ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توسعه سنسور حرارتی جدید در ابعاد یک میلیمتر مربع و با مصرف انرژی ناچیز

معمولاً در زندگی روزمره با ابزاری سر و کار داریم که توان مصرفی بالایی داشته و تشنه مصرف برق هستند؛ از جاروبرقی های 2000 واتی (هر وات معادل مصرف 1 ژول انرژی در یک ثانیه ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۸ تیر ۱۳۹۶ | ۰۸:۳۰

معمولاً در زندگی روزمره با ابزاری سر و کار داریم که توان مصرفی بالایی داشته و تشنه مصرف برق هستند؛ از جاروبرقی های 2000 واتی (هر وات معادل مصرف 1 ژول انرژی در یک ثانیه است) گرفته تا لامپ های کم مصرف 10 واتی، تقریباً مصرف انرژی همه وسایل عددی بالاتر از 1 وات را نشان می دهد.

حال سنسوری را در نظر بگیرید که برای کار کردن، مصرفی معادل 113 پیکو وات (هر پیکو وات 10 میلیارد بار کوچکتر از یک وات است) داشته که می توان گفت کم مصرف ترین سنسور ساخته دست بشر است.

حسگر مورد بحث به تازگی توسط مهندسین برق دانشگاه سن دیگو آمریکا توسعه یافته و نیاز آن به انرژی از کم مصرف ترین سنسور موجود در بازار، 628 بار کمتر است. به گفته «پاتریک مِرسیِر» استاد دانشگاه سن دیگو، آنها توانسته اند یک دماسنج دیجیتالی با مصرفی نزدیک به صفر را توسعه دهند.

نیاز به منبع انرژی خارجی، مهمترین عامل افزایش ابعاد سنسورهاست

دماسنج های دیجیتالی معمولاً برای پایش دمای هوای محیط، بدن انسان، آب دریا، تجهیزات صنعتی و بسیاری از موارد دیگر به کار می روند و در حالت عادی، نیازمند مصرف انرژی قابل توجهی (با در نظر گرفتن مدت زمان استفاده) هستند؛ به همین دلیل، ابزار مورد بحث معمولاً نیازمند باتری های بزرگ یا کابل برق مخصوص به خود هستند که مسلماً منجر به افزایش ابعاد نهایی سنسور خواهد شد.

اما سنسور جدید با ابعاد یک میلیمتر مربعی و مصرف انرژی نزدیک به صفر، عملاً مشکلات حسگرهای قبلی را نداشته و حتی احتمال دارد با پیشرفت و توسعه فناوری، بتواند صرفاً با استفاده از انرژی دریافتی از محیط وظیفه خود را انجام دهد.

به گفته آقای مِرسیِر، مرحله بعدی پروژه افزایش دقت سنسور و بالا بردن محدوده سنجش آن است تا بتوان از حسگر جدید در موارد بیشتری استفاده نمود. همچنین گفتنی است یکی از مهمترین کاربردهای سنسور مورد بحث، استفاده در ابزارهای پوشیدنی و برای سنجش سلامت انسان خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Metal
    Metal | ۱۸ تیر ۱۳۹۶

    ???

مطالب پیشنهادی