ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اصول نگهداری از خودرو؛ پنج ایراد مهمی که باید آنها را جدی بگیرید

خودرو های امروزی هر چقدر هم که با کیفیت و مطمئن باشند، به مراقبت و رسیدگی نیاز دارند. وجود انواع سیستم های الکترونیکی، قطعات ثابت و متحرک زیاد و همچنین فشارهای وارده به بخش های مختلف ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۲ تیر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

خودرو های امروزی هر چقدر هم که با کیفیت و مطمئن باشند، به مراقبت و رسیدگی نیاز دارند. وجود انواع سیستم های الکترونیکی، قطعات ثابت و متحرک زیاد و همچنین فشارهای وارده به بخش های مختلف در طول زمان ایجاب می کند که مالکان برای جلوگیری از خرابی وسیله نقلیه خود هر از چند گاهی قسمت های اصلی را بازدید نموده و در صورت مشاهده برخی علایم سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنند.

اکثر خرابی ها قبل از وقوع نشانه هایی را بروز می دهند، به همین جهت می توان با اقدام به موقع از آنها جلوگیری کرد. البته این کار هزینه هایی را نیز در پی دارد، اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. با این پیش زمینه قصد داریم در مطلب حاضر به برخی از شایع ترین علایم که در صورت بی توجهی ممکن است خرابی های بزرگی به دنبال داشته باشند، بپردازیم.

دود سنگین

وقتی از دهانه اگزوز دود زیادی خارج می شود، حتما ایرادی در موتور وجود دارد. این دود می تواند به رنگ های سفید، خاکستری، آبی یا سیاه باشد که هر کدام از آنها نمایانگر مشکلی خاص است.

دود سفید حکایت از آن دارد که موتور آب را به درون اگزوز می فرستد. این مشکل در خودروهای بنزینی ناشی از ایراد در واشر سر سیلندر و در خودروهای دیزلی می تواند ناشی از ایراد در زمانبندی تزریق سوخت باشد. اگر به دود سفید بی اعتنایی کنید، در نهایت سر سیلندر خودرو با مشکلی جدی مواجه می شود.

دود آبی به معنای اینست که موتور خودرو روغن سوزی دارد. علت این مساله نقص در رینگ پیستون است که باید حتما تعویض گردد. از آنجایی که برطرف کردن این ایراد نیازمند باز شدن موتور می باشد، هزینه زیادی به مالک تحمیل خواهد شد. چنانچه هنگام رانندگی بوی خاصی به مشامتان رسید، حتما گازهای خروجی از اگزوز را چک کنید.

دود سیاه نشان دهنده ترکیب نادرست میزان سوخت و هوا است. در موتورهای بنزینی تنظیم مجدد موتور می تواند این ایراد را رفع کند، اما در موتورهای دیزلی این مساله نیازمند بررسی بیشتر است.

دود خاکستری می تواند نشانه مشکلات مختلفی باشد؛ مثل مشکل در سر سیلندر و نشت روغن یا آب به درون محفظه احتراق و همچنین شکستگی دریچه تهویه کارتر (PCV). رفع این ایراد نیز می تواند هزینه زیادی روی دوش مالک خودرو بگذارد.

چنانچه در مورد خروج دود از اگزوز خودروی خود تردید دارید، می توانید با یکی از دوستان خود این مساله را کنترل کنید؛ البته گهگاه چنانچه میزان دود خروجی زیاد باشد، می توان با دقت در آینه ها آن را مشاهده کرد.

نشت مایعات

برای به حرکت درآوردن هر خودرویی، انواع مایعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به همین جهت شاید در بلند مدت برخی اتصالات یا مجاری نشتی داشته باشند.

برای پی بردن به این مشکل همیشه جایی را که اتومبیل خود را پارک می کنید، به دقت کنترل کنید تا اثری از لکه های روغن نباشد؛ بازبینی و بررسی هفتگی قسمت های مربوط به حفظ یا انتقال مایعات نیز می تواند بسیار مفید باشد.

کنترل سطح مایعاتی مثل آب رادیاتور، میزان سوخت، روغن ترمز و روغن موتور یکی از کارهای ضروری است که هر راننده ای باید هر چند وقت یکبار آنها را انجام دهد؛ زیرا کاهش هر یک نشانه وجود ایرادی در بخشی از موتور یا خودرو است.

چنانچه بر روی رینگ یا لاستیک روغن غیر عادی دیدید، به احتمال بسیار سیستم ترمز نشتی پیدا کرده است. اگر پدال ترمز نرم تر از قبل شده باشد، این احتمال قوت می گیرد؛ بنابراین بلافاصله سطح روغن ترمز را چک کنید. در صورت محرز شدن این مشکل حتما مکانیک خود را در جریان گذاشته و یا اتومبیل خود را با یدک کش به تعمیرگاه منتقل کنید. در این شرایط رانندگی با خودرو به هیچ وجه توصیه نمی شود.

گاه نشت روغن بر روی موتور خودرو به وضوح قابل مشاهده است. البته بیشتر اوقات نشتی ها – مخصوصا نشتی سیستم خنک کننده - هنگام کارکرد موتور و در دمای عملیاتی رخ می دهند، بنابراین بد نیست گهگاه پس از مسافرت های نسبتا طولانی قبل از خاموش کردن خودرو اطراف موتور را چک کنید. نشتی روغن سیستم هیدرولیک فرمان یکی دیگر از موارد شایع است که با دقت در محفظه و پمپ می توان به آن پی برد.

اگر نشتی از مجاری سوخت رسانی اتفاق بیفتد، سریعا یک ظرف را در زیر قسمت مربوطه بگذارید تا از جاری شدن آن جلوگیری کنید. ناگفته پیداست که در این شرایط باید بسیار محتاطانه عمل نموده و از روشن کردن خودرو یا هر شی دیگر امتناع نمایید.

صداها و لرزش های غیر عادی

با گذشت زمان برخی از اتومبیل ها صداها، لرزش ها، ضربه ها و رفتارهای غیر عادی از خود نشان می دهند. اگر اتومبیل تان هنگام عبور از روی دست اندازهای کوچک صدای غیر طبیعی تولید می کند، احتمالا به بوش های جدید نیاز پیدا خواهید کرد؛ اما اگر این اتفاق بر روی دست اندازهای بزرگ رخ می دهد، احتمالا کمک فنرها آسیب دیده اند.

لرزش ها و صداهای شدید معمولا دلایل مختلف و گاه پیچیده ای دارند، اما اکثرا می توان بدون نگرانی زیاد با خودرو به سمت تعمیرگاه رفت. اگر هنگام حرکت با صدای غیر عادی بلندی روبرو شدید، بهتر است در حاشیه امن توقف نموده و با یدک کش اتومبیل خود را به تعمیرگاه حمل کنید. چنانچه هنگام چرخش فرمان نیز صدایی عجیب به گوشتان رسید، سیستم فرمان باید در اولین فرصت بازبینی شود.

بدترین نوع صدایی که یک موتور تولید می کند، به ناک یا صدای کوبیدن مربوط می شود. چنانچه با این نوع صدا روبرو شدید ابتدا سطح روغن را چک کنید، اگر میزان آن معمولی بود باید خود را برای هزینه ای گران تر آماده کنید. البته یک نوع صدای ضربات خفیف نیز وجود دارد که احتمالا مربوط به تایپیت ها است. به هر ترتیب در صورت شنیدن صدای غیر عادی از موتور حتما به مکانیک مراجعه کنید.

مشکلات غیر متداول

این نوع از مشکلات معمولا به ندرت دیده می شوند. برای مثال پس از مدتی مصرف سوخت خودرو بالا می رود و یا توان موتور افت می کند که در چنین مواقعی تنظیم مجدد موتور احتمالا راهگشا باشد.

اگر برخی مواقع موتور به سختی روشن می شود، هنگام مراجعه به مکانیک حتما این مساله را مطرح کنید. چنانچه موتور اتومبیلتان تقویت شده، استفاده از نشان دهنده های فشار و دمای روغن نیز امری ضروری است.

در حالت کلی باید رفتار اتومبیل خود را همواره به دقت زیر نظر بگیرید. هر مشکل غیر عادی که بروز می کند، حتما دلیلی دارد؛ البته برخی از این مشکلات به شرایط محیطی مثل سرما یا گرمای بیش از حد وابسته هستند که در وضعیت عادی خودبخور برطرف می شوند و جای نگرانی وجود ندارد.

ایرادات برقی

شاید دیده باشید که هنگام درجا کار کردن برخی خودروها در شب، نور چراغ های اصلی نوسان پیدا کرده و یا هنگام شتاب گیری کم و زیاد می شود. این مساله در کنار دکمه هایی که گهگاه کار نمی کنند، می تواند گویای یک مشکل جدی در سیستم برق خودرو باشد.

جعبه فیوز اولین قسمتی است که در صورت بروز یک مشکل الکتریکی باید بررسی شود. اگر در این بخش مشکلی مشاهده نکردید، بهتر است کار را به کاردان سپرده و از یک برق کار کمک بگیرید؛ زیرا در صورت اشتباه این احتمال وجود دارد که خودرو دچار حریق شود.

جمع بندی

بسیاری از ما عادت داریم همزمان با روشن کردن موتور، سیستم صوتی خودرو را نیز روشن کنیم. بهتر است گهگاه هنگام رانندگی، به جای گوش دادن به موسیقی، دنبال صداها و لرزش های غیرعادی بگردیم. اگر با مورد عجیبی روبرو شدیم، شرایطی مثل سرد یا گرم بودن موتور، سمتی از خودرو که ایراد بروز کرده و جزییات مسیر را به خاطر بسپاریم تا موقع مراجعه به تعمیرگاه با مکانیک در میان بگذاریم.

هر چه وقت بیشتری را برای پیدا کردن عیوب خودروی خود صرف کنیم، هم در هزینه ها صرفه جویی خواهیم کرد و هم در شرایط اضطراری خواهیم توانست جان خود یا عزیزانمان را نجات دهیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Marshall
    Marshall | ۱۲ تیر ۱۳۹۶

    ممنون. مفید بود.

مطالب پیشنهادی