ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فاز سوم شبکه علمی کشور افتتاح شد؛ بهره برداری نمایشی نیست

صبح امروز نسل سوم شبکه علمی کشور با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره برداری رسید. در این مراسم محمود واعظی جلوگیری از تکرار تجربه ناموفق ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ تیر ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

صبح امروز نسل سوم شبکه علمی کشور با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بهره برداری رسید.

در این مراسم محمود واعظی جلوگیری از تکرار تجربه ناموفق دو فاز قبلی را علت اصلی تاخیر در راه اندازی این نسل عنوان کرد و اظهار داشت: پیش از این کسانی دوبار شبکه علمی کشور را افتتاح کردند که چیزی در آن نبوده است.

در مورد این پروژه اما باید بگوییم شبکه ای مستقل است که با استفاده از فیبر تاریک (فیبر نوری بلااستفاده)، کلیه دانشگاه ها و مراکز علمی کشور را به هم متصل می کند و امکان ارتباطشان با سایر شبکه های علمی معتبر جهانی از جمله شبکه علوم اروپا را فراهم خواهد نمود.

با در نظر داشتن این تعریف، دانشگاه ها، حوزه های علمیه و مراکز علمی و پژوهشی دولتی و غیردولتی مورد تایید وزرات علوم و همچنین وزارت بهداشت در زمره مشترکین این شبکه قرار می گیرند.

این شبکه امکان جستجوی منابع علمی را برای کاربرانش فراهم می کند

در مورد کاربرد یا مزیت اصلی این شبکه هم باید بگوییم طبق آنچه گفته شد، جستجوی منابع دانشگاهی و علمی را برای کاربرانش امکان پذیر می کند و منابع نیز در کتابخانه ها، دانشگاه ها و پروژه های تحقیقاتی در حال انجام میزبانی می شوند.

شبکه علمی کشور یک سازمان دولتی است و مالکیت آن در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد. مهم ترین خدمت این شبکه فراهم نمودن دسترسی از راه دور دانشجویان به شبکه های دانشگاهی برای استفاده از منابع علمی و آموزشی است. البته دسترسی به این شبکه برای عموم آزاد است و صرفا به دانشجویان محدود نمی شود.

البته وبسایت مربوط به شبکه علمی کشور هم اکنون در دست طراحی است اما جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه ها و تعرفه های استفاده از این شبکه می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

گفتنی است فاز نخست این شبکه در سال 79 افتتاح شد که به دلیل ناهمگامی اش با تحولات جدید به حال خود رها شد. فاز دوم نیز در سال 90 بازطراحی شد و متولی اش سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بود اما هیچگاه به صورت رسمی به بهره برداری نرسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مجید
    مجید | ۲۶ تیر ۱۳۹۶

    دقیقا به نکته ی خوبی اشاره کرده! چون همه میدونن صرفا یک افتتاح نمایشی است!

مطالب پیشنهادی