ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فاو B30 در آستانه ورود به بازار؛ مشخصات فنی و تجهیزات رفاهی تازه ترین محصول بهمن موتور

نزدیک به دو ماه قبل بود که بهمن موتور در همایش سالانه خود در محل هتل المپیک دو خودرو فاو B30 و بی 50 را با پوشاندن لوگو و تنها برای معرفی در جمع نماینده هایش به معرض ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۱ تیر ۱۳۹۶ | ۱۰:۰۰

نزدیک به دو ماه قبل بود که بهمن موتور در همایش سالانه خود در محل هتل المپیک دو خودرو فاو B30 و بی 50 را با پوشاندن لوگو و تنها برای معرفی در جمع نماینده هایش به معرض نمایش گذاشت.

بهمن موتور به عنوان برترین نماینده فروش فاو در دنیا شناخته می شود و حالا این شرکت در تلاش برای گسترده تر کردن سبد محصولات فاو در ایران است.

در ادامه قصد داریم نگاهی اجمالی به یکی از این دو محصول ، یعنی بی 30 بیاندازیم و مشخصات فنی آن را پیش از آغاز پیش فروش رسمی به دید مشتریان احتمالی آن برسانیم.

مشخصات فنی FAW B30

فاو به صورت رسمی بزرگترین خودروساز کشور چین محسوب می شود و در طول فعالیتش با شرکت های بزرگی مانند جنرال موتور، فولکس واگن، آئودی و مزدا همکاری داشته و همین باعث شده که تجریبات چنین غول های جهانی به فاو انتقال پیدا کند و تولید سالانه خود را به 3 میلیون دستگاه در سال برساند که رقمی در حدود 1.5 برابر تولید سالانه برند های مشهوری مانند مرسدس بنز و ب ام و است.

همانطور که گفتیم حاصل یکی از این همکاری ها ساخت B30 بر روی پلت فرم فولکس واگن بورا بوده و البته مدل پرفروش جتا نیز بر روی همین پلتفرم جذاب ساخته شده است.

در سینه FAW B30 یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر قرار گرفته که می تواند 107 اسب بخار تولید کند و این قدرت توسط گیربکس 6 سرعته از برند مشهور آیسن با کد فنی F21 در اختیار چرخ های جلو قرار می گیرد.

البته ساخت گیربکس های آیسین تنها محدود به خودرو های اقتصادی نیست و خودرو های اسپرتی مانند پورشه ، شورولت و ب ام و نیز از این برند جعبه دنده استفاده می کنند. نکته جالب توجهی که در این جعبه دنده می توان دید ، سیستم Failure protection یا ایمنی در برابر خرابی است که در مواقع بروز مشکل برای گیربکس می تواند امکان حرکت خودرو با سرعت کم تا محل تعمیرگاه را مسیر کند.

تعلیق و فرمان فاو بی 30

سیستم تعلیق و فنربندی مدل B30 FAW در بخش جلو مک فرسون و مستقل با میل موج گیر است و در عقب نیز از تعلیق نیمه مستقل با فنر های پیچشی و میل موج گیر استفاده شده است.

سیستم فرمان نیز پا را یک مرحله از هیدرولیک بودن فراتر رفته و سیستم فرمان الکتریکی راحتی را برای راننده به ارمغان خواهد آورد. همین نکته باعث می شود که تغذیه برق از باطری انجام شده و صرفه جویی قابل توجهی در زمینه اتلاف توان موتور و مصرف سوخت به وجود آید.

چرا که در سیستم های هیدرولیک سنتی در حدود 3 الی 5 اسب بخار از توان موتور به وسیله پمپ هیدرولیک مصرف می شود، در زمینه بحث ایمنی نیز سیستمی در هنگام تصادف فرمان را جمع می کند. رینگ های چرخ نیز 16 اینچی هستند و سایز لاستیک های ان خودرو به 205 میلیمتر می رسد که در مقام مقایسه نسبتا پهن و اسپرت محسوب می شود.

تجهیزات ایمنی FAW B30

در خودروی بی 30 تجهیزاتی مانند ABS ،ESC ،EBD ،BA ،TCS  و HHC در نظر گرفته شده اند و مورد آخر در شیب ها به عنوان کنترل حرکت عمل می کند.

همچنین در ساخت شاسی خودرو از دو نوع فولاد با مقاومت بالا و بسیار بالا استفاده شده و باعث افزایش مقاومت در تصادفات به خصوص در ستون های A ، B ، تیرهای پایه ای درب، کف قسمت جلو و درب ها می شود.

نتیجه همه این تمهیدات 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP است. این موسسه نسخه چینی Euro ncap شناخته می شود و مخصوص تست خودرو های ساخت چین است.

تجهیزات رفاهی FAW B30

سانروف برقی ، کمربند های جلو پیش کشنده ، چراغ های جلو هالوژن ، دی لایت ، ایموبلایزر ، سنسور پارک ، نمایشگر چندرسانه ای 7 اینچ به همراه رهیاب و دوربین دنده عقب بخشی از تجهیزات رفاهی فاو بی 30 است که با توجه به نوع خودرو کافی و کارآمد است. بهمن موتور به زودی فروش این خودرو را آغاز خواهد کرد و تا آن زمان قیمت نهایی آن مشخص نیست.

رقبا و شرایط بازار

شرکت بهمن موتور تا به حال به شکل رسمی قیمت FAW B30 را اعلام نکرده است اما در جداول اطلاعات فنی بی 30 را با خودروهای نظیر زوتای اس 300 محصول سایپا، برلیانس H330 محصول پارس خودرو و لیفان X50 کرمان موتور مقایسه شده است که همگی در حدود قیمتی 55 الی 65 میلیون تومان عرضه می شوند. از سوی دیگر بسترن بی 50 به عنوان محصول بزرگتر بهمن نیز قیمتی در حدود 78 میلیون تومان دارد، با این حساب می توان حدس زد که مدل B30 فاو نیز در محدوده قیمتی بین 60 الی 70 میلیون تومان راهی بازار خواهد شد.

 

با این وجود باید تا زمان اعلام قیمت نهایی توسط بهمن موتور منتظر ماند و دید که تصمیم مدیران این شرکت در رابطه با سطح قیمت این خودرو چگونه خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • 7.62mm
    7.62mm | ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

    در مپرد پلترفم فولکس واگن مهمترین نکته که نگفتین اینه مه پلتفرم فولکس جتا نسل دوم رو استفاده کردن با کد PQ32 که مربوط به سال ۱۹۸۴ میشه یعنی ۳۳ سال قبل!!

  • alie
    alie | ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    ظاهرش از جک j5 قشنگ تره.اپشن های خوبی هم داره.حالا باید ببینیم قیمتش چقدره!!

  • Ali kjh
    Ali kjh | ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    بنظر خوب میاد.
    بی۵۰ که ماشین خوبی بود به امید اون میگیم اینم خوبه!!

  • مهدی
    مهدی | ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    اینم از همون چینی های بیخوده

    • alie
      alie | ۲۱ تیر ۱۳۹۶

      اتفاقا از اون چینی های خوبه

    • Alireza
      Alireza | ۲۲ تیر ۱۳۹۶

      پرایدتو سوار شد باو

      • 7.62mm
        7.62mm | ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

        دوست عزیز پراید هم در برابر این ماشینها چندان قدیمی به نظر نمیاد وقتی پلتفرم فولکس ۳۰ سال پیش رو استفاده کردن! چینیها خودشون پلتفرمی ندارن و از شاسی و موتور قدیمی بقیه خودروسازها استفاده میکنن

مطالب پیشنهادی