ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

موفقیت دانشمندان در بازگرداندن ویروس های منقرض شده، فرصت یا تهدید؟

تیمی از دانشمندان کانادایی در دانشگاه آلبرتا موفق شدند با استفاده از نمونه های DNA موجود و صرف 100 هزار دلار هزینه، ویروس «آبله اسبی» را که پیش از این منقرض شده بود، دوباره احیا ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۹ تیر ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

تیمی از دانشمندان کانادایی در دانشگاه آلبرتا موفق شدند با استفاده از نمونه های DNA موجود و صرف 100 هزار دلار هزینه، ویروس «آبله اسبی» را که پیش از این منقرض شده بود، دوباره احیا کنند. ویروس مذکور از لحاظ ژنتیکی بسیار نزدیک به عامل «آبله» است که قبل از ریشه کن شدن در 1980 میلادی، جان بسیاری از انسان ها را گرفت.

جالب است بدانید که تیم کانادایی با اتصال بخش های مختلفی از DNA ویروس مورد اشاره، نمونه تکمیل شده را وارد یک سلول زنده (که به نوع دیگری از آبله آلوده بود) کرده و موفق شدند ویروس آبله اسبی را زنده کنند.

روش جدید در تولید واکسن های مؤثرتر و ویروس های ضد سرطان کاربرد دارد

شاید عجیب به نظر برسد اما دستاورد مذکور به نظر بسیاری از دانشمندان امیدوار کننده بوده و می تواند مصارف مفید زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، با استفاده از روش جدید می توان واکسن های مؤثرتری برای برخی از بیماری های واگیردار تولید کرد. همچنین استفاده از ویروس ها برای درمان سرطان نیز پیش از این مطرح شده و حالا با روش جدید، گزینه های بیشتری پیش روی دانشمندان قرار خواهد گرفت.

اما پژوهش اخیر نشان داد که می توان از طریق خرید نمونه های DNA مورد نیاز به صورت اینترنتی و تلفنی، و بدون برانگیختن حساسیت نهادهای امنیتی، امکانات لازم برای احیای ویروسی مانند آبله اسبی را به راحتی فراهم کرد.

نکته قابل توجه و نگران کننده اینجاست که گروه های تروریستی و خرابکار نیز می توانند با تهیه نمونه ها و استخدام چند دانشمند، روش مورد بحث را به کار گرفته و برای خود سلاح های بیولوژیکی تولید کنند. همین نگرانی ها نیز باعث شده که مجله های معتبری مانند «Science» و «Nature»، از چاپ مقاله محققان دانشگاه آلبرتا و انتشر آن خودداری نمایند.

البته به گفته «آنتونی فوچی» مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری های واگیردار آمریکا، ویروس های خطرناک تری به صورت طبیعی در حال گسترش هستند که تهدیدات جدی تری را -نسبت به احتمال سنتز یک ویروس خطرناک توسط چند تروریست- متوجه بشریت خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • amir.ap
    amir.ap | ۱۹ تیر ۱۳۹۶

    دیجیاتو خبرای خیلی خوب پزشکی رو پوشش میدی ولی در عمل هیچ خبری نیس?همه اش در حد تئوری ان ّّ..

  • فرزاد
    فرزاد | ۱۹ تیر ۱۳۹۶

    تهدید

مطالب پیشنهادی