ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقامات اوکراین، کشور روسیه را متهم اصلی حمله باج افزار Petya می دانند

نهاد امنیتی اوکراین ملقب به SBU، روسیه را مسئول حمله سایبری اخیر ویروس پتیا (Petya) می داند. SBU می گوید اطلاعات به دست آمده، ارتباط بین حمله اخیر و موارد دیگری که در ماه دسامبر ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۲ تیر ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

نهاد امنیتی اوکراین ملقب به SBU، روسیه را مسئول حمله سایبری اخیر ویروس پتیا (Petya) می داند. SBU می گوید اطلاعات به دست آمده، ارتباط بین حمله اخیر و موارد دیگری که در ماه دسامبر میلادی زیرساخت های شهر کیف را هدف قرار دادند، نشان می دهند. مقامات اوکراین معتقدند فقدان مکانیسم واقعی برای ایمن سازی تراکنش های مالی و رمزگشایی فایل های قفل شده توسط این ویروس، نشان می دهد اصلاً باج خواهی در کار نبوده و هدف مهاجمین، تخریب کسب و کار ها و دولت این کشور بوده است.

روسیه هم به این اتهامات پاسخ داده و ادعای هرگونه مشارکت در این حملات را رد کرده. البته شاید بتوان حق را به روس ها داد، چون باج افزار پتیا به برخی سازمان های این کشور نیز آسیب زیادی وارد کرده است. این موضوع نشان می دهد انتشار ویروس کاملاً هدفمند بوده، ضمن اینکه محققین امنیتی نیز نقش روسیه در این حملات را محتمل نمی دانند.

در جریان نفوذ باج افزار پتیا طی هفته گذشته، حساب ایمیلی که راهنمای رمزگشایی فایل را برای قربانیان می فرستاد نیز مسدود شد، به همین دلیل SBU معتقد است مهاجمین انگیزه مالی نداشته و صرفاً با هدف تخریب، به انتشار این ویروس اقدام کرده اند. در ماه دسامبر 2016 پتیا با حمله به اوکراین توانست سیستم های مالی، حمل و نقل و انرژی این کشور را از کار بیندازد و حتی برق شهر کیف را نیز قطع کند.

گفتنیست به خاطر ماهیت این نوع حملات سایبری، تشخیص دقیق مهاجم واقعاً ناممکن است؛ طی سال های اخیر کشور روسیه به عنوان متهم اصلی اینگونه حملات مطرح بوده، اما از آنجا که مهاجمین به راحتی موقعیت مکانی خود را مخفی کرده و می توانند کدهای خاصی را برای رد گم کردن وارد ویروس نمایند، شناسایی عامل اصلی میسر نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی