ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

به بهانه رکوردشکنی مصرف برق در کشور، نگاهی به مقوله انرژی و راهکارهای کاهش مصرف آن

انرژی را می توان یکی از اصلی ترین نیازهای بشر امروزی دانست چراکه رشد و پیشرفت جوامع را در گرو خود دارد و زندگی در عصر کنونی را برای انسان ممکن کرده. الکتریسیته یکی از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ تیر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

انرژی را می توان یکی از اصلی ترین نیازهای بشر امروزی دانست چراکه رشد و پیشرفت جوامع را در گرو خود دارد و زندگی در عصر کنونی را برای انسان ممکن کرده.

الکتریسیته یکی از انواع انرژی است که این روزها به خاطر گرمای بی سابقه هوا در ایران مصرف آن سیر نجومی پیدا کرده و رکوردهای تازه ای را به ثبت رسانده است.

همانطور که در خبرها خواندید چندی قبل سازمان توانیر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که به خاطر افزایش مستمر دما در همه بخش های کشور، میزان مصرف برق در هفته گذشته به رکورد بی سابقه 55400 مگاوات رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 7 درصدی را نشان می دهد.

راهکارهای پیشنهادی توانیر برای کاهش مصرف

البته مخاطب اصلی توانیر مصرف کنندگان نهایی برق و به طور مشخص منازل بودند و به همین خاطر این سازمان در ادامه به ذکر راهکارهایی ساده برای کاهش مصرف پرداخته که خلاصه آن به شرح زیر است:

  • در کولرهای آبی تا حد امکان از دور کند کولر استفاده شود.
  • دمای مناسب برای تنظیم ترموستات در کولرهای گازی بین 23 تا 25 درجه سانتی‌گراد است.
  • هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرفشویی و جارو برقی به طور همزمان به ویژه در ساعات اوج بار استفاده نشود.
  • خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده‌ ترین راه صرفه‌جویی در مصرف برق است.

منابع انرژی

منابع مورد استفاده بشر برای تامین انرژی به دو گروه تجدید پذیر و تجدیدناپذیر تقسیم می شود که در ادامه به اختصار برخی از آنها را بر خواهیم شمرد:

  • تجدیدپذیر: زیست توده یا همان گیاهی (4.9 درصد)، انرژی حاصله از آب (2.5 درصد)، زمین گرمایی (0.2 درصد)، بادی (2.2 درصد) و خورشیدی در حدود 0.6 درصد [از این منابع عموما برای تولید الکتریسیته استفاده می گردد]
  • تجدیدناپذیر: نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ و اورانیوم

پرمصرف ترین کشورها

انرژی تولیدی از منابعی که به آنها اشاره کردیم در 5 حوزه اصلی شامل صنعت (تاسیسات و تجهیزات مورد استفاده در تولید، کشاورزی، معدن و ساخت و ساز)، حمل و نقل (وسایلی که مردم یا کالاها را از نقطه ای به نقطه دیگر می برند شامل سواری، اتوبوس، قطار و هواپیما)، منازل، واحدهای تجاری (شامل دفاتر کار، مراکز خرید، مدارس، بیمارستان ها، هتل ها، رستوران ها و اماکن زیارتی) و واحدهای تولید کننده برق به مصرف می رسد.

طبق جدولی که در زیر مشاهده می کنید، چین با جمعیت بالغ بر یک میلیارد نفری اش بیشترین میزان مصرف انرژی در دنیا را دارد و بعد از آن نیز ایالات متحده آمریکا در رتبه دوم جدول حضور دارد.

در ایالات متحده آمریکا، اغلب انرژی مصرفی از منابع تجدیدناپذیر تامین می شود. زغال سنگ، نفت، گازهای طبیعی و اورانیوم را می توان از جمله این مثال ها دانست که برای به حرکت در آوردن ماشین ها و تولید محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. 19 درصد از انرژی تولیدی این کشور در واحدهای تجاری، 21 درصد در بخش های مسکونی، 29 درصد در بخش حمل و نقل و 32 درصد در حوزه صنعت مصرف می شود.

اما همانطور که مشاهده می کنید کشورمان ایران جایگاه هجدهم این جدول را در اختیار دارد که این میزان ابدا با جمعیت و توان صنعتی آن همخوانی ندارد.

حقایقی جالب در مورد مصرف برق

  • مصرف الکتریسیته رشدی سریع دارد

تقاضای جهانی برای الکتریسیته بین سال های 2010 تا 2040 میلادی رشدی 85 درصدی خواهد داشت و این افزایش بیشتر از بیشینه مصرف الکتریسیته در آمریکا، اتحادیه اروپا، چین، روسیه، ژاپن، استرالیا و هند است.

  • برق مصرفی دنیا تنها از توربین های بادی نمی آید

زغال سنگ اصلی ترین منبع الکتریسیته در دنیاست و اگر این رویه تغییر نکند، مرتبا بر حجم میزان زغال سنگ مصرفی و در نتیجه میزان تولید CO2 در دنیا اضافه می گردد.

  • میزان برق مصرفی دستگاه ها در وضعیت استندبای

در ده سال آینده، انرژی مصرفی محصولات در وضعیت «استندبای» می تواند حتی ده درصد از کل الکتریسیته مورد استفاده بشر را به خود اختصاص دهد. تامین انرژی این دستگاه ها هم نیازمند چهارصد نیروگاه متوسط است.

  • نیروگاه های زغال سنگ موثر نیستند

تنها 35 درصد از انرژی حاصل از سوزاندن زغال سنگ در نیروگاه ها به الکتریسیته بدل می شود و مابقی به صورت گرما هدر می رود.

  • برای سوزاندن زغال سنگ به آب نیاز است

یک نیروگاه زغال سنگ برای ایجاد بخار و در نتیجه به حرکت در آوردن توربین هایش نیازمند حجم قابل توجهی آب است. این حجم آب را می توان برابر با میزان مورد نیاز شهری با حدود 250 هزار نفر دانست.

  • آلودگی هوا

سوزاندن زغال سنگ اصلی ترین عامل ایجاد دود، بارش باران های اسیدی، گرمایش زمین و آلودگی هواست.

روش های ساده برای کاهش مصرف برق

  • عایق بندی منزل: وجود درز و شکاف در درها و پنجره ها به طور مشخص در فصول سرد مشخص می شود. طبق اعلام کانسیومر ریپورتز، با عایق بندی منزل می توانید 15 تا 30 درصد در هزینه های خود صرفه جویی نمایید.
  • استفاده از وسایل گرماده در شب: حتما تایید می کنید که استفاده طولانی مدت از اجاق گاز و فر در روزهای گرم باعث می شود از سیستم خنک کننده منزل خود در ساعات طولانی تری استفاده نمایید. همین امر در مورد اتو و ماشین های ظرفشویی صادق است.
  • شستشوی لباس با آب سرد: طبق تحقیقات صورت گرفته چنانچه لباس های خود را به جای آب گرم با آب سرد بشویید، هزینه های شما در حوزه انرژی نیز کاهش چشمگیری می یابد.
  • استفاده از آرام پز به جای فر: برای استفاده از فر معولا باید از کمی قبل آن را گرم کرد که این مساله به گرم شدن بیش از اندازه دمای هوای منزل منتهی می شود. لذا توصیه می شود از آرام پزها استفاده کنید که هم انرژی کمتری مصرف می کنند و هم اینکه دمای هوای آشپزخانه شما را بیش از اندازه گرم نخواهند کرد.
  • استفاده از لامپ های LED: تا پیش از ابداع لامپ های ال ای دی، انواع فلورسنت سبزترین گزینه موجود برای روشنایی به شمار می رفتند اما در ادامه مشخص شد که انواع LED هزینه های برق مصرفی را حتی از آن هم پایین تر می آورند. نکته مثبت دیگر در مورد این لامپ ها آن است که فاقد جیوه هستند. از طرفی قیمت این نوع لامپ ها مرتبا در حال کاهش است و نتیجه خانواده های بیشتری می توانند از مزایای آنها بهره بگیرند.
  • کاهش استفاده از سیستم های سرمایشی و گرمایشی: سیستم های تهویه هوا را می توان اصلی ترین عامل بالا رفتن قبوض برخی خانه ها و بنگاه های تجاری دانست. اما در نظر بگیرید، چند بار شده که با روشن بودن سیستم سرمایشی خانه از پتو یا لباس های گرم تر استفاده کرده اید؟ حتما زیاد. لذا توصیه می شود به جای آنکه دمای منزل را برای بدن خود بیش از اندازه خنک یا گرم کنید، از ترموستات بدن خود کمک بگیرید. بدن انسان به گونه ایست که خود را با دمای محیط وفق می دهد، لذا بهتر است در شرایطی که نیاز به این ابزارها نیست از روشن کردن آنها خودداری نمایید.
  • جایگزینی فیلترهای هوا به صورت ماهانه: وجود فیلترهای کثیف در سیستم های تهویه و خنک کننده باعث می شود این سیستم ها برای مدت زمان بیشتری کار کنند و انرژی بیشتری مصرف نمایند.
  • قطع اتصال دستگاه های برقی با پریز: متاسفانه عادت کرده ایم وسایل خود را به صورت 24 ساعته به پریز برق متصل کنیم که این وسایل نیز مواردی نظیر تلویزیون، کامپیوتر، پلیر DVD، اکس باکس، پلی استیشن، سیستم تهویه و مایکروویو را شامل می شود و باید بدانید این وسایل حتی زمانی که از آنها استفاده نمی کنید هم برق مصرف می کنند.
  • کنار گذاشتن یخچال های قدیمی: یخچال از جمله اقلام پرمصرف در منزل محسوب می شود. از طرفی خانواده ها عادت دارند وقتی یخچال جدیدی می خرند، یخچال قبلی خود را نه می فروشند و نه دور می اندازند؛ بلکه ترجیح می دهند همزمان از دو یخچال استفاده نمایند که با این کار بر میزان مصرف برق منزلشان هم اضافه می گردد.
  • تعویض وسایل برقی کهنه: وسایل برقی جدید از نظر میزان مصرف انرژی بهره وری بیشتری دارند. اگر تلویزیون، یخچال، کامپیوتر و وسیله برقی قدیمی در منزل دارید باید بدانید که با خرید یک مدل جدیدتر می توانید تا حدود زیادی در میزان مصرف انرژی خود صرفه جویی کنید.
  • اسباب کشی به منزل کوچک تر: اسباب کشی همیشه هم بهترین گزینه به شمار نمی رود اما گاهی اوقات با نقل مکان به یک دفتر یا خانه جمع و جورتر می توانید تا حدود زیادی از میزان مصرف انرژی خود کم کنید.

راهکارهای هوشمند برای کاهش مصرف

با در نظر داشتن آنچه گفته شد، در ادامه این مبحث قصد داریم شما را با برخی تکنولوژی های هوشمند آشنا کنیم که از میزان مصرف الکتریسیته منازل و در نهایت اثرات زیست محیطی آنها می کاهند.

  • سه راهی های هوشمند

همانطور که گفته شد بسیاری از وسایل برقی حتی در زمانی که خاموش هستند هم انرژی مصرف می کنند که از آن جمله می توان به پرینترها، تلویزیون ها و کامپیوترها اشاره نمود. برای کنترل این وسایل توصیه می شود از سه راهی های برق استفاده نمایید. این ابزارها به محض آنکه تشخیص دهند وسایل برقی استفاده نمی شوند جریان برق ورودی به آنها را قطع می کنند. با این کار 5 تا 10 درصد از برق مصرفی شما کم می شود.

  • استفاده از انرژی خورشیدی

یکی از ساده ترین روش ها برای کم کردن از میزان قبوض برق، استفاده از پنل های خورشیدی است. البته خرید این پنل ها چندان هم ارزان تمام نمی شود اما در دراز مدت از پولی که باید بابت قبوض برق خود پرداخت نمایید ارزان تر خواهد بود. نکته ای که باید برای استفاده از این پنل ها در نظر داشته باشید این است که در نیم کره شمالی آنها را رو به جنوب نصب کنید و در نیم کره جنوبی رو به شمال.

روشن است که این تکنولوژی بیشتر در مناطق آفتابی، با پوشش ابری اندک و سایه کم به کار می آید. این پنل ها هم در دو مدل موجودند؛ نخست نوع لوله ای و دیگری صفحه ای که نوع دوم بیشتر برای گرم کردن آب مورد استفاده قرار می گیرد. خود پنل ها هم از واحدهای کوچک تری به نام سلول تشکیل شده اند و کمینه انرژی دریافتی توسط آنها میزان برق تولیدی نهایی شان را مشخص می کند.

  • شیشه های هوشمند الکترومغناطیسی

به لطف این تکنولوژی زمانی که جریان الکتریسیته روی ماده ای اعمال می شود، رنگ آن ماده که دراینجا شیشه است تغییر می یابد.

همین رنگ متغییر شیشه، نور و گرمای ورودی به آن را مشخص می کند و در نتیجه قادر خواهید بود که از هزینه های برق ناشی از کاربرد سیستم تهویه منزل خود کم کنید. شرکت سازنده این شیشه ها مدعی شده که به لطف آنها تا 23 درصد از هزینه روشنایی، الکتریسیته، گرمایش و تهویه منازل در ساعات پیک کم می شود.

  • پایشگر انرژی

با نصب یک سیستم پایشگر مصرف انرژی در خانه به درک بهتری در مورد نحوه و زمان مصرف دست پیدا می کنید. همین چشم انداز هم به شما امکان خواهد داد تا تصمیماتی را برای  کاهش مصرف کلی برق خو بگیرید.

  • خنک سازی سقف

در شرایط هوایی گرم، سقف منازل از جمله اصلی ترین دلایل استفاده طولانی مدت از سیستم های خنک کننده در آنها است. همانطور که می دانید رنگ های روشن نور و حرارت را بهتر بازتاب می دهند و در نتیجه سقف هایی خنک ترند که بهتر این کار را انجام می دهند. طبق پژوهشی که دراین باره انجام شده سقف های خنک تا 15 درصد از هزینه های برق شما کم می کنند.

  • پمپ های حرارتی زمین گرمایی

این سیستم ها حرارت را از زیر زمین می گیرند و از آن برای گرم کردن منازل استفاده می کنند. جالب آنکه در فصل تابستان می توانید از آنها برای خنک سازی منزل خود استفاده نمایید.

عملکرد این سیستم ها هم تا حدودی شبیه به پنل های خورشیدی است منتها با این تفاوت که لوله های آب جمع کننده گرما به جاب سقف زیر منزل قرار دارند.

  • باتری خورشیدی تسلا

در ماه می 2015، ایلان ماسک باتری خانگی پاوروال تسلا را معرفی کرد که می توانید آن را در فضای داخلی یا بیرونی منزل خود نصب نمایید و با استفاده از روشی مقرون به صرفه تر انرژی خورشیدی را در آن ذخیره نمایید.

پیامدهای افزایش استفاده از انرژی

سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی موسوم به OECD هشدار داده که با در نظر داشتن روند کنونی، تصاعدات مرتبط با انرژی تا سال 2050 میلادی هفتاد درصد افزایش پیدا می کند. این مساله می تواند پیامدهای منفی جبران ناپذیری را با خود به همراه داشته باشد که در ادامه به ذکر برخی از آنها خواهیم پرداخت.

افزایش حجم تصاعدات کربنی

اولین اثر زیست محیطی افزایش مصرف انرژی بیشتر شدن میزان کربن است. اما شما می توانید با انجام برخی امور ساده از بروز این اتفاق جلوگیری نمایید: برای نمونه اگر دستگاه هایتان به برق متصل باشند و استفاده ای از آنها نکنید، میزان مصرف الکتریسیته شما زیاد شده و در نهایت حجم بیشتری از گازهای گلخانه ای وارد جو می شود.

اگر لپ تاپ تان مدام به برق وصل باشد سالانه 300 کیلو وات ساعت الکتریسیته مصرف خواهید کرد و اگر همین اتفاق برای کامپیوتر رومیزی تان رخ دهد این رقم به بیش از 600 کیلووات ساعت می رسد.

افزایش خطر تغییرات اقلیمی

در سال 2011 میلادی، زغال سنگ و گازهای طبیعی بیش از دو سوم از انرژی مصرفی در آمریکا را به خود اختصاص دادند که هر کدام از اینها در بالا رفتن میزان گازهای گلخانه ای سهم داشتند. براساس اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا احتراق سوخت های فسیلی در سال 2009 میلادی معادل 5200 میلیون تن دی اکسید کربن را وارد جو زمین کرده که این رقم ده درصد افزایش را نسبت به سال 1990 نشان می دهد.

کاهش عرضه و افزایش قیمت ها

در مناطق مسکونی دارای تراکم جمعیت قیمت پرداختی بابت الکتریسیته از طریق عرضه و تقاضا مشخص می شود و برخی نیروگاه ها در ساعات پیک هزینه بیشتری را از مشتریان خود می گیرند. لذا مصرف بیش از اندازه شما می تواند باعث کاهش عرضه و در نتیجه بالا رفتن قیمت و هزینه کلی استفاده از الکتریسیته شود.

«با بهینه سازی مصرف، از کاهش منابع حیاتی و آلودگی محیط زیست جلوگیری کنیم»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • D D
    D D | ۱۹ تیر ۱۳۹۶

    مردم ما تا کمبود نبینن، همینطور به مصرف گرایی ادامه میدن

    • محمدی
      محمدی | ۱۹ تیر ۱۳۹۶

      تازه عررشم سر دولت می زنند

  • .
    . | ۱۹ تیر ۱۳۹۶

    راندمان کولر گازی شصت درصده و هشتاد درصد مردم شهر کولر گازی دارند دمای دفع کولر گازی هم حدود ده درجه بالاتر از محیطه اینرو به دفع دمای ماشینا و ودیگر ادوات بزارید بعد چه انتظاری میره که یه نسیم خنک توی شهر خودشو نشون بده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی