ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

معرفی سئات آرونا؛ شاسی بلندی کوچک با شانس حضور در بازار ایران

ماه ژوئن امسال پر از شاسی بلندهای بوده که توسط کمپانی های خودروسازی مثل هیوندای و کیا معرفی شده اند. حتی با در نظر گرفتن این احتمال که معرفی یک شاسی بلند جدید در این ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۸ تیر ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰

ماه ژوئن امسال پر از شاسی بلندهای بوده که توسط کمپانی های خودروسازی مثل هیوندای و کیا معرفی شده اند. حتی با در نظر گرفتن این احتمال که معرفی یک شاسی بلند جدید در این ماه می تواند این خودرو به حاشیه بکشاند اما بازهم شرکت خودروسازی اسپانیایی سئات از این قافله عقب نمانده و خودروی شاسی بلند جدید خود را معرفی کرده است.

این خودرو همان شاسی بلندی است که سئات برای نام گذاری آن نظرخواهی عمومی را تدارک دید و ده هزار نام پیشنهادی دریافت کرد که در انتها نام آرونا برای آن انتخاب شد.

این خودروی جدید درست شبیه تمامی سوپرمینی های جدید نسل پنجم سئات بر روی پلتفرم سبک MQB A0 قرار دارد و طراحی آن نیز متمایل به همین سوپرمینی و تا حدودی به چشم مخاطب آشناست.

هرچند که تشابه نسبی در طراحی این خودرو با ایبیزا ممکن که در نگاه اول یک ویژگی منفی محسوب شود اما برای اینکه اینSUV  جمع و جور بتواند رقیب جدی ای برای شاسی بلندهایی محبوبی مثل رنو کپچر، نیسان جوک، کیا استونیک، هیوندا کونا و پژو 2008 باشد، سئات استفاده از چنین طرح اتوکشیده ای را بر گزیده است.

این شاسی بلند نسبت به ایبیزا حدود 8 سانتی متر طویل تر است و در مجموع طول آن به 4.14 متر می رسد. وقتی که ظاهر این دو خودرو باهم مقایسه شود بزرگترین تفاوت آن ها ارتفاعشان است. ارتفاع آرونا حدود 10 سانت بیشتر بوده و سقف بلندتری دارد که همین ویژگی کابین خودرو بزرگتر کرده و فضای بیشتری در اختیار مسافران آن قرار می دهد.

قسمتی پشتی ایبیزا  ظرفیت پذیرش 335 لیتر بار را دارد که این فضا برای خودرویی که در کلاس خودروهای شهری بسیار کوچک (A-segment) دسته بندی میشود بسیار چشم گیر است.

با توجه به افزایش فضای آرونا نسبت به ایبیزا و قرار گرفتن آن در کلاس خودرو های شهری کوچک (B-segment) طبیعتا شاهد افزایش این ظرفیت هستیم و این شاسی بلند جدید می تواند 400 لیتر بار را به راحتی در قسمت پشتی خود حمل کند.

در واقع فضای حمل بار برای در این خودرو در مقایسه با رقیب اصلی خود یعنی نیسان جوک بسیار بیشتر است.

درست شبیه تمامی خودروهای شاسی بلندی که آرونا آن ها را به رقابت دعوت می کند، طیف گستره ای از آپشن ها در این خودرو نیز در دسترس است.

از جمله این ویژگی های اختیاری می توان به سفارشی سازی کاببین خودرو و وجود 68 انتخاب برای رنگ آن اشاره کرد که حتی در این بازه پرتقالی تیره نیز دیده می شود.

بنابراین هرکسی می تواند آرونا خاص خود را داشته باشد و سئات این خودرو به صورت سفارشی و با تنظیمات  متفاوتی ارائه می دهد.

و اما سئات آرونا در 5 مدل متفاوت با موتورهای توربوشارژ عرضه می شود. این مدل ها در 3 نوع بنزینی و 2 نوع دیزلی در دسترس اند.

دو نمونه از مدلهای بنزینی شامل موتور سه سیلندر 1 لیتری TSI هستند که یکی از آنها با قدرت 95 اسب بخار به همراه یک گیربکس 5 سرعته دستی و دیگری با قدرت 115 اسب بخار به همراه یک گیربکس 6 سرعته دستی یا 7 سرعته DSG در دسترس اند.

مدل دیگر بنزینی از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری TSI با قدرت 150 اسب بخار به همراه تکنولوژی مصرف سوخت اقتصادی (از طریق غیر فعال سازی سیلندرها در سرعت های خاص) بهره می برد.

نمونه های دیزلی نیز به ترتیب از موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری TDI با قدرت 95 اسب بخار به همراه گیربکس 5 سرعته دستی/ اتوماتیک و موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری TDI با قدرت 115 اسب بخار به همراه گیربکس 6 سرعته برخوردار اند.

البته گفته می شود که مدلهای موتور تا اواسط سال 2018 گسترش پیدا خواهد کرد و آرونا از یک موتور 1 لیتری TGI با قدرت 90 اسب بخار با قابلیت مصرف سوخت گازی  نیز بهره مند خواهد شد.

این خودرو نیز شبیه ایبیزا از سیستم مولتی مدیا اینفوتیمنت (سیستم اطلاعات/سرگرمی) بهره مند است که از هردو پلتفرم اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی می کند.

مسافران آرونا می توانند به موزیک مورد علاقه خود با سیستم صوتی ای که توسط شرکت Best Audio طراحی شده و شامل 6 بلندگو و ساب ووفر با قابلیت شارژ کامل برای 300 وات است گوش دهند.

از دیگر امکانات این خودرو می توان به قابلیت هایی نظیر سیستم های کنترل دوگانه آب و هوا، محافظتی در مقابل رعد و برق، کروز کنترل تطبیقی، دوربین پشتی، نور و برف پاک کن خودکار و چراغ های عقب و جلو LED اشاره کرد.

این خودرو نیز شبیه دیگر محصولات سئات مثل ایبیزا، آتکا و لئون در چهار تریم متفاوت Reference ، Style ،FR و  Xcellence فروخته خواهد شد.

لازم به ذکر است که تریم FR در 4 سبک رانندگی انتخابی و به صورت استاندارد با سیستم تعلق دو حالته در دسترس خواهد بود. این سبک ها شامل Normal، Sport، Eco و  Individualهستند.

پیش از آغاز فروش این خودرو، یک نمونه از آن در نمایشگاه فرانکفورت در ماه سپتامبر به نمایش در خواهد آمد.

گفته می شود که در سال 2018 کمپانی سئات شاسی بلند متوسط سایزی را معرفی خواهد کرد که از آرونا قوی تر بوده و در نوع 5 و 7 نفره طراحی شده است. این خودرو احتمالا رقیبی برای شاسی بلند 7 نفره کمپانی اشکودا یعنی کودیاک خواهد بود.

به عنوان آخرین نکته، احتمالا فولکس واگن به عنوان مالک سئات نسخه تقریبا مشابه آرونا، یعنی یک کراس اور کوچکتر را تا انتهای سال میلادی جاری یا در سال 2018 راهی بازار خواهد کرد.

گفتنی است که با توجه به احتمال فعالیت رسمی سئات در کشورمان و مشخصات فنی مدل آرونا، امکان واردات این خودرو به ایران نیز وجود دارد و هیچ بعید نیست که در چند ماه آینده شاهد تردد سئات آرونا در خیابان های ایران باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mazhar X
    Mazhar X | ۹ تیر ۱۳۹۶

    با این موتور جواب جاده های اکثرا کوهستانی ایران رو نمیده

  • TeChNoLoGy
    TeChNoLoGy | ۸ تیر ۱۳۹۶

    موتورش خیلی ضعیفه

  • Meysam-Tn2
    Meysam-Tn2 | ۸ تیر ۱۳۹۶

    حداقل قیمت در ایران صدو هفتاد تومن ... !!!!!

مطالب پیشنهادی