ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

آموزش به سبک متفاوت؛ معرفی بازی های موبایلی که در رشد فرزندان نقش مثبتی دارند

از دیدگاه روانشناسی اثبات شده که کودکان نسبت به نصیحت یا حرف های مستقیم عمدتا واکنش های منفی نشان می دهند؛ والدین هیچگاه نباید رک فرزندان خود را تنبیه کنند چون در این صورت و ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۶ تیر ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

از دیدگاه روانشناسی اثبات شده که کودکان نسبت به نصیحت یا حرف های مستقیم عمدتا واکنش های منفی نشان می دهند؛ والدین هیچگاه نباید رک فرزندان خود را تنبیه کنند چون در این صورت و به احتمال زیاد، نتیجه ای معکوس حاصل خواهد شد.

اما چاره چیست؟ اگر حرفی نزنید کودک به درستی تربیت نمی شود، اگر هم چیزی بگویید ممکن است نتیجه نامناسبی به همراه داشته باشد. در این راه روانشناسان معمولا راه های غیر مستقیم را به خانواده ها پیشنهاد می کنند. یعنی چه؟ بدین معنی که جای تنبیه مستقیم از بقیه روش ها استفاده کنید.

مثلا برای آن ها داستان هایی مرتبط با کار اشتباهی که انجام داده را خوانده یا فرزندان را پای برنامه کودک های مناسب بنشانید. خوشبختانه چند سالی است که یک روش جالب و حتی به مراتب سرگرم کننده توانسته به خانه ها پا گذاشته و مشکلات خیلی ها را کاهش دهد.

بازی های ویدیویی؛ بله، همان سرگرمی که همچنان بعضی مردم با دید منفی به آن نگاه می کنند می تواند به بهترین همدم کودکان تبدیل شده و نقش بسزایی در تربیت آن ها داشته باشد. پرسش اینجاست که کدام دسته از بازی ها قادر به انجام این کار هستند؟

بسته به هدف خانواده ها، اینگونه عناوین در سبک های گوناگونی وجود دارند اما شاید محبوب ترین آن ها را بتوانیم بازی های Pet Game بنامیم. همان بازی هایی که بازیکن در آن یک حیوان خانگی داشته و حالا باید با مراقبت از وی، او را پرورش بدهد.

یکی از مهمترین المان های بازی های Pet Games داشتن یک «سرگرمی سالم» با آن ها است. خیلی از خانواده ها نگران بازی های ویدیویی هستند که شاید خیلی عجیب هم نباشد؛ چون این عناوین را فقط با خون و خشونت و صحنه های مناسب می بینند.

در صورتی که همیشه اینگونه نیست و بزرگترین مثال نقضش را هم می توانیم سبک Pet Games بگوییم. شما اینجا با خیال راحت می توانید اسمارت فون های خود را به کودکان تان داده و مطمئن باشید که آن ها بدون هیچگونه تاثیر مخربی وقت شان را به بهترین حالت ممکن می گذرانند.

بنابراین حتی اگر از دید «آموزش» به این قضیه نگاه نکنید، همچنان متوجه مزایای Pet Games می شوید. اما نکته اینجاست این عناوین تازه زمانی روی واقعی خودشان را نشان می دهند که با مقوله «یادگیری» ترکیب شوند. اولین مسئله مهم با بازی های Pet افزایش احساس مسئولیت در فرد است.

مثلا نگاهی به اپلیکیشن My Talking Dog بیاندازید. عنوانی که در آن از یک سگ نگهداری کرده و باید به موقع به او غذا داده، حمام برده یا با وی بازی کنید. نکته اینجاست که اگر دیر به حیوان خود سر بزنید، او ضعیف تر شده و روند بزرگ شدنش به طول می انجامد.

در این لحظه فرد با احساس مسئولیتی که پیدا می کند و البته به کمک جذابیت های بازی، در بازه های زمانی مختلف به سگش سر می زند تا نیازهایش را بر طرف سازد.

نمایی از بازی My Talking Dog

سلسله کارهایی که در عناوین سبک Pet Games انجام می دهید همگی درست هستند و نتیجه مطلوبی را برای شخصیت اصلی داستان به همراه می آورند. وقتی کودک به اینگونه عناوین نگاه می کند و نتایج موجود را می بینید، ممکن است ناخودآگاه خودش این رفتارهای درست را انجام دهد.

تمام این حرف ها را زدیم تا به معرفی چند عدد از بازی های Pet Games که «نسبتا» فارسی شده اند بپردازیم. اگر خودتان می خواهید بازی کنید، نمونه های معروفی همانند Pou می تواند سرگرم تان کند. ولی در صورتی که خواهان عنوانی با محیطی فارسی هستید، کارتان سخت می شود.

چون توسعه دهندگان ایرانی خیلی به این سبک علاقه نشان نداده اند. اما خوشبختانه استودیوی مدریک همانند رویه همیشگی خود به فارسی سازی بعضی از نمونه های خارجی Pet Games پرداخته است.

البته چون تمام آن ها شبیه به هم هستند و تنها تفاوت های ناچیزی دارند، بر خلاف همیشه به معرفی تک تک شان نمی پردازیم و نگاهی کلی به بازی ها می اندازیم. همانگونه که گفتیم در تمام این ها [با اسم های جالبی که دارند!] کنترل یک حیوان را دارید.

حالا با توجه به علاقه خود به یکی از حیوانات می توانید برای کودکان تان دست به دانلود عنوانی که می خواهید بزنید. بیشتر توضیحات پیرامون سبک Pet Games را بالاتر دادیم ولی برای اطلاعات بیشتر، بد نیست نگاهی دقیق تر به بازی های فارسی شده مدریک بیاندازیم.

در این عناوین تقریبا تمام کارهای شخصیت داستان به عهده بازیکن است. از سبک لباس پوشیدنش بگیرید تا مدل مو یا حتی طراحی محیطی که حیوان در آن زندگی می کنند؛ وظیفه تمام آن ها به دوش فرزندان خواهد بود. نکته جالب اینجاست که با وجود غذا دادن، حمام بردن یا بقیه فعالیت ها توسعه دهندگان از ویژگی های جالب بیشتری هم استفاده کرده اند.

یکی از آن ها را باید به نام مینی گیم ها بزنیم. با اینگونه عناوین مخاطب می تواند بازی های کوچک تری همانند دوز انجام داده و در صورت پیروزی سکه به دست بیاورد؛ سکه هایی که نقش مهمی روی پیشرفت روند پرورش حیوانی که دارید یا خرید آیتم های گوناگون ایفا می کنند.

البته اینجا بعضی فعالیت ها در هر بازی متفاوت است که با توجه به وجود یک حیوان مختلف در هر بازی عجیب نیست. متاسفانه با وجود المان های مثبت، بعضی از عناوین مدریک یک مشکل بزرگ دارند؛ تمام بخش ها فارسی نشده اند. این نکته شاید خیلی به چشم نیاید ولی باز هم توسعه دهنده می توانست زبان قسمت های بیشتری را عوض کند.

حرف هایمان را بیش از این طولانی نمی کنیم؛ نام بازی های مدریک این است: لوسی [لینک دانلود]، پشمالو [لینک دانلود]، پشمالو 2 [لینک دانلود]، دامبو [لینک دانلود]، کپلی [لینک دانلود]، نازی [لینک دانلود]. ضمن اینکه امیدواریم مدریک در نام گذاری بازی هایش تجدید نظر کند، اگر می خواهید روش متفاوتی برای تربیت فرزندانتان به کار گرفته و آن ها را سرگرم کنید پیشنهاد می کنیم به اینگونه عناوین نگاهی بیاندازید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی