ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

افزایش قیمت پراید و سایر خودروهای ارزان؛ عدم ورود شورای رقابت به قیمت گذاری پژو 2008، 301 و 208

شورای رقابت نهادی است که برای جلوگیری از تاخت و تاز شرکت ها در بازار انحصاری صنعت خودرو شکل گرفته و حالا این نهاد خود مجوز گران کردن خودروها در بخش انحصاری بازار ( خودروهایی ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۳ تیر ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۱

شورای رقابت نهادی است که برای جلوگیری از تاخت و تاز شرکت ها در بازار انحصاری صنعت خودرو شکل گرفته و حالا این نهاد خود مجوز گران کردن خودروها در بخش انحصاری بازار ( خودروهایی با قیمت کمتر از 45 میلیون تومان) را صادر کرده است.

بر این اساس شورای رقابت قصد ندارد بر قیمت پژو های جدیدی که قرار است توسط ایران خودرو مونتاژ شوند (مدل های 2008، 301 و 208) نظارت کند، چرا که این شورا معتقد است در رده قیمتی این خودروها (که احتمالا همگی بیش از 60 میلیون تومان قیمت خواهند داشت)، بازار انحصاری حاکم نیست و سایر شرکت های وارد کننده و مونتاژ کننده از شانس رقابت سالم با خودروسازان دولتی ایران خودرو و سایپا برخورداند.

تمام این موارد در حالیست که خود خودروسازان نیز از نقش شورای رقابت در تعیین قیمت محصولاتشان دل خوشی ندارند و معتقدند که با توجه به تورم عمومی کشور (10 الی 12 درصد در سال گذشته)، گران شدن 1.5 الی 2.5 درصدی خودروها در سال جاری ناکافی است و خودروسازان ناچارند  برای جبران هزینه های ناشی از تورم سالانه به روش های دیگری متوسل شوند که می تواند گستره وسیعی از بهبود نظام مالی و اداری و افزایش پتانسیل تا کاهش کیفیت محصولات را شامل شود.

بنابراین در نگاه کلی توافقی در مورد نقش مثبت شورای رقابت در این شیوه تعیین قیمت وجود ندارد، اما این شورا تاکید می کند که با توجه به سطح کیفی مجوز افزایش قیمت را صادر می کند و خودروهای کم کیفیت تر، افزایش قیمت کمتری خواهند داشت.

به نوعی این روش به عنوان اهرم فشاری برای بهبود کیفیت خودروها در جهت دریافت صدور مجوز افزایش قیمت تعریف شده است اما تاکنون این اهرم تاثیر مثبتی بر روند کیفیت ایجاد نکرده است و حتی به گفته شیوا، رئیس شورای رقابت، امسال خودروسازان در دو زمینه کیفیت و بهره وری جریمه هم شده اند.

 با این حساب به نظر می رسد که شیوه کار فعلی شورای رقابت نمی تواند گره ای را از کلاف سر در گم شرایط انحصاری، قیمت گذاری، کیفیت و بهره وری خودروسازان داخلی باز کند اما آنچه برای مصرف کنندگان و مشتریان حائز اهمیت است اینکه پراید حالا 150 هزار تومان گرانتر از قبل به فروش می رسد. تندر 90 سایپا نیز افزایش قیمتی در حدود 300 هزار تومان را تجربه خواهد کرد و خانواده پژو و سمند نیز مجوزی برای افزایش 400 هزار تومانی قیمت دریافت کرده اند.

البته شورای رقابت این افزایش را صرفا برای قیمت پایه خودروها در نظر گرفته است و بعید نیست خودروسازان با اعمال ترفند های تخصصی خود در مورد بیمه شخص ثالث و هزینه شماره گذاری و ...قیمت را حتی بیش از این رقم افزایش دهند و عجیب آنکه شورای رقابت توان نظارت بر چنین روش هایی را ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • A_A_2
    A_A_2 | ۲۰ تیر ۱۳۹۶

    کیفیتشون نسبت به قیمتی که ارائه میدن خیلی بالاست واسه همین همیشه تقاضا بیشتر از محصولشونه.. بنابراین مجبورن برخلاف میل قلبیشون با سیاست بالا بردن قیمتها دوباره نبض بازارو در دست بگیرن و بالانس ایجاد کنن تا بازار دچار ازدحام نشه سرریز کنه..
    حتی رقبای خارجی هم توان رقابت با اینارو ندارن با این کیفیت بالا و قیمت های رویایی که واسه درشکه.. ببخشید خودروهاشون تعیین کردند..

  • musafs
    musafs | ۱۹ تیر ۱۳۹۶

    برید ب جهنم

  • Khashayar Abedi
    Khashayar Abedi | ۱۳ تیر ۱۳۹۶

    کلاً در کشور عزیز گل و بلبل همه چیز رو به افزایش و بالا رفتن است... تنها چیزی که همیشه به سمت پایین حرکت می کند شلوار ملت است... خدا قوت

  • sadegh
    sadegh | ۱۳ تیر ۱۳۹۶

    عاشق این ملتم پراید گرون میشه بازم مردم ب شدت میخرن.اگه مردم ی صدا میشدن و نمیخریدن خوده شرکتش اخر التماس میکرد برای خرید

    • mohammadamin7
      mohammadamin7 | ۱۹ تیر ۱۳۹۶

      دوست عزیز تا یه حدی حرفتون درسته اما وقتی کسی نیاز به ماشین داره و بودجه هم محدود باشه چاره ای نداره . در ضمن تحریم خرید خودرو یه زمانی داشت تاثیر میذاشت که دولت وام 25 میلیونی داد . به همین خاطر تا وقتی دولت کاری نکنه سخت مردم بتونن کاری کنن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی