ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سازنده باج افزار پتیا کلید رمزگشایی اصلی آن را منتشر کرد

سازنده اصلی باج افزار پتیا (Petya) شاه کلید رمزگشایی آن را در توییتر منتشر کرده که به قربانیان این بد افزار امکان بازیابی فایل های قفل شده را می دهد. البته پتیا را نباید با ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۹ تیر ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

سازنده اصلی باج افزار پتیا (Petya) شاه کلید رمزگشایی آن را در توییتر منتشر کرده که به قربانیان این بد افزار امکان بازیابی فایل های قفل شده را می دهد. البته پتیا را نباید با NotPetya که اخیراً بحرانی بین المللی به وجود آورده بود، اشتباه گرفت.

فرد یا گروهی که با نام تخصصی Janus Cybercrime Solutions فعالیت می کنند، بدون ارائه هیچ توضیح خاصی کلید رمزگشایی را ارائه کرده اند، اما به نظر می رسد می خواهند نشان دهند انتشار ویروس NotPetya کار آنها نیست. NotPetya که احتمالاً بر اساس نسخه اولیه Petya توسعه یافته، هزاران شرکت در اوکراین و دیگر کشورها را از کار انداخته است.

کلید ارائه شده توسط این گروه، می تواند فایل های قفل شده توسط باج افزار پتیا را دوباره به حالت عادی بازگرداند. این کلید روی هر سه نسخه پتیا، یعنی آنهایی که پیامی با علامت اسکلت قرمز، زرد یا سبز را نمایش می دادند، عمل می کند. البته برای این کار به ابزار رمزگشایی خاصی نیاز دارید که به زودی در فضای وب منتشر خواهد شد.

گفتنیست تیم Janus برای جذاب تر کردن ماجرا، شاه کلید فوق را در قالب فایل رمزگذاری شده ارائه کرده اند و متخصصین امنیتی مجبور شدند از روش های جستجوی فراگیر (بروت فورس) برای دسترسی به آن استفاده نمایند. این تیم پیش از این سابقه انتشار کلید اصلی برای باج افزار کیمرا (Chimera) را نیز دارد.

با این حال، به نظر می رسد باج افزار NotPetya توسط گروه دیگری توسعه و انتشار یافته، چون کلیدهای ارائه شده برای Petya روی NotPetya قابل استفاده نیست. گروه Janus پیش تر اعلام کرده بود باج افزار اصلی را از آنها دزدیده اند و به همین دلیل گروه های مختلف می توانند از آن برای توسعه بدافزار های مشابه بهره گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی