ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خاک مریخ برای باکتری ها سمی است
علمی

خاک مریخ سمی تر از آن چیزی است که پیش از این تصور می شد

در گذشته و به دنبال کشف برخی مولکول های آلی در خاک و اتمسفر سیاره مریخ، امیدهای زیادی برای امکان گسترش حیات روی این همسایه زمین به وجود آمد، اما تحقیقات تازه نشان می دهد ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۶ تیر ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

در گذشته و به دنبال کشف برخی مولکول های آلی در خاک و اتمسفر سیاره مریخ، امیدهای زیادی برای امکان گسترش حیات روی این همسایه زمین به وجود آمد، اما تحقیقات تازه نشان می دهد که خاک این سیاره دارای موادی بسیار سمی است که در کنار اشعه مخرب ماورای بنفش شرایط را برای رشد گیاهان بسیار نامساعد خواهد ساخت.

پرکلرات مریخی برای باکتری های زمینی مضر است

از حدود ۴ دهه قبل دانشمندان حدس هایی را در خصوص وجود ماده پرکلرات در خاک سیاره سرخ زده بودند که تحقیقات بعدی این گمانه زنی ها را به یقین تبدیل کرد.

البته برخی دانشمندان تصور می کردند که وجود این ترکیب در خاک مریخ می تواند برای حیات مفید هم باشد، چرا که می تواند علاوه بر افزایش نقطه انجماد مایعات، به عنوان منبع انرژی برای برخی باکتری ها نیز به کار بیاید. مشتقی از همین ماده (آمونیوم پرکلرات) به عنوان کود شیمیایی در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

اخیراً گروهی از دانشمندان مقداری از باکتری های زمینی را با پرکلرات مریخی ترکیب کرده و در معرض اشعه های UV مشابه آنچه در مریخ به خاک تابیده می شود قرار دادند. نتیجه کاملاً ناامید کننده بود. باکتری ها در مجاورت پرکلرات مریخی دو برابر زودتر از نبود آن از خاک حذف می شوند.

وقتی ترکیبات دیگر موجود در خاک مریخ چون اکسید آهن و پراکسید هیدروژن به بستر آزمایش افزوده شد، نرخ نابودی باکتری ها تا ۱۱ برابر افزایش یافت.

بنابراین می توان این طور نتیجه گرفت که وجود سه ماده مورد اشاره در کنار هم و در ترکیب با اشعه های UV سبب می شود تا خاک کره مریخ برای گیاهان و موجودات تک سلولی سمی تر از آن چیزی باشد که پیش از این تصور می شده.

البته این نتایج از یک جهت هم می تواند مثبت باشد، این که دیگر نباید چندان نگران آلوده شدن خاک مریخ به وسیله باکتری ها یا سایر موجودات زنده حمل شده توسط مریخ گردها و دیگر سفینه های ارسال شده از زمین باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • hosss021
    hosss021 | ۱۷ تیر ۱۳۹۶

    در مورد فرا زمینی ها هم مطلب و اطلاعات مفید بزارید.

  • mehdy_b.d
    mehdy_b.d | ۱۷ تیر ۱۳۹۶

    میشه لطفا یه مطلب هم درمورد مریخ پیماهایی که تا حالا فرستاده شدن و نحوه عملشون بنویسین

  • Vortex ?️
    Vortex ?️ | ۱۷ تیر ۱۳۹۶

    ?

مطالب پیشنهادی