ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا با پروژه DART زمین را در برابر سیارک های خطرناک محافظت می کند

تصور برخورد شهاب سنگ های سرگردان به زمین بسیار ترسناک است، البته نه آنقدر که کارگردانان هالیوودی می گویند. با این حال، تکنولوژی بشر به سطحی رسیده که می تواند کره خاکی را از گزند ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۴ تیر ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

تصور برخورد شهاب سنگ های سرگردان به زمین بسیار ترسناک است، البته نه آنقدر که کارگردانان هالیوودی می گویند. با این حال، تکنولوژی بشر به سطحی رسیده که می تواند کره خاکی را از گزند این آسیب احتمالی مصون بدارد. ناسا به تازگی از پروژه ای به نام دارت (DART) رونمایی کرده که می تواند سیارک ها را از مسیر خود منحرف سازد.

دارت به معنای «آزمون هدایت دوگانه سیارک» است. در این پروژه، ابتدا سیارک هایی که در مسیر برخورد به زمین قرار دارند، شناسایی شده و سپس از روش «برخورد حرکتی» برای انحراف این جرم آسمانی از مسیرش استفاده می شود. در واقع ناسا یک فضاپیمای خاص را به سمت این سیارک می فرستد تا با سرعت و زاویه خاص به آن برخورد کرده و مسیر جابجایی اش را تغیر دهد.

همان طور که در انیمیشن بالا می بینید، فضاپیما چندان بزرگ نیست (در ابعاد یک یخچال) اما همین برخورد جزئی در محیط خلاء می تواند مسیر حرکت سیارک را با تغییر جزئی همراه سازد. این تغییر مسیر جزئی، به مرور بیشتر شده و از برخورد جرم آسمانی با زمین جلوگیری می کند.

پروژه دارت هم اکنون از فاز مفهومی و پیشنهاد اولیه، به مرحله طراحی رسیده و تست واقعی آن برای سال 2024 برنامه ریزی شده است. در ابتدا فضاپیمای دارت روی سیارکی بی خطر آزمایش می شود تا ببینیم آیا نقشه به خوبی عمل می کند یا خیر. اگر این پروژه با موفقیت به اجرا درآید، ترس از برخورد شهاب سنگ های بزرگ به سطح زمین را می توان به دست فراموشی سپرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی