ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارسال تاسواره روسی Mayak به جو زمین
علمی

دانشجویان روسی ستاره ای درخشان را به آسمان شب اضافه می کنند

آسمان شب پر است از ستارگان بی شمار که درخشش هر کدام نسبت به دیگری متفاوت است. اما روس ها قصد دارند یک ستاره مصنوعی و بسیار درخشان را به این جمع اضافه کنند. گروهی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۹ تیر ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

آسمان شب پر است از ستارگان بی شمار که درخشش هر کدام نسبت به دیگری متفاوت است. اما روس ها قصد دارند یک ستاره مصنوعی و بسیار درخشان را به این جمع اضافه کنند.

گروهی از محققین روسی قصد دارند یک «تاسواره» (CubeSat) سه جزئی را به همراه انعکاس دهنده هایی بزرگ به مدار زمین بفرستند تا برای اولین بار شاهد حضور یک ستاره مصنوعی در آسمان شب باشیم.

هزینه ارسال Mayak به فضا از طریق جمع سپاری تامین خواهد شد

منجمان میزان درخشندگی یک جرم در آسمان را با واحدی تحت عنوان «قدر ظاهری» (apparent magnitude) نشان می دهند. خورشید به عنوان درخشان ترین جرم آسمانی داری قدر ظاهری «۲۷-» است، در حالی که این رقم برای ماه بین ۱۳- تا ۱۲- محاسبه شده. قدر ظاهری ایستگاه فضایی بین المللی نیز در بهترین حالت برابر با ۶- خواهد بود.

وقتی ستاره مصنوعی روس ها موسوم به «Mayak» در مدار قرار بگیرد، قدر ظاهری آن برابر با ۱۰- خواهد بود. بنابراین پس از خورشید و ماه هیچ جسم دیگری در آسمان پرنورتر از آن یافت نخواهد شد. در زبان روسی Mayak به معنی «فانوس» است.

این ستاره مصنوعی متشکل از سه تاسواره و ابعاد آن برابر با ۱۰×۱۰×۳۴ سانتی متر خواهد بود. چنین آرایه ای ۳.۶ کیلوگرم وزن خواهد داشت. تاسواره روسی Mayak متشکل از یک منبع انرژی، سامانه کنترلی و از همه مهمتر آرایه ای از انعکاس دهنده ها است که می توانند نور خورشید را به سمت زمین منعکس نمایند.

اما هدف از ارسال این «فانوس» به آسمان چیست؟ به عنوان پروژه ای فضایی که توسط گروهی از دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک مسکو در حال انجام است، Mayak در درجه اول نمادی از در دسترس بودن فضا حتی برای تیم های علمی کوچک خواهد بود. به خصوص که قرار است هزینه عملی کردن پروژه به صورت جمع سپاری تامین شود.

علاوه بر این ها، روشنایی بالای فانوس روسی در آسمان می تواند به انجام تحقیقات بیشتر بر روی بهترین روش محاسبه قدر ظاهری سفینه های فضایی از روی زمین کمک کند. در انتهای ماموریت نیز قرار است یک ترمز آیرودینامیکی به جو فرستاده شود تا به کمک آن سامانه جدید متوقف ساخت ماهواره ها از گردش به دور زمین و از دور خارج کردن آنها مورد آزمایش قرار بگیرد.

Mayak در روز ۱۴ جولای (۲۳ تیر) توسط یک موشک سایوز به فضا فرستاده خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • emi_raz
    emi_raz | ۱۰ تیر ۱۳۹۶

    دانشجوهای روس ستاره به فضا پرتاب می کنن، دانشجوهای ما خودشون ستاره دار میشن :)))))

  • ehsan dorani
    ehsan dorani | ۱۰ تیر ۱۳۹۶

    سگه چی میگه؟?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی