ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان کره ای و کشف روش جدیدی برای افزایش حافظه در زمان خواب

احتمالاً تا کنون برای شما هم پیش آمده که قبل از خواب شبانه، به شدت برای یادآوری موضوع خاصی مغز خود را تحت فشار گذاشته اید و صبح پس از خواب، آنچه که به دنبالش ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۸ تیر ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

احتمالاً تا کنون برای شما هم پیش آمده که قبل از خواب شبانه، به شدت برای یادآوری موضوع خاصی مغز خود را تحت فشار گذاشته اید و صبح پس از خواب، آنچه که به دنبالش بودید را به خاطر آورده اید.

دانشمندان مرکز علوم بنیادیِ شناختی و اجتماعی در کره جنوبی نیز بر اساس همین ساز و کار آزمایشی را طراحی کرده اند که بر اهمیت خواب شبانه در یادآوری مسائل تاکید می کند. این پژوهشگران طی تحقیقات خود متوجه شدند که تحریک بخش خاصی از امواج مغزی در طول خواب، می تواند حافظه بلند مدت را تا دو برابر تقویت کند.

هر چه میزان یادگیری در طول روز بیشتر باشد، فعالیت مغز نیز در زمان خواب بیشتر است

تمرکز اصلی دانشمندان کره ای در پژوهش جدید، روی بخشی از اطلاعات ثبت شده مغزی به نام «Sleep Spindle» بوده که نشانگر هوشیاری و خواب هستند. در حالت خواب، مقدار مربوطه حدود 15 بار در ثانیه تغییر می کند که بر اساس داده ها، این تعداد بسته به روز گذشته متغیر بوده و هرچه یادگیری و اطلاعات ورودی به مغز در طول روز بیشتر باشد، آهنگ تغییرات نیز بیشتر خواهد بود.

پژوهشگران برای آزمایش فرضیه خود، تعدادی موش را در قفس های مخصوصی قرار دادند و پس از تحریک آنها با شوک های الکتریکی خفیف (که موجب ترس آنها می شد) در هنگام پخش صداهای ویژه، موش ها را به خواب فرو بردند.

محققان سپس در طول خواب موفق شدند با استفاده از نور، مغز موش ها را تحریک کرده و در نتیجه تغییرات «Sleep Spindle» را در آنها افزایش و کاهش دهند.

بر اساس اظهارات دکتر «هی ساپ شین» سرپرست پروژه، نتایج به دست آمده فوق العاده بود و موش هایی که در طول خواب با استفاده از نور تحریک شده بودند، پس از قرار گرفتن در قفس و یا شنیدن صداهای ویژه، دو برابر بهتر از دیگران حس ترس را به خاطر می آوردند.

هدف نهایی پژوهش مورد بحث استفاده از روش جدید برای افزایش حافظه انسان بوده که البته در حال حاضر به دلیل لزوم استفاده از ابزارهای پزشکی تهاجمی (ابزارهایی که باید به صورت فیزیکی و با استفاده از جراحی در بدن کار گذاشته شوند) در مغز، چنین کاری امکان پذیر نخواهد بود.

البته دکتر شین امیدوار است در آینده با توسعه ابزارهای غیر تهاجمی مورد نیاز و از طریق روش جدید، امواج مغزی انسان ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و بتواند حافظه افراد را تقویت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی