ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

واتس اپ در بسیاری از کشورهای دنیا یک منبع مهم خبری است

بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی بنیاد تحقیقات ژورنالیسم رویترز منتشر شده، تعداد افرادی که از فیسبوک به عنوان منبع خبری استفاده می کنند روز به روز در حال کاهش بوده و در عوض این ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۵ تیر ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی بنیاد تحقیقات ژورنالیسم رویترز منتشر شده، تعداد افرادی که از فیسبوک به عنوان منبع خبری استفاده می کنند روز به روز در حال کاهش بوده و در عوض این آمار برای واتس اپ رو به افزایش است.

رویترز برای دستیابی به این آمار و ارقام تحقیقاتی جامع و گسترده در 36 کشور دنیا انجام داده و اطلاعاتش را از 71805 نظرسنجی جداگانه بدست آورده است. نتایج حاصله نشان می دهند که بیش از نیمی از جمعیت افراد شرکت کننده در این نظرسنجی از تمام 36 کشور، حالا کمتر از گذشته روی فیسبوک به عنوان یک منبع خبری حساب باز می کنند.

البته با وجود این کاهش، %47 شرکت کنندگان در نظرسنجی اعلام کرده اند که فیسبوک هنوز هم برای پیگیری اخبار منبع اصلی آن هاست، این در حالیست که فقط %15 از کل شرکت کنندگان در نظرسنجی واتس اپ را منبع خبری مهم خود می دانند.

شاید در آمار کلی واتس اپ با فیسبوک فاصله بسیار زیادی داشته باشد، اما وقتی در آمار اختصاصی هر کشور دقیق شویم به نتایج جالبی می رسیم. مطابق گزارش، در حال حاضر %51 از کاربران کشور مالزی، %36 درصد از کاربران کشور شیلی و %46 از برزیلی ها اخبار روزشان را از واتس اپ دریافت می کنند.

مسلما دنبال کردن خبرها از یک اپلیکیشن پیام رسان چندان منطقی به نظر نمی رسد. با این حال، در بسیاری از کشورها انتقاد از نظام حاکم می تواند مجازات زندان و حتی مرگ را به همراه داشته باشد، و از این حیث اپلیکیشن های پیام رسان رمزنگاری شده جای خوبی هستند که افراد بتوانند بدون واهمه از دستگیری و مجازات، آزادانه به بحث و گفتگو بپردازند.

اما در ادامه گزارش رویترز می خوانیم که در بازه زمانی 2013 تا 2017، آمار تعداد شهروندان آمریکایی که نشریات چاپی را مهم ترین منبع خبری خود می دانند با 50 درصد کاهش مواجه بوده است.

همچنین مشخص شده که میان سن فرد و این که از کدام منبع اخبار را دریافت می کند، رابطه مستقیمی وجود دارد. به عنوان مثال، در تمام کشورها %33 از افراد 18 تا 24 ساله ترجیح می دهند که خبرها را از شبکه های اجتماعی دنبال کنند. این در حالیست که وبسایت های خبری، تلویزیون و روزنامه ها با آمار %31، %24 و %5 در رتبه های بعدی قرار دارند.

اما بالعکس، افراد 55 ساله و مسن تر تلویزیون را به عنوان مهم ترین منبع پیگیری اخبار برگزیده اند که شامل %51 آمار می شود. در همین طیف سنی %28 افراد وبسایت های خبری و %11 روزنامه ها را مهم ترین منبع دریافت اخبار خود می دانند و این در حالیست که فقط %7 آن ها برای این کار به شبکه های اجتماعی مراجعه می کنند.

با توجه به این آمار و ارقام می توان دریافت که اگر مشکلی با شبکه های اجتماعی ندارید (و در ایران که تلگرام مهم ترین منبع دریافت خبرهاست، زندگی نمی کنید) احتمالا منبع خبری اصلی شما واتس اپ خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۵ تیر ۱۳۹۶

    برعکس واتس اپ که هیچی نداره و اینهمه کاربر داره، نمیدونم چرا آمار دانلود تلگرام و استفاده ازش انقد کمه!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی