ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه پیکسل های معیوب صفحه نمایش را پیدا و تعمیر کنیم؟

پیکسل های معیوب اغلب روی صفحه نمایش های جدید خود را نشان می دهند. این مشکل معمولاً توسط گارانتی پذیرفته می شود و شرکت ارائه دهنده موظف است در اسرع وقت نسبت به تعمیر و رفع عیوب ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۶ تیر ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

پیکسل های معیوب اغلب روی صفحه نمایش های جدید خود را نشان می دهند. این مشکل معمولاً توسط گارانتی پذیرفته می شود و شرکت ارائه دهنده موظف است در اسرع وقت نسبت به تعمیر و رفع عیوب نمایشگر اقدام کند. با این حال شاید نیازی به تعویض نمایشگر نباشد؛ کاربران هم قادر هستند چنین مشکلاتی را با کمی صبر و حوصله رفع نمایند.

در این مطلب قصد داریم ماهیت پیکسل و علت معیوب شدن آن را به شما توضیح دهیم. در ادامه نیز روش پیدا کردن پیکسل های معیوب و رفع آن ها را توضیح خواهیم داد. اگر تمامی راه های گفته شده برایتان کارساز نبود، پس حالا وقت آن رسیده که به گارانتی دستگاه خود مراجعه نموده و امیدوار باشید که آن ها مشکل شما را حل کنند.

پیکسل چیست؟

به طور ساده باید گفت که پیکسل  ها نقاطی از صفحه نمایش هستند که اجتماع آن ها سبب به وجود آمدن صفحاتی شفاف و با کیفیت می شود.

در حال حاضر آنچه که روی مانیتور رایانه خود مشاهده می کنید از لحاظ فنی تصویری شفاف متشکل از صدها پیکسل است. با این حال روی مانیتورهای CRT، LCD و LED پیکسل ها ثابت نیستند. این نمایشگرها برای نمایش تصاویر متحرک و در حال حرکت باید قادر به تغییر رنگ ها نیز باشند.

برای رسیدن به این هدف هر پیکسل به 3 زیر پیکسل با رنگ های قرمز، سبز و آبی (RGB) تقسیم می شود. در ادامه یک ترانزیستور حالت خاموش و روشن هر زیر پیکسل را کنترل می کند.

پیکسل معیوب چیست؟

پیکسل معیوب به پیکسلی گفته می شود که ممکن است به صورت موقت خاموش باشد و نتواند رنگ مورد نظر شما را به نمایش در بیاورد. در صورتی که پیکسل فوق به صورت دائم خاموش شود به آن پیکسل مرده می گویند.

خراب شدن ترانزیستور و در نتیجه آن خاموش شدن دائم پیکسل سبب به وجود آمدن پیکسل مرده می شود.

این امر به آن علت رخ می دهد که کریستال مایع در زیر پیکسل ها به درستی توزیع نمی شود. در صورتی که تمام زیر پیکسل ها تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفته باشند می توان گفت که با یک پیکسل موقتاً خاموش مواجه هستید. خراب شدن ترانزیستور و در نتیجه آن خاموش شدن دائم پیکسل سناریوی دیگری است که در این رابطه بیان می شود.

عدم توانایی در تعمیر ترانزیستورهای معیوب سبب می شود تا پیسکل مرده بدترین حالتی به شمار برود که ممکن است برای یک نمایشگر به وجود بیاید. در نقطه ی مقابل احتمال رفع مشکلات مربوط به کریستال مایع بیشتر است.

چگونه پیکسل معیوب را شناسایی کنیم؟

ابزار آنلاین و اپلیکیشن های زیادی وجود دارند که می توانید با اجرای آن ها روی رایانه و یا دستگاه خود پیکسل های معیوب را شناسایی نمایید.

LCD2 ابزار آنلاینی است که برای انجام این کار به شما توصیه می کنیم. این ابزار حالا با رابط کاربری زیباتر به روز شده و قادر هستید تمام آزمون های رنگی را برای یافتن پیکسل های معیوب روی نمایشگر خود اجرا کنید.

گزینه Massage the Pixel پیکسل های گیر کرده و معیوب را تحریک و جهت رفع آن ها اقدام می نماید. حالت Fix My Screen نیز به کاربران این اجازه را می دهد تا آزمون های موجود را برای مدت زمان بیشتری جهت احیای پیکسل های آسیب دیده اجرا کنند.

تصویر

IsMyLcdOK یک اپلیکیشن پرتابل برای سیستم عامل ویندوز است. به کمک این نرم افزار و استفاده از دکمه های F2 تا F5 قادر هستید آزمون های مختلف تست نمایشگر را اجرا نمایید. گزینه F1 نیز خلاصه ای از گزینه های موجود را برای شما به نمایش در میاورد.

در همین رابطه اپلیکیشن Pixel Fix را به کاربران مک پیشنهاد می کنیم.

چگونه پیکسل معیوب را تعمیر کنیم؟

تنها راه رفع پیکسل های معیوب (پیکسل موقت خاموش) تحریک بیش از حد آن هاست. به طور کلی می توان این کار را به دو روش انجام داد:

  • سیگنال هایی که به سرعت در حال تغییر هستند را به پیکسل مربوطه ارسال کرد.
  •  منطقه معیوب روی نمایشگر را با انگشت شست به آهستگی فشار داد.

در رابطه با همین موضوع دو ابزاری که پیش از این به شما معرفی کردیم نیز می توانند کمک حالتان باشند. حالت Fix My Screen ابزار LCD2 گزینه مناسبی برای تست و رفع عیوب مشکلات کل نمایشگر به شمار می رود.

در مقابل اگر نمی خواهید تمام صفحه تان برای بیش از یک ساعت بی استفاده بماند می توانید از گزینه Undead Pixel ابزار UDPixel که پیکسل های معیوب را به صورت محلی تعمیر می کند، استفاده نمایید. با این حال فکر می کنیم که روش دستی و فشار آوردن روی نقطه معیوب یکی از بهترین روش های موجود باشد.

مراحل گفته شده را چندین و چند بار امتحان کنید و تسلیم نشوید. ممکن است پیکسل معیوب نمایشگرهای شما با همین روش های گفته شده نیز به حالت عادی بازگردند؛ در غیر این صورت وقت آن رسیده که از گارانتی دستگاه خود استفاده نمایید. نظر شما چیست؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • ali3050
    ali3050 | ۷ تیر ۱۳۹۶

    سلام باسه موبایل هم راهی هست من یه گلکسی اس ۶ دارم یه قسمت هایی از تلگرام روش مونده نمیره می خوام درست کنمش

  • محمد رضا
    محمد رضا | ۷ تیر ۱۳۹۶

    اگه فقط یک پیکسل هم سالم بود از گارنتی استفاده نکنید

  • reza
    reza | ۷ تیر ۱۳۹۶

    ممنون من امتحان کردم رولب تاپ جواب داد حالااگر برنگرده خوبه

  • GdabouT
    GdabouT | ۶ تیر ۱۳۹۶

    دوستان ما تلوزینمون چند وقته دو نقطه سفید روی صفحه نمایش به خاطر ضربه شدیدی که بهش وارد شد وجود داره . ایا ممکنه با همین روش مالش صفحه نماشگر درست بشه ؟

  • salemi
    salemi | ۶ تیر ۱۳۹۶

    در مورد amoled ها گویا کاربرد نداره این روش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی