ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

نگاهی به سرویس جدید سگا برای تلفن های هوشمند؛ موفقیت یا شکست؟

این روزها تب و تاب عرضه بازی های کلاسیک روی تلفن های هوشمند خیلی بالا رفته است. بعد از انتشار بعضی از مهمترین عناوین قدیمی کمپانی معروف کپکام روی اسمارت فون ها و البته افتضاحی ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۳ تیر ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

این روزها تب و تاب عرضه بازی های کلاسیک روی تلفن های هوشمند خیلی بالا رفته است. بعد از انتشار بعضی از مهمترین عناوین قدیمی کمپانی معروف کپکام روی اسمارت فون ها و البته افتضاحی که مشکلات پورت این اپلیکیشن ها به وجود آوردند، حالا نوبت به سگا رسیده تا با سرویس جدیدش خاطرات بازیکن ها را زنده کند.

اما برخلاف کپکام که نمی دانست چگونه از این فرصت بادآورده و عالی استفاده نماید [ایرادات فنی را هم که کنار بگذاریم، واقعا چرا باید برای تجربه هر کدام از بازی های 30 سال پیش 1 دلار بدهیم؟] سگا با SEGA Forever نشان داده که رگ خواب مشتریان دستش است.

سرویس SEGA Forever مشکلات گوناگونی دارد و بخواهیم همین الان دیدگاه کلی خودمان را پیرامون کیفیتش بگوییم، وضعیت آن متوسط است ولی ژاپنی ها با سیاست های خوبی که پیش گرفته اند توانسته اند طعم خوش موفقیت را حالا روی تلفن های هوشمند بچشند.

سگا قول داده تا هر دو هفته بازی جدیدی به سرویسش اضافه کند.

به گونه ای که امیدواریم سونی و «به خصوص» نینتندو همین راه سگا را ادامه دهند. روی نینتندو بیشتر تاکید کردیم، چون آن ها نه تنها همچنان ادامه خیلی از بازی های قدیمی شان را می سازند بلکه ذات کنسول های این شرکت بیش از بقیه کمپانی ها به تلفن های هوشمند نزدیک است.

بنابراین جدا از سیاست کنونی ژاپنی ها مبنی بر عرضه بازی های فرعی همانند Super Mario Run [بررسی دیجیاتو] یا Fire Emblem Heroes [بررسی دیجیاتو] برای موبایل که به خودی خود ضمن سودآوری نقش مهمی روی جذب مخاطبین به کنسول هایشان ایفا می کند، آن ها می توانند از این روش هم کمک بگیرند.

البته نینتندو هم اکنون با سرویسی مشابه، رویه عرضه دوباره عناوین کلاسیکش را پیش گرفته اما نکته اینجاست که آن ها تنها محدود به پلتفرم های خود این کمپانی هستند و با توجه به موفقیت های زودهنگام سرویس سگا، طبیعتا انتشار بعضی از بازی های معروف قدیمی روی تلفن های هوشمند به سود ژاپنی ها تمام خواهد شد.

بعضی بازی ها را به صورت آفلاین هم می توانید انجام بدید ولی تا وقتی که پرداخت درون برنامه ای انجام نداده اید، برای سیو کردن باید حتما به اینترنت متصل باشید؛ بزرگترین ضعف سرویس در برابر امولاتورها.

حالا بیایید به خود SEGA Forever بپردازیم؛ همانگونه که ابتدای مطلب گفتیم، سگا هفته گذشته سرویسی را به راه انداخت تا به واسطه آن بازی های کلاسیکش را برای تلفن های هوشمند منتشر کند. بدین معنی که اکنون جای استفاده از امولاتورها که هر کدام مشکلات خود را داشتند، کافیست به مارکت ها سر زده و عنوانی که می خواهید را دانلود کنید.

بزرگترین نکته مثبت بازی های سرویس SEGA Forever نسبت به امولاتورها یا همان شبیه سازهای گوناگون، رابطه کاربری به مراتب بهتر نسبت به آن ها است. البته همچنان در این بخش بعضی عناوین ضعف های خودشان را دارند؛ مثلا Comix Zone یا Kid Chameleon تمام صفحه نیستند و انتظار داشتیم قابلیت شخصی سازی بیشتری برای کنترلرها ببینیم.

در صورتی که از آن طرف سونیک یا درایور به خوبی با تلفن های هوشمند سازگار بوده و با یک پورت تقریبا خوب رو به رو هستیم. جدا از این مسئله، متاسفانه مشکلات فنی را هم [نه برای همه اپلیکیشن ها] می توانید ببینید. هنگام تجربه درایور، بازی بعضی وقت ها با افت فریم مواجه شد یا در Phantasy Star II برای سیو کردن با مشکل برخوردیم.

عناوین SEGA Forever از کنترلرهای فیزیکی هم پشتیبانی می کنند.

اما نکته اینجاست با وجود این پستی بلندی ها، همچنان وضعیت عناوین SEGA Forever خیلی بهتر از امولاتورها هست. جدا از رابط کاربری جذاب، دومین نکته مثبت سرویس ژاپنی ها را باید به نام سیستم لیبدربوردش بزنیم که به وسیله آن می توانید رکوردهایتان را به رخ بقیه بکشید.

البته دوست داشتیم سگا یک سیستم اچیومنت هم به سرویسش می افزود تا ارزش تکرار بازی هایش را افزایش دهد اما وجود همین المان در کنار احساس نوستالژی عناوین کافیست تا نیم نگاهی به اپلیکیشن های موجود بیاندازید. این از ویژگی های مثبت SEGA Forever، اکنون بیایید نگاهی به المان های منفی آن بیاندازیم.

بالاتر به دو عدد از آن ها اشاره کردیم. بعضی اپلیکیشن ها مشکلات فنی دارند و رابط کاربری باز بازی ها همچنان می توانست بهتر باشد؛ اطلاعات نشان می دهند که سگا تنها تعدادی از عناوین را پورت کرده و بقیه را با استفاده از شبیه ساز عرضه نموده است. به همین خاطر از دیدگاه کیفیت، بین شان فاصله هایی میبینیم.

اما با تمام این حرف ها، بزرگترین نقطه ضعف SEGA Forever را باید به نام تبلیغاتش بزنیم. سگا از تمام موقعیت ها استفاده کرده و یک تبلیغ گذاشته است. عجیب تر اینجاست که برای برداشتن تبلیغات فراوان، باید برای هر کدام از بازی ها مبلغی را بپردازید.

امیدواریم ژاپنی ها تجدید نظری برای این بخش بکنند. چون حتی شبکه های درجه چندم ایرانی هم در قسمت تبلیغات جلوی SEGA Forever کم می آورند. بیش از این حرف هایمان را طولانی نمی کنیم، اکنون وقتش است نگاهی به بازی هایی که تاکنون برای این سرویس عرضه شده اند بیاندازیم.

فقط بد نیست اضافه کنیم که هدف سگا ارائه سرویسی همانند نت فلکیس است. بدین معنی که آن ها می خواهند در آینده بازی هایشان را برای پلتفرم های بیشتری همانند نینتندو سوییچ، اکس باکس یا پلی استیشن به انتشار برسانند. باید دید چه اتفاقی خواهد افتاد.

Crazy Taxi Classic

یکی از دیوانه وارترین بازی های ریسینگ صنعت گیمینگ که بعد از موفقیت هایش روی کنسول شکست خورده دریم کست برای بقیه پلتفرم ها هم پورت شد؛ ممکن نیست از بازیکن های قدیمی باشید و Crazy Taxi را نشناسید. ساخته استودیوی Hitmaker به علت ریتم بالای پلی، ماشین های مختلف، مدهای گوناگون و البته دنیای بزرگش به سرعت توانست طعم محبوبیت را بچشد.

و می دانید نکته عجیب کجاست؟ بعد از نزدیک به 17 سال که از عرضه Crazy Taxi می گذرد، تجربه این عنوان همچنان لذت بخش است. در Crazy Taxi مهمترین هدف بازیکن ها سوار کردن مسافرین و رساندن آن ها به نقطه های مشخص شده خواهد بود. کاری ساده که به واسطه استفاده از ایده «زمان» رنگ و بویی سخت به خود گرفته است؛ باید بیش از اتمام وقت تان هر چه قدر که می توانید مسافر سوار کنید.

Crazy Taxi Classic

Crazy Taxi Classic

سازنده: SEGA قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 277 / 241 مگابایت زبان:

Comix Zone

نه بتمن های راک استدی، نه اکس من های نسل ششم و نه اسپایدرمنی که در E3 امسال درخشش زیادی داشت؛ اگر بخواهیم لیستی از بهترین بازی های کمیک بوکی صنعت گیمینگ تهیه کنیم انتخاب نخست ما همین Comix Zone خواهد بود. ساخته Peter Morawiec با داستان اورجینال، طراحی جالب محیط ها و گیم پلی جذابش توانست یک طعم متفاوت از بازی های کامیک بوکی را هدیه بدهد.

ولی متاسفانه با وجود محبوبیت زیاد، بازی روی اسمارت فون ها عملکردی که انتظار داشتیم را ندارد. از دیدگاه تکنیکی تقریبا هیچگونه مشکلی همانند افت فریم را مشاهده نخواهید کرد اما نبود قابلیت تمام صفحه و البته کنترلرهای نه چندان مناسب باعث شده تا نسخه موبایل Comix Zone به جایگاهی که لیاقتش بوده نرسد. بد نیست بدانید بازی داستان نویسنده ای را روایت می کند که به درون کامیکش کشیده شده و حالا باید از خطر احتمالی نابودی جهان توسط دشمنان جلوگیری کند.

Comix Zone

Comix Zone

سازنده: SEGA قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 162 / 47.5 مگابایت زبان:

Sonic The Hedgehog

در روزگاری که نینتندو با ماریو به پادشاه بی چون و چرای صنعت بازی های ویدیویی تبدیل شد، این سریع ترین خار پشت دنیا بود که توانست کنسول سگا را نجات داده و از فرش به عرش برساند. نمی دانیم قسمت های ابتدایی را بازی کرده اید یا نه، اما تجربه یک پلتفرمر سرعتی با مکانیزم های جذاب گیم پلی و مرحله های رنگارنگ چیزی نبود که دهه نود میلادی عرف باشد.

تجربه Sonic The Hedgehog هنوز هم لذت های خودش را دارد و خوشبختانه از بین عناوین کنونی SEGA Forever، با بهترین عملکرد ممکن رو به رو هستیم. شاید در ابتدا کنترل بازی با صفحه لمسی کمی اذیت تان کند ولی بعد از مدتی مطمئنا عادت خواهید کرد. جدا از اینکه می توانید اندازه آنالوگ ها را به دلخواه تغییر داده و یک تجربه به مراتب بهتر را به خودتان هدیه بدهید.

Sonic The Hedgehog

Sonic The Hedgehog

سازنده: SEGA قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 73.8 / 48.2 مگابایت زبان:

Altered Beast

بگذارید خیال تان را راحت کنیم؛ از بین عناوین فعلی سرویس SEGA Forever تنها سه بازی بالا ارزش تجربه را دارند و تنها در صورتی که با بقیه عناوین لیست خاطره داشته یا از طرفداران پر و پا قرص سبک آن ها هستید، پیشنهاد می کنیم دست به دانلودشان بزنید. چون از دیدگاه گیم پلی این عناوین تاریخ مصرف گذشته شده اند و دانلود آن ها احتمالا تنها نتیجه اش از دست دادن حجم تان باشد.

Altered Beast که یکی از بازی های معروف کنسول سگا جنسیس به حساب می آید، داستان جنگجویی یونانی را بازگو می کند که بعد از مرگش به وسیله زئوس به زندگی باز می گردد. حالا او وظیفه دارد تا به دنیای زیرین رفته و آتنا، دختر زئوس، را از شر خدایی شیطانی به نام Neff نجات دهد. قابلیت تبدیل شدن شخصیت داستان به موجودی قدرتمند و دشمن های مختلف از جمله نکات مثبت بازی هستند و در صورتی که با این عنوان خاطره دارید، اکنون زمان تجدید دیدار است.

Altered Beast

Altered Beast

سازنده: SEGA قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 161 / 45.3 مگابایت زبان:

Phantasy Star II

به همراه فاینال فانتزی، Phantasy Star II از مهمترین عناوینی بود که توانست نقش زیادی روی محبوبیت سبک نقش آفرینی در آمریکای شمالی ایفا کند. موفقیت های ساخته سگا تا جایی پیش رفت که بعضی از منتقدین از کلمه Killer App برای توصیف بازی استفاده نمودند؛ یعنی عنوانی که به تنهایی می توانست فروش بالای سگا جنسیس را با المان های مثبت فراوانش تضمین نماید.

جدا از گرافیک بالا در زمان خودش و گیم پلی نوبتی جذاب، یکی از مهمترین دلایل محبوبیت Phantasy Star II داستان فانتزی و زیبایش بود که توانست سطح جدیدی از داستان سرایی در بازی های نقش آفرینی را به وجود بیاورد. البته با وجود تمام این ویژگی های خوب، چون سبک Role Playing پیشرفت زیادی داشته است بنابراین Phantasy Star II را تنها به کسانی که با آن خاطرات زیادی دارند پیشنهاد می کنیم.

Phantasy Star II

Phantasy Star II

سازنده: SEGA قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 162 / 44.88 مگابایت زبان:

Kid Chameleon

همچنان طعم دلنشین Kid Chameleon و ماسک های گوناگونش را فراموش نکرده ایم. ساخته استودیوهای سگا، داستان کودکی را روایت می کند که تصمیم می گیرد به جنگ با باس عنوان واقعیت مجازی Wild Side برود؛ این شخصیت منفی گیمرها را ربوده و حالا وظیفه کاراکتر داستان این است تا طی مرحله های مختلف، آن ها را نجات دهد. اما قضیه ماسک ها که ابتدای متن گفتیم چیست؟

هر مرحله دارای ماسک های مختص خود است که با گرفتن شان، لباس شخصیت اصلی عوض می شود. نکته جالب اینجاست تمام آن ها، قدرت های مخصوص خودشان را دارند و بنابراین برای غلبه به چالش ها که البته خیلی هم سخت نیستند باید از توانایی های ماسک ها استفاده کنید. Kid Chameleon شاید از بهترین بازی های سگا جنسیس نباشد ولی مطمئنا از لذت بخش ترین عناوین این کنسول فراموش نشدنی به حساب می آید.

Kid Chameleon

Kid Chameleon

سازنده: SEGA قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 162 / 47 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • 2000
    2000 | ۱۳ تیر ۱۳۹۶

    موفق باشند

  • loganlegend
    loganlegend | ۱۳ تیر ۱۳۹۶

    دوتا بازی جدیدشو برای آندروید بده این عتیقه ها چیه اخه

  • Meysam-Tn2
    Meysam-Tn2 | ۱۳ تیر ۱۳۹۶

    هپی بِی رو دانلود کنید... عالیه ... همین نیم ساعت پیش اخرین مرحله سونیک 3 رو تموم کردم ... محشر بود... قابلیت سیو لحظه ای هم داره ?

مطالب پیشنهادی