاور شتاب گیری تیگو 7 تقریبا خطی و یکنواخت انجام می شود و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حال سکون به حدود 10.5 الی 11 ثانیه زمان نیاز خواهید داشت.

البته شتاب گیری فوق در مسیر دارای شیب مثبت (سربالایی) انجام شده است، اما برای مقایسه می توان به تست شتاب گیری تیگو 7 در برابر هیوندای توسان اشاره کرد که به شکل بهتری تفاوت دینامیکی دو خودرو را نشان می دهد.

همچنین نسبت تراکم پیشرانه 9.5 به 1 انتخاب شده تا از حساسیت موتور به بنزین کم کیفیت کاسته شود، البته با توجه به استفاده از توربوچارجر، استفاده از بنزین اکتان بالا برای تیگو 7 مناسب تر به نظر می رسد.

برای انتقال نیروی این مدل برخلاف مدل های تیگو 5، از گیربکس 6 سرعته دوبل کلاچ خشک استفاده شده است و بدین وسیله نیروی موتور به شکل بهتری نسبت به گیربکس های CVT در اختیار چرخ های جلو قرار می گیرد.

سیستم تعلیق مک فرسون برای چرخ های جلو و اتصالات چند گانه نیمه مستقل برای چرخ های عقب به همراه ترمزهای دیسکی چهار چرخ مجهز به سیستم های ایمنی ABS، EBD و ESP از دیگر ویژگی های فنی تیگو 5 محسوب می شوند.

تجربه رانندگی با چری تیگو 7

خودروهای چینی معمولا وسایل نقلیه چندان بی عیب و نقصی برای رفتن به مسافرت در جاده های کوهستانی و ناهموار نیستند، ضعف در شتاب گیری به دلیل عدم هماهنگی موتور و گیربکس از جمله مواردی هستند که لذت رانندگی جاده ای با چنین خودروهایی را از بین می برد، اما خودروسازان چینی بر خلاف همکاران ایرانی خود، با درس گرفتن از مشکلات محصولات قدیمی، سعی در بهبود کیفیت و عملکرد ساخته های جدید خود دارند و نمود چنین تلاشی به خوبی پشت فرمان تیگو 7 به عنوان تازه ترین محصول چری نمایان می شود.

مهمترین تفاوت نسبت به تیگو 5 را می توان در عملکرد گیربکس مشاهده کرد، جایی که از رفتار خاص گیربکس CVT در نگه داشتن موتور در دورهای بالا خبری نیست و در عوض شاهد تعویض دنده های نسبتا سریع و حساب شده گیربکس دوبل کلاچ هستیم که به خوبی با موتور 1.5 لیتری توربو هماهنگ است.

همچنین به لطف توزیع گشتاور خطی پیشرانه، عملکرد خودرو در زمان شتاب گیری قابل پیش بینی و لذت بخش است و عملا پس از دست یابی به دور موتور 1750 دور بر دقیقه اثری از لگ و تاخیر توربو نیز دیده نمی شود.

برای تیگو 7 دو مُد رانندگی اسپرت و اکونومی تعریف شده است که از جمله تفاوت های رانندگی در این دو حالت می توان به تفاوت در زمان سبک کردن دنده ها توسط گیربکس اشاره کرد، در واقع بر روی مُد اکونومی دنده ها سریعا سبک می شوند تا با کم شدن دور موتور از مصرف سوخت کاسته شود اما در حالت اسپرت، گیربکس زمان بیشتری بر روی دنده های سنگین مکث می کند و بدین ترتیب امکان رانندگی پر شتاب تر فراهم می شود.

با این حال اگر واقعا خواهان عملکرد حداکثری تیگو 7 به عنوان یک کراس اوور جوان پسند هستید، باید گیربکس را در حالت تیپ ترونیک قرار دهید تا بتوان رسیدن به مرز رد لاین را با تیگو 7 تجربه کرد.

در دور موتورهای پایین اثر چندانی از صدای نفوذی پیشرانه به کابین شنیده نمی شود اما صدای موتور در حد فاصل 4000 الی 6000 دور بر دقیقه چندان اسپرت نیست، هرچند می توان گفت که با توجه به مشخصات موتور به ندرت پیش می آید که نیاز به استفاده از دور موتورهای بالا داشته باشید و تیگو 7 بدون هیچ اغراقی برای رانندگی نرمال در جاده های کوهستانی توان و گشتاور کافی را در اختیار راننده قرار می دهد.

علیرغم قابلیت های درخور تحسین موتور و گیربکس، در خودروهای مورد آزمایش عملکرد ترمز ها چندان درخشان به نظر نمی رسد و فاصله خلاصی پدال ترمز بیش از حد معمول است اما این احتمال وجود دارد که در مدل های تولیدی و تحویلی به مشتریان این مورد برطرف شود.

کیفیت سواری چری تیگو 7 حتی با وجود استفاده خودروهای آزمایشی از رینگ های 19 اینچی (یک سایز بزرگتر از رینگ خودروهای تولیدی) و ناهموار بودن بخشی از مسیر بسیار خوب به نظر می رسد و تقریبا اثری از انتقال کوبش به سرنشینان دیده نمی شود.

کیفیت سواری به حدی خوب است که می توان فنربندی را برخلاف اکثر خودروهای کراس اوور تا حدی نرم و راحت  توصیف کرد، البته روی دیگر این میزان از نرمی، حرکت گهواره ای محسوس بدنه در زمان طی پیچ هاست که بیشتر از سایر خودروهای کراس اوور به نظر می رسد، اما با این وجود هندلینگ تیگو 7 قابل قبول است و اثری از کم فرمانی، بیش فرمانی یا کُندی در گذر از پیچ های تند جاده دیده نمی شود.

بنابراین فارغ از مشکل ترمز و عملکرد نه چندان لذت بخش فرمان، در زمینه عملکرد پیشرانه، هماهنگی گیربکس، تنظیم سیستم فنربندی و کیفیت سواری، تیگو 7 می تواند رضایت اکثر خریداران را به خود جلب کند و در زمره خودروهای نسبتا لذت بخش برای مسافرت در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی شناخته شود.

قیمت و شرایط بازار

سگمنت کراس اوور های + 100 میلیونی روز به روز در حال شلوغ تر شدن است، پس از عرضه طوفانی تیوولی در بازار و ورود نسبتا پر شور و حرارت رنو کپچر، افزایش قیمت نسل تازه هیوندای توسان و کیا اسپرتیج باعث شد که خلا قیمتی وسیعی بین این کراس اوور های کوچک و کراس اوور های متوسط (سایز اسپرتیج و توسان) ایجاد شود، حالا مشخصات تیگو 7 به شکلی انتخاب شده تا این خلاء قیمتی را برای مشتریان پُر کند.

براساس اطلاعات اولیه قیمت چری تیگو 7 در حدود 130 میلیون تومان خواهد بود که البته رقم کمی نیست اما با توجه به بزرگتر بودن تیگو 7 نسبت به پژو 2008، رنو کپچر، سنگ یانگ تیوولی و نیسان جوک، سطح آپشن ها و امکانات رفاهی و قابلیت های حرکتی قابل توجه آن که می تواند بر توسان و اسپرتیج جدید نیز غلبه کند، موفقیت تیگو 7 در بازار قابل پیش بینی به نظر می رسد.

همچنین برای افرادی که تمایلی به خرید خودروهای دست دوم ندارند نیز تیگو 7 می تواند نقش یک آلترناتیو صفر کیلومتر نسبتا جذاب را با 5 سال گارانتی بازی کند و در بازار خودروهای دست دوم به رقیبی برای مدل های نسل قبلی توسان، اسپرتیج و سوزوکی ویتارا تبدیل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • H@med
    H@med | ۴ تیر ۱۳۹۶

    من اگه قرار باشه چینی بخرم جک اس 5 اتومات انتخاب میکنم با قیمت خیلی کمتر و اسم و نشان جا افتاده تر

  • Ali kjh
    Ali kjh | ۴ تیر ۱۳۹۶

    بنظر ماشین خوبی میاد.
    دیگه گذشت اون دوران چینی اشغاله و فلانه و...
    ما که به هر حال نمی‌تونیم بخریم ولی بازم برای کسی که یه ماشین شاسی بلند خانوادگی معقول می‌خواد تو این رنج قیمت رقیبی نداره و می‌تونه موفق باشه! مبارک خریداراش

  • amir.ap
    amir.ap | ۴ تیر ۱۳۹۶

    نهایت 80 تومن ارزس خرید داره... والا با 130 تومن میشه خیلی کارا کرد!

  • rasooluaser
    rasooluaser | ۴ تیر ۱۳۹۶

    کسی که ۱۳۰تومن بابت این بده باید به عقلش شک کرد

  • بهنام
    بهنام | ۴ تیر ۱۳۹۶

    قیمتش یکم بالاس
    اما خدایی دمشوم گرم این چینیا،۱۰سال پیش چی تولید میکردن و حالا دارن چی تولید میکنن
    ایران فورغون مام ۴۰ ساله داره عقب گرد میکنه هر روز افتضاح تر از دیروز...

مطالب پیشنهادی