ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ساخت عنبیه مصنوعی که بدون نیاز به انرژی، نسبت به نور واکنش نشان می دهد

همانطور که می دانید مردمک، دریچه ورودی نور به چشم است و دیدن دنیای بیرون را برای ما ممکن می کند. اما جالب است بدانید که بافت عنبیه (قسمت رنگی چشم) مسئول باز و بسته ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۵ تیر ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

همانطور که می دانید مردمک، دریچه ورودی نور به چشم است و دیدن دنیای بیرون را برای ما ممکن می کند. اما جالب است بدانید که بافت عنبیه (قسمت رنگی چشم) مسئول باز و بسته شدن مردمک بوده و میزان نور ورودی را مشخص می کند.

البته عنبیه های مکانیکی همین حالا هم در لنز دوربین ها وجود دارند اما اختراع جدید پژوهشگران فنلاندی و لهستانی، شباهت زیادی به عنبیه طبیعی موجود در چشم داشته و حتی ممکن است روزی به عنوان جایگزین در چشم های آسیب دیده به کار گرفته شود.

وسیله مورد بحث که شباهت زیادی به لنزهای تماسی موجود دارد، توسط محققان دانشگاه صنعتی «Tampere» فنلاند، دانشگاه ورشو و همچنین دانشگاه پزشکی «Wrocław» لهستان طراحی و ساخته شده است.

عنبیه مصنوعی جدید، نیازی به سنسور نور جداگانه ندارد

عنبیه مصنوعی جدید از نوعی پلیمر (یک کریستال مایع الاستومری) ساخته شده که در مجاورت نور افزایش حجم یافته و در غیاب نور به حالت اولیه باز می گردد. این ویژگی در صورت وجود روزنه در وسیله مذکور، کارکردی مانند عنبیه طبیعی خواهد داشت و به تناسب نور محیط، مسیر ورود نور را تنظیم خواهد کرد. نکته جالب تر اینجاست که اختراع جدید، بر خلاف نمونه های مکانیکی، نیازی به منبع انرژی خارجی یا سنسور نور جداگانه نخواهد داشت.

محققان هم اکنون در حال آزمایش عنبیه مصنوعی خود در شرایط مرطوب (مانند چشم) هستند و قصد دارند حساسیت آن را نسبت به نور بیشتر کرده و فرآیند باز و بسته شدن روزنه را بهینه کنند. لازم به ذکر است که نتایج پژوهش مورد بحث در ژورنال «Advanced Materials» به چاپ رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۵ تیر ۱۳۹۶

    افرین دمشونگرم

مطالب پیشنهادی