۷ نشانه بیماری تیروئید که نباید آن ها را نادیده بگیرید

۷ نشانه بیماری تیروئید که نباید آن ها را نادیده بگیرید

غده تیروئید با شکل پروانه ای خود که در زیر گردن قرار گرفته است، مسئول ترشح هورمون هایی است که به تنظیم متابولیسم، دمای بدن و تپش قلب می پردازند.

گفتنی است که میزان تولید هورمون تیروئید توسط غده هیپوفیز در مغز کنترل می گردد. هنگامی که سطح این هورمون زیاد یا کم می شود، اختلالاتی همانند کم کاری غده تیروئید (هایپوتیروئیدی)، پرکاری غده تیروئید (هایپرتیروئیدی)، بزرگی غده ی تیروئید (گواتر)، توده های تیروئید یا التهاب تیروئید در بدن ایجاد می شود.

به همین خاطر، به منظور پیشگیری و درمان بیماری در همان مراحل اولیه لازم است تا با نشانه های آن که در زیر نوشته شده اند، آشنا شوید.

خستگی و زودرنجی

1

تیروئید می تواند بر خلق و خو و میزان انرژی اشخاص تاثیر بگذارد. هایپوتیروئیدی باعث می شود تا فرد حس خستگی مفرط داشته و قوای بدنی خود را از دست بدهد. همچنین موجب ایجاد اختلال در خواب، پرخاشگری و زودرنجی نیز می شود.

احساس افسردگی نیز می تواند به علت کم کاری تیروئید باشد زیرا تولید کم هورمون تیروئید روی میزان تولید سروتونین (هورمونی که احساس شادی ایجاد می کند) تاثیر می گذارد.

تغییر در تعداد ضربان قلب

2

هورمون تیروئید تقریبا روی تمامی اعضای بدن تاثیر می گذارد و به همین خاطر، در تعداد ضربان قلب نیز موثر است. افرادی که دچار کم کاری یا پر کاری غده تیروئید هستند،  ممکن است متوجه کاهش یا افزایش تپش های قلب خود بشوند.

افزایش یا کاهش ناگهانی وزن

افزایش یا کاهش ناگهانی وزن را می توان یکی از نشانه های بیماری تیروئید بر شمرد. این اتفاق در اثر کم کاری یا پر کاری غده تیروئید روی می دهد. اشخاصی که کم کاری غده تیروئید دارند، دچار اضافه وزن می شوند.

خشکی پوست و ناخن های شکننده

4

پوست خشک و خارش از جمله نشانه های تیروئید است. مخصوصا اگر ناخن های دست نیز بسیار شکننده و آسیب پذیر باشند، لازم است یک آزمایش تیروئید بدهید. کم کاری تیروئید باعث خشکی پوست می شود.

اختلال در تنظیم دمای بدن

5

مشکلات تیروئیدی می توانند در تنظیم دمای بدن اختلال ایجاد کنند. افرادی که بیماری تیروئیدی دارند به طور ناگهانی، سرمای شدید یا گرمای شدید را در بدن خود احساس خواهند کرد. پر کاری باعث گرما و تعریق زیاد و کم کاری موجب سرمای شدید در بدن می شود.

ورم گلو

6

ورم کردن بیش از اندازه گلو نیز از دیگر نشانه های تیروئید است که باید جدی گرفته شود.

دردها و گرفتگی های عضلانی

7

این دردها و اسپاسم ها می تواند در هر بخشی از بدن ظاهر شود. در بیشتر موارد این دردها با ورم عضلات یا تومورهایی که به اعصاب فشار می آورند، همراه هستند.

چگونه سلامت تیروئید خود را در خانه آزمایش کنید

8

با اینکه این روش چندان علمی و عالی نیست اما بسیار آسان و بی ضرر است و می تواند شما را تا حدی از وجود یا عدم وجود مشکلات تیروئیدی آگاه کند.

در خلال ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب، محلول ید دار ۵ درصدی را برداشته و یک جدول روی مچ دست خود ترسیم کنید.

صبح، چک کنید و ببینید که آیا جدول روی دستتان مانده است یا خیر. اگر پاک شده بود، نشانه کمبود یون در بدن است.

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • سياوش بهمن ۱۲, ۱۳۹۷

    ایا ارگاسم الت تناسلى باعث افت انرژى میشود و توازن تیرویید را برهم میزند؟