ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

گزارش نمایشگاه خودرو البرز؛ کاریکاتوری از وضعیت بازار خودرو ایران

چهارمین دوره نمایشگاه خودرو البرز از روز گذشته کار خود را آغاز کرده است و تا شانزدهم تیرماه نیز ادامه دارد, تداخل زمان برگزاری این نمایشگاه با نمایشگاه خودرو ارومیه به خودی خود نشان دهنده عمق ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۴ تیر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

چهارمین دوره نمایشگاه خودرو البرز از روز گذشته کار خود را آغاز کرده است و تا شانزدهم تیرماه نیز ادامه دارد, تداخل زمان برگزاری این نمایشگاه با نمایشگاه خودرو ارومیه به خودی خود نشان دهنده عمق بی برنامگی و مشکلات مدیریتی در صنعت خودرو کشور است.

به طور کلی مقوله نمایشگاه خودرو در کشور ما 180 درجه با دیگر نمایشگاه های استاندارد خودرو حتی در کشورهای نه چندان مهم اختلاف دارد و به جای نمایش دستاوردها و محصولات جدید به بازاری برای عرضه خودروهای قدیمی و خرید و پیش فروش خودرو های موجود در بازار تبدیل شده است، اما مشکلات نمایشگاه خودرو البرز به این موارد محدود نمی شود و بسیاری مشکلات سطحی تر را نیز در بر می گیرد.

صف ورودی خودروها به پارکینگ نمایشگاه از ساعات آغازین نمایشگاه ایجاد شده بود.

استان البرز و شهر کرج به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقتصادی که دارد در جدیدترین سرشماری به عنوان چهارمین کلانشهر بزرگ ایران شناخته می شود با جمعیتی قریب به 2 میلیون نفر که تنها مختص به خود کلانشهر کرج است و جمعیت کل استان از این رقم هم فراتر می رود.

نتیجه راهکار مسئولان نمایشگاه برای پُر کردن فرو رفتگی های مسیر پارکینگ با استفاده از سنگ ریزه منجر به گیر کردن خودروهای ورودی به پارکینگ و ایجاد ترافیک می شد.

شاید در نگاه نخست به دلیل وجود وسایل حمل و نقل عمومی همچون مترو تهران به کرج، نمایشگاه کرج به محلی مناسب برای افراد شاغل در تهران به نظر برسد، اما واقعیت این است که مسیر دسترسی به این نمایشگاه برای بسیاری از ساکنین تهران چیز جز اتلاف وقت در ترافیک و شلوغی مترو ندارد.

جالب آنکه در همان ساعت آغازین نمایشگاه اتوبوس صدا سیما دقیقا در جلوی درب ورودی اصلی نمایشگاه با مشکل مواجه شده بود وعملا ورود به نمایشگاه غیرممکن به نظر می رسید.

مسیر پارکینگ نمایشگاه

در حال حاضر این استان به عنوان مهاجرپذیرترین استان کشور شناخته می شود و طبق پیش بینی ها تا سال 1404 شاهد افزایش این رقم نیز خواهیم بود.

با توجه به این مشخصات طبیعی است که شاهد برگزاری نمایشگاه خودرو همانند دیگر کلانشهرهای کشور که به صورت سالانه برگزار می شود باشیم، اما واقعیت این است که در کرج نیز مانند بسیاری از کلان شهر های دیگر امکانات نمایشگاهی مطلوب وجود ندارد.

نمایشگاه امسال چهارمین دوره از نمایشگاه خودرو البرز محسوب می شود که در محل نمایشگاه های موقت این استان شکل گرفته است اما واقعیت این است که محل موقت نمایشگاهی چیزی نیست جز محوطه یک گلخانه دائمی که ظرفیت برگزاری چنین نمایشگاه های شلوغی را ندارد.

شرایط محوطه پارکینگ نمایشگاه خودرو البرز

اگر بخواهیم از ارقام غرفه های این نمایشگاه و وضعیت کلی آن بگوییم باید عنوان کرد که قیمت غرفه ها به صورت متری 130 هزار تومان محاسبه می شود و شرایط تبلیغاتی مختلفی با توجه به حضور چندین نشریه مختلف و همینطور بسته های حمایت مالی برای غرفه داران فراهم شده است.

ورودی سالن مربوط به خودروسازان

حتی رادیو نمایشگاه که به صورت دائمی در حال تبلیغ کار خود بود و سیستم صوتی کلی نمایشگاه را در اختیار داشت به ازای هر کلمه رقم 1000 تومانی را طلب می کرد.

ازدحام بازدیدکنندگان از ساعات نخست نمایشگاه

به طور معمول محیط نمایشگاه باید محلی برای نمایش گذاشتن جدیدترین مدل ها و دست آوردهای خودروسازان باشد، اما شرکت های حاضر در نمایشگاه های ایران معمولا در راستای افزایش فروش از این فرصت استفاده می کنند و در چند مورد نیز شاهد فروش رفتن خودروها در محل نمایشگاه بودیم.

حضور نمایندگی آسان موتور در روزهای کاهش فعالیت این شرکت از نکات عجیب نمایشگاه بود.

وضعیت اسفناک تهویه سوله به نحوی بود که وجود پنکه در برخی غرفه ها برای بازدیدکنندگان حکم معجزه را داشت و فضای کلی نمایشگاه شبیه به سونای خشک شده بود.

در چنین شرایطی با توجه به حضور مردم و نمایندگی های متعدد خودروسازان، عملا امکان گرفتن تصاویر با کیفیت از خودروها و شرایط کلی نمایشگاه امکان پذیر نبود.

دکمه باز شدن درب صندوق عقب پژو 508 که در میان عدد 0 قرار داده شده است، ایران خودرو قیمت حدودی این مدل را 180 میلیون تومان اعلام می کرد، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پژو 508 می توانید به مطلب معرفی این خودرو مراجعه فرمایید.
موتور خاک گرفته هایما توربو که اخیرا از سوی ایران خودرو به دلیل نقص سیستم خنک کننده فراخوان شده است.

از گروه های حاضر در نمایشگاه می توان به ایران خودرو، ایران خودرو دیزل، سایپا، پارس خودرو، سایپا کاشان، جهان نوین آریا (نیسان)، آرین موتور (میتسوبیشی)، مدیران خودرو، کارمانیا و آسان موتور اشاره کرد.

در این میان آرین موتور به دلیل بزرگداشت یکصد سالگی میتسوبیشی شرایط نمایشگاهی خاصی شامل تخفیف یک درصدی و اقساط بدون بهره 18 ماهه و 24 ماهه با بهره 14 درصد را برای بازدیدکنندگان خود در نظر گرفته بود.

پرده برداری از کامیون غول آسای تاترا فونیکس که تنها خودرو تازه در نمایشگاه البرز بود.

در بخش قطعات و خودروهای سنگین نیز شاهد حضور چندین شرکت بودیم و تنها رونمایی صورت پذیرفته در این نمایشگاه نیز مربوط به کامیون معدنی تاترا فونیکس ساخت کشور جمهوری چک بود.

غرفه خلوت گروه زامیاد با حضور نمونه دستکاری شده زامیاد به نام پادرا و وانت چینی درکا که می توانید مشخصات آن را از اینجا بخوانید.

در غرفه شرکت ایران خودرو که دقیقا در وسط راهرو قرار داشت و در دو طرف خود انبوه نمایندگی های فروش این شرکت مشاهده می شد. مهم ترین نکته نمایش پژو 2008 تولیدی ایران خودرو بود که بسیاری از بازدیدکنندگان را به سوی خود جلب می کرد، اما بسیاری از افرادی که برای نخستین بار این مدل را مشاهده می کردند معتقد بودند که انتظار خودرویی به مراتب بزرگتر را داشتند و شوکه شده اند.

دیگر محصول به نسبت پر مخاطب پژو 508 وارداتی بود که توسط نماینده ایران خودرو با قول قیمت بین 180 الی 200 میلیون تومانی نمایش داده شده بود.

همچنین پژو207 دنده اتوماتیک نیز از دیگر خودروهای پرمخاطب غرفه ایران خودرو بود که قرار است بعد از چند سال وقفه با قیمت 47.3 میلیون تومان راهی بازار شود.

در ادامه شاهد غرفه جهان نوین آریا با دو محصول فعلی خود یعنی جوک و ایکس-تریل بودیم و در بخش روبه رویی آن آسان موتور با مدل های مختلفی از شرکت هیوندای همچون توسان، سانتافه و سوناتا قرار داشت، اما کرمان موتور که این روزها دیگر متولی واردات هیوندای محسوب می شود از حضور در این نمایشگاه خودداری کرده بود.

مدیران خودرو نیز تقریبا با تمامی محصولات در نمایشگاه حاضر بود و تیگو7 جدیدترین محصول خود را نیز به نمایشگاه آورده بود.

فضای صندوق عقب نیسان جوک

شرکت کارمانیا در غرفه خود مدل های جدیدی همچون بی وای دی سانگ، F3 و s6 را در نظر گرفته بود. حضور مدل E6 نیز به عنوان تنها خودروی برقی حاضر در این نمایشگاه جلب توجه می کرد.

تنها خودرو برقی حاضر در نمایشگاه، بی وای دی E6 که توسط گروه کارمانیا به نمایش گذاشته شده بود.
بی وای دی F3 که ظرف یکماه آینده در بازار عرضه خواهد شد، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سدان 1.5 لیتری می توانید به مطلب معرفی این خودرو مراجعه فرمایید.
برلیانس C3 محصول جدید پارس خودرو که نمونه مرتفع تر مدل هاچ بک H320 محسوب می شود.

در ادامه شاهد غرفه پارس خودرو بودیم که در غرفه پارس خودرو شاهد جدیدترین محصول این شرکت یعنی C3 که در واقع نوع مدل کراس برلیانس H300 است بودیم، برلیانس C3 از نظر مشخصات فنی با مدل های هاچ بک و سدان برلیانس سری H300 اشتراک کامل دارد و تنها کمی مرتفع تر به نظر می رسد، قیمت حدودی برلیانس C3 نیز در محل نمایشگاه حدود 58 میلیون تومان اعلام می شد.

نمایش یک رنو پنج بسیار کم کارکرد توسط یکی از نمایندگی های سایپا

در بخش سایپا کاشان نیز سیتروئن C4 حضور داشت. سایپا هم با محصولات تکراری خود به این نمایشگاه آمده بود که از جلمه آن ها می توان به سراتو، ساینا و...اشاره کرد، اما علیرغم وجود بنر های مربوط به سایپا کوییک، اثری از این مدل در غرفه سایپا دیده نمی شد.

در پایان باید اعلام کرد که برگزاری نمایشگاه خودرو به خودی خود، یکی از مهم ترین رویدادها در صنایع خودروسازی است که جایگاه ویژه ای در بازارهای جهانی دارد، اما شرایط برگزاری نمایشگاه در ایران کاملا متفاوت با آن چه که باید باشد به نظر می رسد و چنین نمایشگاهی را می توان یک فروشگاه موقت 4 روزه نام نهاد که با تبلیغات گسترده شکل می گیرد اما در نهایت جز سر خوردگی و دلزدگی بازدیدکنندگان نتیجه دیگری را در بر ندارد.

از معدود امکانات شاخص در نظر گرفته شده برای بازدیدکنندگان احداث این بوفه در یکی از دو سالن و در نظر گرفتن یک دستگاه آب سرد کن در محل غرفه آسان موتور بود.

به هر حال امیدواریم روزی فرا برسد که از شمار عجیب و غریب نمایشگاه های خودرو در کشورمان که این در سال های اخیر دو رقمی شده است، کاسته شود و به جای برپایی چنین بازارهای فروش دوره ای که دست کمی از بساط دست فروش ها ندارد، شاهد برگزاری چند نمایشگاه منطقه ای بزرگ و با کیفیت قابل قبول باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • mohsen mashali
    mohsen mashali | ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

    حتی یک نفر نیست که از این اوضاع راضی باشه مدیران و مسئولان خاک بر سرتون که خون مردم رو تو شیشه کردید خدایا به دادمون برس

  • A_A_2
    A_A_2 | ۱۷ تیر ۱۳۹۶

    ما چیچیمون به آدم برده آخه که ادای کشورای دیگه رو هم در میاریم؟!! کجای کارای اساسیمون درسته که نمایشگاه زدنمون درست باشه و رو اصول.. تا وقتی که یه عده کارنابلد کله شق خودخواه بر سر امور باشنو از دیدگاه عقب مونده ی خودشون بخوان در همه ی زمینه ها برای همه تصمیم گیری و برنامه ریزی کنن چیزی درست پیش نمیره و جز تمسخر نتیجه ای نخواهد داشت..
    نسل ما که از بدو تولد سوخت.. لااقل دست از سر نسل بعدی بردارید، بزارید اونا به چیزایی که میخوان برسن.. به زندگی که لایقشونه.. هرچند شما کله شق تر از انی هستید که به این راحتی ها از چیزی کنده شید.
    {تایید به اختیار}

  • A_A_2
    A_A_2 | ۱۷ تیر ۱۳۹۶

    به طور کلی مقوله فرهنگ ، تمدن و "انسانیت" در کشور ما 180 درجه با دیگر کشورهای استاندارد حتی کشورهای نه چندان مهم اختلاف فاحشی دارد..!
    حتی به نظر بنده اینگونه سایت ها و اینگونه گزارش ها و اینگونه نمایشگاه ها نیز کاریست بیهوده و مسخره، نوعی دستو پا زدن قشری که علاقه به پیشرفت و تکنولوژی و رفاه زندگی دارد اما در جایی که کمترین بها از بالا به این چیزها داده میشود و درواقع این مسائل در اولویت آخر هستند. و اگر اعتراض هم کنی میان میبرنت، پس اصولا در چنین جایی چنین صحبت هایی جز تمسخر خود چیز دیگری نیست.

  • Mahdi_Ghadiri
    Mahdi_Ghadiri | ۱۵ تیر ۱۳۹۶

    من تو کف برلیانس c3 ام حداقل ایران خودرو وقتی میخواست اسم ۲۰۶ رو به ۲۰۷ تغیر بده چراغاشو ع وض کرد اما این .... فقط و فقط ارتفاع یه کمی زیاد کرده?

  • Mohammad Daryabiyan
    Mohammad Daryabiyan | ۱۵ تیر ۱۳۹۶

    با خودروهای سایر کشورها باید نمایشگاه بذاریم... و اسمش رو ایرانی بذاریم و افتخار کنیم که انواع و اقسام خودروهای دستکاری شده و بنجل رو با بالاترین قیمت به مردم میفروشیم... بکجا چینین شتابان !

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی