ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناتو «پتیا» را اقدام جنگی بالقوه می داند؛ احتمال حمله نظامی به عاملان

همانطور که قبلا در خبرها خواندید هفته گذشته کشور اوکراین هدف حمله یک باج افزار مخرب به نام پتیا قرار گرفت که این حمله اختلالات گسترده ای را برای آن به دنبال داشت. اما این حمله صرفا ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ تیر ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

همانطور که قبلا در خبرها خواندید هفته گذشته کشور اوکراین هدف حمله یک باج افزار مخرب به نام پتیا قرار گرفت که این حمله اختلالات گسترده ای را برای آن به دنبال داشت. اما این حمله صرفا هم به اکراین محدود نمی شود و ظاهرا باج افزار مذکور کشورهای بسیاری را هدف فعالیت های خرابکارانه اش قرار داده است.

به دنبال همین اتفاقات، شنبه همین هفته، Kevin Scheid از کهنه کاران وزارت دفاع آمریکا مسئولیت واحد عملیات های سایبری ناتو را بر عهده گرفت.

اهمیت این انتصاب اما به خاطر حملات سایبری گسترده ای است که به خاطر پتیا به راه افتاده و همین امر سازمان مذکور را بر آن داشت تا روز جمعه با انتشار بیانیه ای اعلام کند که پای یک بازیگر دولتی در میان است و این حملات به صورت بالقوه می توانند به عنوان اقدام جنگی قلمداد شوند.

برای آن درک بهتری از بیانیه اخیر ناتو و پیامدهای آن پیدا کنید بهتر است اشاره ای به پیمان ناتو داشته باشیم. در پیمان آتلانتیک شمالی یا همان ناتو بخشی به نام ماده 5 وجود دارد که به موجب آن، اعضای این سازمان موظف می شوند در مواردی که یکی از اعضا هدف حمله قرار گرفت برای دفاع از آن وارد عمل شوند.

در هفته ای که گذشت دبیرکل این سازمان تایید کرد که یک حمله سایبری «با پیامدهایی هم اندازه با یک حمله تسلیحاتی عمل به ماده 5 توافقنامه را لازم اجرا خواهد کرد و واکنش هایی که به آن داده می شوند می توانند به شکل نظامی باشند».

با این وجود روز جمعه اما این سازمان در بیانیه خود ذکر کرد که هنوز منشا NotPetya را نمی داند و از تمایلاتی که در پس آن وجود دارد بی اطلاع است.

در نتیجه محققان ناتو به این نتیجه رسیدند که بدافزار مورد بحث «می تواند احتمالا به یک بازیگر دولتی مربوط باشد» و اگر این امر محرز گردد آنگاه کشورهای هدف می توانند با گزینه های مختلفی مقابله به مثل کنند.

این اقدامات مقابله ای چه هستند؟ هرچیزی. وزارت دفاع انگلستان همین هفته به صورت کاملا مستقل اعلام کرد که کشورش برای واکنش به حملات سایبری آماده شده و این حق را برای خود قائل است تا از هر قلمرویی «شامل هوا، زمین، دریا و قلمرو سایبری» به هدف حمله کند.

 

در حال حاضر ناتو نمی داند که چه کسی NotPetya را توسعه داده و هیچ کارشناسی هم این حمله را با اطمینان کامل به بازیگر خاصی نسبت نداده اما می توان پتیا را یکی از پیچیده ترین بدافزارهایی دانست که این حجم از خرابی را به بار آورده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • high end
    high end | ۱۲ تیر ۱۳۹۶

    چقد کارشناس داریم این جا

  • Saleh_Rezaee_1
    Saleh_Rezaee_1 | ۱۲ تیر ۱۳۹۶

    وقتی حرف خرابکاری باشه فقط میتونه کار چندتا کشور باشه، روسیه و چین و کره شمالی، ایران. البته ایران قدرت همچین کاری رو نداره .

  • حسین معصومی
    حسین معصومی | ۱۲ تیر ۱۳۹۶

    مسلما از نظر من یا روسیه،چین،کره شمالی،ایران دیگه هیچ کشوری اینکارا رو نمیکنه

    • تیبگ
      تیبگ | ۱۲ تیر ۱۳۹۶

      شایدم کاره داعش باشه???

  • امیرحسین
    امیرحسین | ۱۲ تیر ۱۳۹۶

    و بلاخره جنگ نرم افزاری جدی جدی اغاز شد.

مطالب پیشنهادی