ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهش تازه ناسا روی قارچ ها با هدف حفاظت از فضانوردان در جهان های تازه

ناسا برای پاکیزه نگه داشتن فضا از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند؛ این سازمان دفتری به نام حفاظت سیاره ای دارد که کارش محاظت از زمین در برابر اشکال احتمالی حیات روی سیارات دیگر و همچنین مراقبت از سیارات ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ تیر ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

ناسا برای پاکیزه نگه داشتن فضا از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند؛ این سازمان دفتری به نام حفاظت سیاره ای دارد که کارش محاظت از زمین در برابر اشکال احتمالی حیات روی سیارات دیگر و همچنین مراقبت از سیارات دیگر در برابر انسان است.

بنابراین ضروریست که دقیقا مشخص کنیم چطور روی محیطی که با آن ارتباط داریم اثر می گذاریم.

تیمی از محققان ناسا به همین خاطر تلاش دارند محیط ایستگاه فضایی بین المللی را روی زمین بازسازی نمایند و از این طریق دریابند که انسان ها چگونه و روی چه میکرواورگانیزم هایی در این محیط اثر می گذارند.

آنها در جدیدترین تلاش خود برای این منظور، مشخص کردند که چگونه با زندگی انسان در سکونتگاه بسط پذیر، انواع قارچ دستخوش تغییر می شوند و روشن گردید که صرفا زندگی کردن انسان می تواند روی نوع گونه های زنده در این محیط اثر بگذارد.

دکتر Kasthuri Venkateswaran از گروه حفاظت سیاره ای آزمایشگاه سوخت جت ناسا در این باره گفت:

ما میکروب های بیشتری را نسبت به سلول های انسانی حمل می کنیم و به همین خاطر لازم است مراقب آنچه با خود به سیارات دیگر می بریم، باشیم.

اما در جریان تحقیق اخیر که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، چهار فضانور در سکونتگاهی به ابعاد 12 در 10 در 2.5 متر واقع در داکوتا مستقر شدند. این خانه، بخش های مختلفی نظیر آشپزخانه، آزمایشگاه، سرویس بهداشتی و اتاق خواب دارد و فضانوردان برای سی روز در آن ساکن بودند.

تنها چیزی که این گروه چهار نفره از فضای بیرون با خود به همراه برده بودند خودشان و هوای فیلتر شده بود. دانشمندان در چهار بازه زمانی مختلف در جریان این دوره سی روزه، نمونه های قارچی مختلفی را هم در اتاق های محل اقامت آنها قرار دادند (در روز های 0، 13، 20 و 30).

نتایج تحقیق به این شرح اعلام شد: در پایان ماموریت تعداد قارچ کمتری در اقامت گاه وجود داشت اما شمار برخی گونه ها هم افزایش پیدا کرده بودند.

البته جامعه هدف این آزمایش در نوع خود کوچک است اما نتایج آن موید کارهایی است که پیشتر در همین رابطه انجام گرفته. دانشمندان مطالعات مشابه ای را هم روی تنوع باکتریایی انجام داده اند و دریافته اند که ترکیب میکروبی این سکونتگاه ها به موجودات ریزی که انسان همراه با خود به داخل آنها می برد شباهت دارد.

اضافه کنیم دانشمندان از آن جهت دست به انجام این تحقیقات می زنند که می خواهند از بابت بی خطر بودن این محیط ها برای سیستم ایمنی بدن فضانوردان اطمینان حاصل کنند چراکه آنها قطعا قرار نیست در محیط های استریل زندگی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی